Verdipapirmarkedsdirektivet: gjennomføringsbestemmelser for rapporter for filialer av tredjelandsforetak
EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 10.4.2024
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 25.8.2022)
Sammendrag av innhold
Verdipapirmarkedsdirektivet (MiFID II) fastsetter at verdipapirforetak fra tredjestater som har fått tillatelse til å etablere filial i en EU/EØS-stat, årlig skal rapportere nærmere bestemte opplysninger om filialens virksomhet til nasjonale tilsynsmyndigheter (i Norge: Finanstilsynet). Nasjonale tilsynsmyndigheter skal på forespørsel også rapportere nærmere bestemte opplysninger om filialvirksomhet fra tredjestatsforetak til Den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndigheten (ESMA).
Den tekniske gjennomføringsforordningen fastsetter formatet for henholdsvis filialens og de nasjonale tilsynsmyndighetenes rapporteringsplikt.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen vil tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporering. Dvs. at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten forventes ikke å ha nevneverdige økonomiske eller administrative konsekvenser for norske aktører eller myndigheter.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert saken.
Vurdering
Forordningen anses EØS-relevant og akseptabel. Forordningen er basert på et endringsdirektiv til MiFID II. Endringsdirektivet (2019/2034) er ikke innlemmet i EØS-avtalen ennå. Innlemmelse av forordningen i EØS-avtalen fordrer at endringsdirektivet er innlemmet.
Status
Rettsakten er vedtatt og i kraft i EU. Den er til vurdering for gjennomføring i EØS-avtalen.