Infrastruktur for alternative drivstoff: utfyllende bestemmelser (revisjon)
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2019/1745 av 13. august 2019 om utfylling og endring av europaparlaments- og rådsdirektiv 2014/94/EU med hensyn til ladepunkter for motorvogner i gruppe L, landstrømforsyning til fartøyer for fart på innlands vannveier, hydrogenforsyning til veitransport og naturgassforsyning til veitransport og transport på vannveier, og om oppheving av delegert forordning (EU) 2018/674
Commission Delegated Regulation (EU) 2019/1745 of 13 August 2019 supplementing and amending Directive 2014/94/EU of the European Parliament and of the Council as regards recharging points for L-category motor vehicles, shore-side electricity supply for inland waterway vessels, hydrogen supply for road transport and natural gas supply for road and waterborne transport and repealing Delegated Regulation (EU) 2018/674
Norsk forskrift kunngjort 8.9.2021
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 19.5.2022)
Sammendrag av innhold
Den nye delegerte kommisjonsforordningen er hjemlet i direktiv 2014/94 om infrastruktur for alternative drivstoff (AFI-direktivet). AFI-direktivet ble innlemmet i EØS-avtalen 9. februar 2018.
Kommisjonsforordningen supplerer og endrer AFI-direktivet, samt opphever delegert forordning 2018/674, som ble innlemmet i EØS-avtalen 21. september 2018.
Kommisjonsforordningen gir supplerende bestemmelser om ladepunkter for kjøretøy klasse L (ulike kjøretøytyper med to, tre eller firehjul, f.eks. motorsykler) ladepunkter for landstrøm til transportfartøyer på innenlands vannveier, tankstasjoner for flytende naturgass (LNG) til sjøtransport og hydrogenstasjoner for motorkjøretøy. Det er kun nye kjøretøy og fartøy som omfattes.
Endringene gjøres på bakgrunn av endringer i de europeiske standardene CEN og CENELEC, da det er ønskelig at kravene i EUs regulering samsvarer med disse. Standardene er oppdatert som følge av den teknologiske utviklingen.
Kommisjonens ekspertgruppe Sustainable Transport Forum, der Norge har mulighet til deltakelse, har blitt konsultert i arbeidet med den nye kommisjonsforordningen.
Det gjøres følgende endringer i direktiv 2014/94:
- Annex II punkt 1.5 om kjøretøy klasse L endres i henhold til standard EN 62196-2 "Plugs, socket-outlets for household and similar purposes".
- Annex II punkt 1.8 om landstrøm til transportfartøyer på innenlands vannveier endres i henhold til standard EN 15869-2 "Inland navigation vessels - Electrical shore connection, three phase current 400 V, up to63 A, 50 Hz - Part 2: Onshore unit, safety requirements" og EN 16840 "Inland navigation vessels - Electrical shore connection, three phase current 400 V, at least 250 A, 50 Hz".
- Annex II punkt 3.4.om CNG ladepunkter for motorkjøretøy endres i henhold til standard EN ISO 16923 "Natural gas fuelling stations - CNG stations for fuelling vehicles".
- Annex II punkt 3.2. om LNG ladepunkter for motorkjøretøy endres i henhold til standard EN ISO 16924 "Natural gas fuelling stations - LNG stations for fuelling vehicles" og EN ISO 12617 "Road vehicles - Liquefied natural gas (LNG) refueeling connector - 3,1 MPa connector".
- Annex II punkt 3.1 om ladepunkter for transportfartøyer på innenlands vannveier endres i henhold til standard EN ISO 20519 "Ships and marine technology - Specification for bunkering of liquefied natural gas fuelled vessels".
- Annex II punkt 2.1, 2.2, 2.3, 2.4 og 3.3. erstattes med nye bestemmelser vedr. hydrogenstasjoner for motorkjøretøy, i henhold til standard EN 17127 "Outdoor hydrogen refuelling points dispensing gaseous hydrogen and incorporating filling protocols", EN 17124 "Hydrogen fuel - Product specification and quality assurance - Proton exchange membrane (PEM) fuel cell applications for road vehicles", EN ISO 17268 "Gaseous hydrogen land vehicle refuelling connection devices" og EN ISO 14469 "Road vehicles - Compressed natural gas (CNG) refuelling connector".
Forordningen skal gjelde fra 12. november 2021.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Den nye forordningen ble gjennomført i norsk rett ved ny forskrift om infarstruktur for alternativt drivstoff
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning for det offentlige. For eiere av lade- og tankstasjoner, samt tilbydere av strøm, hydrogen og LNG, kan det bli noe kostnader med å bringe kontakter, støpsler og andre tilslutningsanordninger i samsvar med kravene i den nye forordningen.
