Verdipapirmarkedsdirektivet - MiFID II: utfyllende bestemmelser om bærekraft
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2021/1253 av 21. april 2021 om endring av delegert forordning (EU) 2017/565 med hensyn til integrering av bærekraftsfaktorer, -risikoer og -preferanser i visse organisatoriske krav til og vilkår for drift av verdipapirforetak
Commission Delegated Regulation (EU) 2021/1253 of 21 April 2021 amending Delegated Regulation (EU) 2017/565 as regards the integration of sustainability factors, risks and preferences into certain organisational requirements and operating conditions for investment firms
Norsk forskrift kunngjort 4.1.2023
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 19.1.2023)
Sammendrag av innhold
Forordningen endrer delegert kommisjonsforordning (EU) 2017/565 for så vidt gjelder integrering av bærekraftsfaktorer i kravene til verdipapirforetakenes organisering og virksomhet. Forordningen har nær sammenheng med EUs nye rammeverk for bærekraftig finans.
Endringene går ut på at verdipapirforetak skal ta hensyn til bærekraftsfaktorer og bærekraftsrisikoer ved oppfyllelsen av krav til organisering og risikostyring, og når verdipapirforetaket gir informasjon om sin investeringsrådgivning. Videre skal verdipapirforetak ta hensyn til kundenes bærekraftspreferanser ved håndteringen av interessekonflikter, ved vurderingen av om et finansielt instrument er egnet for kunden i tilfeller av investeringsrådgivning og porteføljeforvaltning, og ved rapporteringen til kunden om investeringsrådgivning som er ytt.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen innlemmes i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen stiller ytterligere krav til verdipapirforetakenes organisering og virksomhet, og til Finanstilsynets oppfølgning av dette, og forventes å føre til noe økt ressursbruk hos foretakene og Finanstilsynet. Omfanget av de økonomiske og administrative konsekvensene for foretakene vil avhenge av om foretakene allerede i dag tar hensyn til bærekraftsfaktorer i sin organisering og virksomhet. For investorer antas endringene å føre til at de i større grad vil bli tilbudt finansielle instrumenter og produkter som er forenlige med deres eventuelle bærekraftspreferanser.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordningen inneholder ikke nasjonale valg og det har ikke vært behov for særlige vurderinger fra norsk side. Forordningen er EØS-relevant og anses akseptabel.
Status
Forordningen er vedtatt og har trådt i kraft i EU. Forordningen er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i verdipapirforskriften.
Sammendrag av innhold
Forordningen endrer delegert kommisjonsforordning (EU) 2017/565 for så vidt gjelder integrering av bærekraftsfaktorer i kravene til verdipapirforetakenes organisering og virksomhet. Forordningen har nær sammenheng med EUs nye rammeverk for bærekraftig finans.
Endringene går ut på at verdipapirforetak skal ta hensyn til bærekraftsfaktorer og bærekraftsrisikoer ved oppfyllelsen av krav til organisering og risikostyring, og når verdipapirforetaket gir informasjon om sin investeringsrådgivning. Videre skal verdipapirforetak ta hensyn til kundenes bærekraftspreferanser ved håndteringen av interessekonflikter, ved vurderingen av om et finansielt instrument er egnet for kunden i tilfeller av investeringsrådgivning og porteføljeforvaltning, og ved rapporteringen til kunden om investeringsrådgivning som er ytt.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen innlemmes i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen stiller ytterligere krav til verdipapirforetakenes organisering og virksomhet, og til Finanstilsynets oppfølgning av dette, og forventes å føre til noe økt ressursbruk hos foretakene og Finanstilsynet. Omfanget av de økonomiske og administrative konsekvensene for foretakene vil avhenge av om foretakene allerede i dag tar hensyn til bærekraftsfaktorer i sin organisering og virksomhet. For investorer antas endringene å føre til at de i større grad vil bli tilbudt finansielle instrumenter og produkter som er forenlige med deres eventuelle bærekraftspreferanser.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordningen inneholder ikke nasjonale valg og det har ikke vært behov for særlige vurderinger fra norsk side. Forordningen er EØS-relevant og anses akseptabel.
Status
Forordningen er vedtatt og har trådt i kraft i EU. Forordningen er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i verdipapirforskriften.