Import av økologiske produkter fra tredjeland: retting og endringsbestemmelser
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2019/446 av 19. mars 2019 om endring og retting av forordning (EF) nr. 1235/2008 om fastsettelse av nærmere regler for gjennomføring av rådsforordning (EF) nr. 834/2007 med hensyn til ordningene for import av økologiske produkter fra tredjestater
Commission Implementing Regulation (EU) 2019/446 of 19 March 2019 amending and correcting Regulation (EC) No 1235/2008 laying down detailed rules for implementation of Council Regulation (EC) No 834/2007 as regards the arrangements for imports of organic products from third countries
Norsk forskrift kunngjort 06.05.2020
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 29.10.2019)
Sammendrag av innhold
Rettsakten endrer artikkel 13(2), vedlegg III og IV i forordning (EF) nr. 1235/2008 om fastsettelse av gjennomføringsbestemmelser til rådsforordning (EF) nr. 834/2007 når det gjelder ordninger for import av økologiske produkter fra tredjeland. Endringer i artikkel 13(2) er nødvendig for å tilrettelegge for et system for elektronisk verifisering av importsertifikater. Vedlegg III i forordning (EF) nr. 1235/2008 inneholder en liste over tredjeland, hvor produksjonssystem og kontrollsystem for økologisk produksjon er anerkjent som ekvivalente med forordning (EF) nr. 834/2007. Vedlegg IV i forordning (EF) nr. 1235/2008 inneholder en liste over godkjente kontrollorganer eller myndigheter, som kan føre kontroll med økologisk produksjon i angitte tredjeland og produktkategorier etter ekvivalensprinsippet.
Rettsakten gjennomfører følgende endringer i forordning (EF) nr. 1235/2008:
Artikkel 13(2)
• Kravet i artikkelen om "elektronisk signatur» erstattes med mulighet for å bruke «elektronisk seal» ved verifisering av importsertifikat i TRACES NT.
Vedlegg III
• For Australia er det endring i kontaktinformasjon for kompetent myndighet og for enkelte kontrollorgan.
• For Chile er anerkjennelsen for ett kontrollorgan trukket tilbake, og kontaktinformasjon for et kontrollorgan er endret.
Vedlegg IV
• Endring i kontaktinformasjon for enkelte kontrollorgan.
• Utvidelse av virkeområdet for enkelte kontrollorgan til nye tredjeland (geografisk område) og/eller nye produktkategorier.
• For kontrollorganet ‘Control Union Certifications’ blir anerkjennelsen for kontroll av økologiske produkter i Kazakhstan, Moldova, Russland, Tyrkia og De forente arabiske emirater trukket tilbake.
• Korrigering av informasjon om enkelte kontrollorgan som ble endret ved forordning (EU) 2019/39. Disse endringene skal tre i kraft tilbake i tid til samme tidspunkt som forordning (EU) 2019/39 ble gjeldende (31.01.2019).
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten vil bli gjennomført i forskrift av 18. mars 2017 nr. 355 om økologisk produksjon og merking av økologiske landbruksprodukter, akvakulturprodukter, næringsmidler og fôr (økologiforskriften).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten vurderes til ikke å medføre økonomiske eller administrative konsekvenser av vesentlig betydning for norske virksomheter eller myndigheter. Det er behov for kontinuerlige oppdateringer i vedlegg III og IV i forordning (EF) nr. 1235/2008, for å ajourføre alle bestemmelser og informasjon som er knyttet til tredjeland, kontrollorgan og kontrollmyndighet. Endringen i rettsakten som muliggjør en teknisk løsning for elektronisk verifisering av importsertifikater i TRACES NT er til nytte for importører, førstemottakere og for Mattilsynet. Dette vil redusere administrativ byrde ved å håndtere importsertifikater elektronisk i TRACES NT uten et obligatorisk krav om papir original av importsertifikatet i tillegg.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert i Spesialutvalget for matområdet, der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU.
Rettsaktene er under vurdering i EØS/EFTA-statene.
Sammendrag av innhold
Rettsakten endrer artikkel 13(2), vedlegg III og IV i forordning (EF) nr. 1235/2008 om fastsettelse av gjennomføringsbestemmelser til rådsforordning (EF) nr. 834/2007 når det gjelder ordninger for import av økologiske produkter fra tredjeland. Endringer i artikkel 13(2) er nødvendig for å tilrettelegge for et system for elektronisk verifisering av importsertifikater. Vedlegg III i forordning (EF) nr. 1235/2008 inneholder en liste over tredjeland, hvor produksjonssystem og kontrollsystem for økologisk produksjon er anerkjent som ekvivalente med forordning (EF) nr. 834/2007. Vedlegg IV i forordning (EF) nr. 1235/2008 inneholder en liste over godkjente kontrollorganer eller myndigheter, som kan føre kontroll med økologisk produksjon i angitte tredjeland og produktkategorier etter ekvivalensprinsippet.
Rettsakten gjennomfører følgende endringer i forordning (EF) nr. 1235/2008:
Artikkel 13(2)
• Kravet i artikkelen om "elektronisk signatur» erstattes med mulighet for å bruke «elektronisk seal» ved verifisering av importsertifikat i TRACES NT.
Vedlegg III
• For Australia er det endring i kontaktinformasjon for kompetent myndighet og for enkelte kontrollorgan.
• For Chile er anerkjennelsen for ett kontrollorgan trukket tilbake, og kontaktinformasjon for et kontrollorgan er endret.
Vedlegg IV
• Endring i kontaktinformasjon for enkelte kontrollorgan.
• Utvidelse av virkeområdet for enkelte kontrollorgan til nye tredjeland (geografisk område) og/eller nye produktkategorier.
• For kontrollorganet ‘Control Union Certifications’ blir anerkjennelsen for kontroll av økologiske produkter i Kazakhstan, Moldova, Russland, Tyrkia og De forente arabiske emirater trukket tilbake.
• Korrigering av informasjon om enkelte kontrollorgan som ble endret ved forordning (EU) 2019/39. Disse endringene skal tre i kraft tilbake i tid til samme tidspunkt som forordning (EU) 2019/39 ble gjeldende (31.01.2019).
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten vil bli gjennomført i forskrift av 18. mars 2017 nr. 355 om økologisk produksjon og merking av økologiske landbruksprodukter, akvakulturprodukter, næringsmidler og fôr (økologiforskriften).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten vurderes til ikke å medføre økonomiske eller administrative konsekvenser av vesentlig betydning for norske virksomheter eller myndigheter. Det er behov for kontinuerlige oppdateringer i vedlegg III og IV i forordning (EF) nr. 1235/2008, for å ajourføre alle bestemmelser og informasjon som er knyttet til tredjeland, kontrollorgan og kontrollmyndighet. Endringen i rettsakten som muliggjør en teknisk løsning for elektronisk verifisering av importsertifikater i TRACES NT er til nytte for importører, førstemottakere og for Mattilsynet. Dette vil redusere administrativ byrde ved å håndtere importsertifikater elektronisk i TRACES NT uten et obligatorisk krav om papir original av importsertifikatet i tillegg.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert i Spesialutvalget for matområdet, der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU.
Rettsaktene er under vurdering i EØS/EFTA-statene.