SMB-forordningen om fremme av vekstmarkeder for små og mellomstore bedrifter
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 28.6.2021)
Sammendrag av innhold
SMB-vekstmarkedsforordningen endrer verdipapirmarkedsdirektivet (direktiv 2014/65/EU), markedsmisbruksforordningen (MAR, forordning (EU) 596/2014) og prospektforordningen (forordning (EU) 2017/1129) for å bidra til at små og mellomstore bedrifter (SMB) lettere får tilgang til finansering på kapitalmarkedet. Forordningen innebærer en lemping av visse forpliktelser for foretak som er notert på et vekstmarked for små og mellomstore bedrifter. Et vekstmarked for små og mellomstore bedrifter er en spesiell form for multilateral handelsfasilitet (MHF) som er innført med verdipapirmarkedsdirektivet.
Det foreslås blant annet følgende endringer:
- Unntak fra reglene om markedssonderinger ved utstedelse av obligasjoner rettet mot profesjonelle investorer
- Adgang til å inngå likviditetsavtale for å øke likviditeten i foretakets aksjer
- Adgang til å inngå en liste over såkalte "permanente innsidere" (personer som regelmessig har tilgang til innsideinformasjon)
- Enklere formkrav for beslutning om utsatt offentliggjøring av innsideinformasjon
- Innføring av lengre, absolutt frist for å offentliggjøre handler gjort av ledende ansatte og deres nærstående
- Adgang til å inngå forenklet prospekt ved overgang til regulert marked under gitte vilkår og utvidet adgang til bruk av EU-vekstprospekt
- Nedsettelse av ekspertgruppe som skal evaluere SMB-vekstmarkeder
SMB-vekstmarkeder ble introdusert ved MiFID II. Formålet var blant annet å bedre små og mellomstore bedrifters tilgang på kapital, bedre vekstvilkårene, og legge til rette for videreutvikling av spesialiserte markeder som tar hensyn til behov hos utstedere og investorer på SMB-vekstmarkeder. Det ble i fortalen til MiFID II påpekt at det også i fremtidig lovgivning bør være fokus på hvordan slike markeder ytterligere kan fremmes ved at de blir attraktive for investorer, reduserer administrative byrder for utstedere og gir videre incentiver for utstedere til å hente inn kapital på slike markeder.
I norsk rett er regler om SMB-vekstmarkeder gjennomført i vphl § 9-31. Det fremgår av bestemmelsens første ledd at Finanstilsynet etter søknad fra operatør av en multilateral handelsfasilitet kan registrere fasiliteten som vekstmarked for små og mellomstore bedrifter.
Det er i dag ingen handelsplasser registrert som SMB-vekstmarkeder i Norge. Det er likevel sannsynlig at det vil kunne bli registrert SMB-vekstmarkeder i Norge i fremtiden. Det finnes i dag en multilateral handelsfasilitet i Norge for verdipapirer, Euronext Growth. Denne drives av Oslo Børs.
Merknader
Rettslige konsekvenser
SMB-vekstmarkedsforordningen endrer markedsmisbruksforordningen og prospektforordningen, som begge er gjennomført i norsk rett i verdipapirhandelloven. Forordningen vil bli gjennomført ved at inkorporasjonsbestemmelsene i verdipapirhandelloven oppdateres med henvisninger til SMB-vekstmarkedsforordningen, og det er muligens også behov for enkelte andre justeringer i verdipapirhandelloven
Endringene som SMB-vekstmarkedsforordningen gjør i dirketiv 2014/65/EU (MiFID 2) forutsetter ikke endringer i norsk rett.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Reglene forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for norske forhold.
Det er som nevnt ingen multilaterale handelsfasiliteter i Norge som er registrert som SMB-vekstmarkeder. Det er imidlertid ventet at det vil endre seg. Når dette skjer er det grunn til å tro at endringene i SMB-forordningen vil styrke posisjonen til et slikt fremtidig marked i Norge.
Endringene i prospektforordningen utvider virkeområdet til forenklet prospekt og EU-vekstprospekt. For de som blir omfattes av endringene vil det bli enklere og mindre kostbart å utarbeide prospekt.
Sakkyndige instansers merknader
Saken er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der de departementene som rettsakten angår er representert. Spesialutvalget fant forordningen EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordningen er EØS-relevant og akseptabel.
Status
Forordningen har trådt i kraft i EU og er til vurdering av EØS/EFTA-statene for å bli innlemmet i EØS-avtalen.