Delegert kommisjonsforordning (EU) 2020/1230 av 29. november 2019 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2017/2402 med hensyn til tekniske reguleringsstandarder som angir hvilke opplysninger som skal inngå i søknaden om registrering av et verdipapiriseringsregister, og hvilke opplysninger som skal inngå i en forenklet søknad om utvidelse av registreringen av et transaksjonsregister
Verdipapiriseringsforordningen: utfyllende bestemmelser om krav til opplysninger ved søknader om registrering av registre
EØS-komitebeslutning 12.6.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Tidligere
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 4.1.2024
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 9.12.2020)
Sammendrag av innhold
Forordningen er en teknisk standard til verdipapiriseringsforordningen (STS-forordningen 2017/2402). Verdipapiriseringsforordningen artikkel 10 har bestemmelser om registrering som verdipapiriseringsregister. Det kan enten være en ny enhet som søker om å registrere seg som verdipapiriseringsregister, eller det kan være søknad om utvidelse av tillatelse som transaksjonsregister til også å omfatte verdipapiriseringsregister. Søknader om registrering som verdipapiriseringsregister skal godkjennes av ESMA. Den tekniske standarden angir hvilke opplysninger som skal sendes til ESMA i forbindelse med en søknad om å bli registrert som verdipapiriseringsregister.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når forordningen er tatt inn EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i lov/forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forpliktelsene følger av hovedrettsakten (verdipapiriseringsforordningen). Den tekniske standarden påfører ikke nye forpliktelser. Søknader om registrering sendes til og behandles av ESMA. ESMA skal konsultere hjemstatsmyndighetene ved søknader. Ressursbruken avhenger av om norske enheter søker om å bli registrert som verdipapirseringsregister. Slike registre kjennetegnes av stordriftsfordeler og det er derfor nærliggende at det først og fremst vil være allerede godkjente transaksjonsregistre som søker om utvidelse av sine tillatelser. Det er ingen transaksjonsregistre etablert i Norge.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Søknader om registrering som verdipapiriseringsregister skal godkjennes av ESMA og den tekniske standarden har referanser til informasjon/notifikasjoner som skal oversendes ESMA. Det må vurderes hvorvidt dette skal tilpasses for EFTA-landenes vedkommende. Hovedforordningen er ikke innlemmet i EØS-avtalen, og hvordan denne blir innlemmet vil kunne påvirke hvilke løsninger for tilpasninger som er aktuelle for 2020/1230.
Status
Forordningen er vedtatt og ikraft i EU. Hovedforordningen 2017/2402 (verdipapiriseringsforordningen) er vedtatt og har trådt i kraft i EU 01.01.2019. Reglene er til vurdering av EØS/EFTA-statene for innlemmelse i EØS-avtalen. Hovedforordningen er ikke innlemmet i EØS-avtalen, og hvordan dette blir innlemmet vil kunne påvirke hvilke løsninger for tilpasninger som er aktuelle for 2020/1230.