Kjemikalieforordningen (REACH): oppdatering av stoffer til autorisasjonsordningen
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 11.3.2021)
Sammendrag av innhold
Autorisasjonsordningen i Reach-forordningen (1907/2006) skal sørge for at risikoen knyttet til stoffer som gir stor grunn til bekymring (SVHC-stoffer) er under tilstrekkelig kontroll. Substitusjon av disse stoffene når alternative stoffer eller teknologier er tilgjengelig er et av hovedmålene med denne ordningen. Stoffene som er omfattet av krav om autorisasjon er listet i Reach vedlegg XIV. Reach vedlegg XIV oppdateres jevnlig. Se Miljødirektoratets nettsider for mer informasjon om autorisasjonsordningen og søknad om autorisasjon.
I denne forordningen ble de fleste stoffene på kjemikaliebyrået Echas sjuende og åttende anbefaling over stoffer til autorisasjonsordningen oppført på Reach vedlegg XIV. I tillegg ble søknadsfrist og utløpsdato for de fleste stoffene som allerede står på vedlegg XIV forlenget. De forlengede fristene skal bare gjelde søknader om å bruke stoffene til reservedeler og reparasjon av produkter som ikke blir produsert lenger etter utløpsdatoen. Det blir forutsatt at produktene ikke kan fungere uten at stoffet inngår i reservedelen eller ved reparasjonen. Forordningen har blitt korrigert.
På denne oppdateringen av stoffer til autorisasjonsordningen er det seks stoffer som kan gi fosterskader og fem stoffer som er persistente, bioakkumulerende og toksiske (PBT) og/eller svært persistente og svært bioakkumulerende (vPvB). Fire av stoffene står på den norske prioritetslista.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Hovedrettsakten, forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkjenning av samt begrensninger for kjemikalier (Reach), er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett ved REACH-forskriften. Gjennomføring av nye forordninger skjer ved endringer i denne forskriften. Dette gjelder også endringer i forordninger som tilhører Reach, som gebyrforordningen til Reach.
Når Kommisjonen treffer beslutningen om godkjenning, skal Efta-statene samtidig og innen 30 dager treffe tilsvarende beslutninger, jf artikkel 64, nr. 8 og EØS-avtalens vedlegg II kapittel XV punkt 12zc bokstav g.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Endringen styrker eksisterende EU-regelverk og vil derved gi økt beskyttelse av helse og miljø. Den samlede innstrammingen av kjemikaliepolitikken i Europa forventes på lengre sikt å medføre en betydelig reduksjon i omfanget av skader som kan knyttes til kjemikaliebruk i Europa. De aller fleste norske bedrifter som produserer, omsetter eller benytter kjemikalier i sin produksjon opererer internasjonalt. Dersom disse bedriftene fortsatt ønsker å ha tilgang til det europeiske markedet, må de oppfylle kravene i det nye EU-regelverket, uavhengig av om reglene gjennomføres i Norge eller ikke. Selve gjennomføringen i norsk regelverk vil derfor ikke medføre administrative eller økonomiske konsekvenser utover endringene som allerede følger av EUs nye regelverk.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er EØS-relevant og akseptabel. Det er positivt at flere farlige stoffer blir omfattet av autorisasjonsordningen i Reach. Forslagene til sjuende og åttende anbefaling over stoffer til autorisasjonsordningen var til høring hos Echa, og norske aktører hadde anledning til å kommentere i den forbindelsen
Vurdering
Autorisasjonsordningen i Reach er et verktøy for substitusjon. Stoffer som gir stor grunn til bekymring og er i omfattende bruk blir omfattet av autorisasjonsordningen. Det er derfor viktig at nye stoffer blir inkludert på Reach vedlegg XIV. Endringen av Reach vedlegg XIV vil føre til økt beskyttelse av mennesker og miljø.
Status
Rettsakten er vedtatt og publisert i Official Journal.