Sakkyndige instansers merknader
Saken har vært på høring og ny forskrift om infrastruktur for alternativt drivstoff trådte i kraft 1.11.2021
Rettsakten følger hurtigprosedyren og behandles ikke i Spesialutvalget for transport. Samferdselsdepartementet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Dette er oppdateringer av teknisk regelverk, i henhold til den teknologiske utviklingen. Norge støtter at regelverket om infrastruktur for alternative drivstoff oppdateres i henhold til europeiske standarder.
Samferdselsdepartementet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten ble vedtatt 13. august 2019 og innlemmet i EØS-avtalen 11. juni 2021 ved beslutning nr. 174/2021 under pkt. 5a and 5b of Annex XIII til EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Den nye delegerte kommisjonsforordningen er hjemlet i direktiv 2014/94 om infrastruktur for alternative drivstoff (AFI-direktivet). AFI-direktivet ble innlemmet i EØS-avtalen 9. februar 2018.
Kommisjonsforordningen supplerer og endrer AFI-direktivet, samt opphever delegert forordning 2018/674, som ble innlemmet i EØS-avtalen 21. september 2018.
Kommisjonsforordningen gir supplerende bestemmelser om ladepunkter for kjøretøy klasse L (ulike kjøretøytyper med to, tre eller firehjul, f.eks. motorsykler) ladepunkter for landstrøm til transportfartøyer på innenlands vannveier, tankstasjoner for flytende naturgass (LNG) til sjøtransport og hydrogenstasjoner for motorkjøretøy. Det er kun nye kjøretøy og fartøy som omfattes.
Endringene gjøres på bakgrunn av endringer i de europeiske standardene CEN og CENELEC, da det er ønskelig at kravene i EUs regulering samsvarer med disse. Standardene er oppdatert som følge av den teknologiske utviklingen.
Kommisjonens ekspertgruppe Sustainable Transport Forum, der Norge har mulighet til deltakelse, har blitt konsultert i arbeidet med den nye kommisjonsforordningen.
Det gjøres følgende endringer i direktiv 2014/94:
- Annex II punkt 1.5 om kjøretøy klasse L endres i henhold til standard EN 62196-2 "Plugs, socket-outlets for household and similar purposes".
- Annex II punkt 1.8 om landstrøm til transportfartøyer på innenlands vannveier endres i henhold til standard EN 15869-2 "Inland navigation vessels - Electrical shore connection, three phase current 400 V, up to63 A, 50 Hz - Part 2: Onshore unit, safety requirements" og EN 16840 "Inland navigation vessels - Electrical shore connection, three phase current 400 V, at least 250 A, 50 Hz".
- Annex II punkt 3.4.om CNG ladepunkter for motorkjøretøy endres i henhold til standard EN ISO 16923 "Natural gas fuelling stations - CNG stations for fuelling vehicles".
- Annex II punkt 3.2. om LNG ladepunkter for motorkjøretøy endres i henhold til standard EN ISO 16924 "Natural gas fuelling stations - LNG stations for fuelling vehicles" og EN ISO 12617 "Road vehicles - Liquefied natural gas (LNG) refueeling connector - 3,1 MPa connector".
- Annex II punkt 3.1 om ladepunkter for transportfartøyer på innenlands vannveier endres i henhold til standard EN ISO 20519 "Ships and marine technology - Specification for bunkering of liquefied natural gas fuelled vessels".
- Annex II punkt 2.1, 2.2, 2.3, 2.4 og 3.3. erstattes med nye bestemmelser vedr. hydrogenstasjoner for motorkjøretøy, i henhold til standard EN 17127 "Outdoor hydrogen refuelling points dispensing gaseous hydrogen and incorporating filling protocols", EN 17124 "Hydrogen fuel - Product specification and quality assurance - Proton exchange membrane (PEM) fuel cell applications for road vehicles", EN ISO 17268 "Gaseous hydrogen land vehicle refuelling connection devices" og EN ISO 14469 "Road vehicles - Compressed natural gas (CNG) refuelling connector".
Forordningen skal gjelde fra 12. november 2021.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Den nye forordningen ble gjennomført i norsk rett ved ny forskrift om infarstruktur for alternativt drivstoff
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning for det offentlige. For eiere av lade- og tankstasjoner, samt tilbydere av strøm, hydrogen og LNG, kan det bli noe kostnader med å bringe kontakter, støpsler og andre tilslutningsanordninger i samsvar med kravene i den nye forordningen.
Sakkyndige instansers merknader
Saken har vært på høring og ny forskrift om infrastruktur for alternativt drivstoff trådte i kraft 1.11.2021
Rettsakten følger hurtigprosedyren og behandles ikke i Spesialutvalget for transport. Samferdselsdepartementet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Dette er oppdateringer av teknisk regelverk, i henhold til den teknologiske utviklingen. Norge støtter at regelverket om infrastruktur for alternative drivstoff oppdateres i henhold til europeiske standarder.
Samferdselsdepartementet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten ble vedtatt 13. august 2019 og innlemmet i EØS-avtalen 11. juni 2021 ved beslutning nr. 174/2021 under pkt. 5a and 5b of Annex XIII til EØS-avtalen.