Grenseverdier for rester av plantevernmidler i næringsmidler: kontrollprogram for 2019-2021
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2018/555 av 9. april 2018 om et samordnet flerårig kontrollprogram i Unionen for 2019, 2020 og 2021 for å sikre overholdelse av grenseverdier for rester av plantevernmidler i og på næringsmidler av vegetabilsk og animalsk opprinnelse og vurdere forbrukernes eksponering for disse restene
Commission Implementing Regulation (EU) 2018/555 av 9. april 2018 concerning a coordinated multiannual control programme of the Union for 2019, 2020 and 2021 to ensure compliance with maximum residue levels of pesticides and to assess the consumer exposure to pesticide residues in and on food of plant and animal origin
Norsk forskrift kunngjort 12.2.2019
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 19.3.2019)
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) nr. 2018/555 etablerer et koordinert flerårig felles kontrollprogram for rester av plantevernmidler i og på næringsmidler av vegetabilsk og animalsk opprinnelse for 2019, 2020 og 2021. Denne lister en rekke kombinasjoner av stoffer som skal analyseres knyttet til produktene (næringsmidler) som skal kontrolleres og hvor mange prøver de enkelte medlemsland som et minimum må ta av hvert produkt. Rettsaken gjelder fra 1. januar 2019 i EU, og den skal gjelde i Norge fra samme dato.
Norge har felles regelverk med EU for rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer og dette regelverket inneholder krav om deltakelse i et slikt felles kontrollprogram med hjemmel i Plantevernmiddelrestforordningen (396/2005). "European Food Safety Authority" (EFSA) har bidratt med faglige råd, men flerårig koordinert kontrollprogram fastsettes av EU Kommisjonen. Mattilsynet oppfyller EUs krav om felles flerårig kontrollprogram som del av det årlige overvåkings- og kontrollprogram for rester av plantevernmiddelrester i næringsmidler. Norge forplikter ved foreslått tilpasningstekst til å analysere samme minimum antall prøver som det er krav om for et flertall av EU-landene. Flere store EU-medlemsland skal kontrollere et høyere antall prøver av hvert produkt. Ved å delta i dette programmet bidrar Norge med data til EFSA som gir grunnlag for å si noe om innholdet av plantevernmidler i de viktigste næringsmidlene som det spises mye av. Hoveddelen av kontrollprogrammet retter seg mot vegetabilske næringsmidler. Det er krav om rapportering av resultatene fra foregående år innen 31. august.
Forordningen vil oppheve forordning (EU) nr. 2017/660 (som ikke er implementert i Norge enda), men den skal fortsatt gjelde for prøver som kontrolleres i 2018. Denne forordningen vil gjelde fra 1. januar 2019. Da dette regelverket kun stiller krav til Mattilsynets gjennomføring av kontrollprogram (krav til myndighetene), vurderer Mattilsynet at det ikke er nødvendig å gjennomføre en høring.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Fastsetttelse av rettsakten vil kreve endring i norsk forskrift XX om felles koordinert overvåkningsprogram for 2018, 2019 og 2020 for rester av plantevernmidler i næringsmidler.
Rettsakten retter seg kun mot myndighetene i form av krav til innhold i kontrollprogrammet, derfor anser Mattilsynet det unødvendig å sende den på høring.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten innebærer visse endringer i kontrollprogrammet for 2019-2021. Mattilsynet anser endringene som minimale og at rettsakten;
• Ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser for hverken analyse- og laboratoriearbeidet eller Mattilsynet.
• Ikke får vesentlige administrative konsekvenser for hverken Mattilsynet eller analyse og laboratoriearbeidet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel med tilpasning.
Fordi Norge ikke er oppført på oversikten i forordningens vedlegg II over hvor mange prøver hvert EU medlemsland minimum skal ta av det enkelte næringsmiddel, bør det utformes en tilpasningstekst som viser antall prøver Norge som et minimum må analysere. Det er naturlig at Norge har samme minimumskrav som EU-land som er omtrent like store og de har nå krav om 12 prøver for hver analyse per produkt.
Mattilsynet foreslår følgende tilpasningstekst til rettsakten:
«The provisions of the Regulation shall, for the purposes of this Agreement, be read with the following adaption: In annex II the following shall be added:
Minimum number of samples per EEA Member State
EEA Member StateSamples
NO12
Andre opplysninger
Det er forslag til (teksnisk) tilpasningstekst, dette er beskrevet i EØS-notatet under "Vurdering".
Status
Rettsakten er vedtatt i EU og er under vurdering i EØS-statene.
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) nr. 2018/555 etablerer et koordinert flerårig felles kontrollprogram for rester av plantevernmidler i og på næringsmidler av vegetabilsk og animalsk opprinnelse for 2019, 2020 og 2021. Denne lister en rekke kombinasjoner av stoffer som skal analyseres knyttet til produktene (næringsmidler) som skal kontrolleres og hvor mange prøver de enkelte medlemsland som et minimum må ta av hvert produkt. Rettsaken gjelder fra 1. januar 2019 i EU, og den skal gjelde i Norge fra samme dato.
Norge har felles regelverk med EU for rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer og dette regelverket inneholder krav om deltakelse i et slikt felles kontrollprogram med hjemmel i Plantevernmiddelrestforordningen (396/2005). "European Food Safety Authority" (EFSA) har bidratt med faglige råd, men flerårig koordinert kontrollprogram fastsettes av EU Kommisjonen. Mattilsynet oppfyller EUs krav om felles flerårig kontrollprogram som del av det årlige overvåkings- og kontrollprogram for rester av plantevernmiddelrester i næringsmidler. Norge forplikter ved foreslått tilpasningstekst til å analysere samme minimum antall prøver som det er krav om for et flertall av EU-landene. Flere store EU-medlemsland skal kontrollere et høyere antall prøver av hvert produkt. Ved å delta i dette programmet bidrar Norge med data til EFSA som gir grunnlag for å si noe om innholdet av plantevernmidler i de viktigste næringsmidlene som det spises mye av. Hoveddelen av kontrollprogrammet retter seg mot vegetabilske næringsmidler. Det er krav om rapportering av resultatene fra foregående år innen 31. august.
Forordningen vil oppheve forordning (EU) nr. 2017/660 (som ikke er implementert i Norge enda), men den skal fortsatt gjelde for prøver som kontrolleres i 2018. Denne forordningen vil gjelde fra 1. januar 2019. Da dette regelverket kun stiller krav til Mattilsynets gjennomføring av kontrollprogram (krav til myndighetene), vurderer Mattilsynet at det ikke er nødvendig å gjennomføre en høring.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Fastsetttelse av rettsakten vil kreve endring i norsk forskrift XX om felles koordinert overvåkningsprogram for 2018, 2019 og 2020 for rester av plantevernmidler i næringsmidler.
Rettsakten retter seg kun mot myndighetene i form av krav til innhold i kontrollprogrammet, derfor anser Mattilsynet det unødvendig å sende den på høring.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten innebærer visse endringer i kontrollprogrammet for 2019-2021. Mattilsynet anser endringene som minimale og at rettsakten;
• Ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser for hverken analyse- og laboratoriearbeidet eller Mattilsynet.
• Ikke får vesentlige administrative konsekvenser for hverken Mattilsynet eller analyse og laboratoriearbeidet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel med tilpasning.
Fordi Norge ikke er oppført på oversikten i forordningens vedlegg II over hvor mange prøver hvert EU medlemsland minimum skal ta av det enkelte næringsmiddel, bør det utformes en tilpasningstekst som viser antall prøver Norge som et minimum må analysere. Det er naturlig at Norge har samme minimumskrav som EU-land som er omtrent like store og de har nå krav om 12 prøver for hver analyse per produkt.
Mattilsynet foreslår følgende tilpasningstekst til rettsakten:
«The provisions of the Regulation shall, for the purposes of this Agreement, be read with the following adaption: In annex II the following shall be added:
Minimum number of samples per EEA Member State
EEA Member StateSamples
NO12
Andre opplysninger
Det er forslag til (teksnisk) tilpasningstekst, dette er beskrevet i EØS-notatet under "Vurdering".
Status
Rettsakten er vedtatt i EU og er under vurdering i EØS-statene.