Grenseverdier for perklorat i visse næringsmidler
Kommisjonsforordning (EU) 2020/685 av 20. mai 2020 om endring av forordning (EU) nr. 1881/2006 med hensyn til grenseverdier for perklorat i visse næringsmidler
Commission Regulation (EU) 2020/685 of 20 May 2020 amending Regulation (EC) 1881/2006 as regards maximum levels of perchlorate in certain foods
Norsk forskrift kunngjort 16.12.2020
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 10.6.2020)
Sammendrag av innhold
Det er i Kommisjonsforordning (EC) 1881/2006 fastsatt grenseverdier for visse forurensende stoffer (kontaminanter) i næringsmidler. Kommisjonen foreslår nå å inkludere grenseverdier for perklorat.
EFSA kom i september 2017 med en vurdering av eksponering av perklorat. «The CONTAM Panel concluded that the chronic dietary exposure to perchlorate is of potential concern, in particular for the high consumers in the younger age groups of the population with mild to moderate iodine deficiency. Furthermore, it is possible that short-term exposure to perchlorate is of concern for breast-fed infants and small children with low iodine intake».
EFSA har i en tidligere risikovurdering satt tolerabelt daglig inntak (TDI) til 0,3 µg/kg kroppsvekt. I vurderingen fra 2017 påpekte de at både kort- og langtidseksponering for små barn overstiger TDI, mens det for den voksne populasjonen er på nivå som TDI. Grønnsaker og vegetabilske produkter, melk og melkeprodukter og frukt/produkter av frukt ble utpekt som viktige bidragsytere til inntaket på tvers av populasjonsgrupper.
Perklorat forekommer miljøet både fra naturlige og antropogene kilder. Det kan dannes i atmosfæren og avsettes i jord og grunnvann. Det forekommer også som miljøforurensning fra bruk i nitratgjødsel. Vann, jord og gjødsel er altså ansett som potensiell kilde til perklorat forurensning i mat.
De nye grenseverdier for perklorat vil fremkomme slik i tabellen i vedlegget til forordning (EC) 1881/2006:
[For å se tabellen, klikk her for å se helel EØS-notatet]
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordning (EC) 1881/2006 er gjennomført som norsk forskrift ved § 3 i forskrift 3. juli 2015 nr. 870 om visse forurensende stoffer i næringsmidler. Denne endringsforordning til fororordning (EC) 1881/2006 om grenseverdier for perklorat gjennomføres i form av en endringsforskrift til forskriften om visse forurensende stoffer i næringsmidler.
Økonomiske og administrative konsekvenser
De foreslåtte endringene i grenseverdiene for erukasyre vurderes ikke å innebære administrative eller økonomiske konsekvenser verken for næringsutøvere eller myndighetene utover generelle forpliktelser til farevurdering, overvåking, analyser og kontroll basert på risiko for overskridelser.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for matområdet der relevante departementer og Mattilsynet deltar. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Mattilsynet har støttet Kommisjonens arbeid med grenseverdier for perklorat i næringsmidler og de forekomstdata Mattilsynet har ser ut til å støtte opp om de foreslåtte grenseverdiene.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU.
Rettsakten er under vurdering i EØS-/EFTA-statene.
Sammendrag av innhold
Det er i Kommisjonsforordning (EC) 1881/2006 fastsatt grenseverdier for visse forurensende stoffer (kontaminanter) i næringsmidler. Kommisjonen foreslår nå å inkludere grenseverdier for perklorat.
EFSA kom i september 2017 med en vurdering av eksponering av perklorat. «The CONTAM Panel concluded that the chronic dietary exposure to perchlorate is of potential concern, in particular for the high consumers in the younger age groups of the population with mild to moderate iodine deficiency. Furthermore, it is possible that short-term exposure to perchlorate is of concern for breast-fed infants and small children with low iodine intake».
EFSA har i en tidligere risikovurdering satt tolerabelt daglig inntak (TDI) til 0,3 µg/kg kroppsvekt. I vurderingen fra 2017 påpekte de at både kort- og langtidseksponering for små barn overstiger TDI, mens det for den voksne populasjonen er på nivå som TDI. Grønnsaker og vegetabilske produkter, melk og melkeprodukter og frukt/produkter av frukt ble utpekt som viktige bidragsytere til inntaket på tvers av populasjonsgrupper.
Perklorat forekommer miljøet både fra naturlige og antropogene kilder. Det kan dannes i atmosfæren og avsettes i jord og grunnvann. Det forekommer også som miljøforurensning fra bruk i nitratgjødsel. Vann, jord og gjødsel er altså ansett som potensiell kilde til perklorat forurensning i mat.
De nye grenseverdier for perklorat vil fremkomme slik i tabellen i vedlegget til forordning (EC) 1881/2006:
[For å se tabellen, klikk her for å se helel EØS-notatet]
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordning (EC) 1881/2006 er gjennomført som norsk forskrift ved § 3 i forskrift 3. juli 2015 nr. 870 om visse forurensende stoffer i næringsmidler. Denne endringsforordning til fororordning (EC) 1881/2006 om grenseverdier for perklorat gjennomføres i form av en endringsforskrift til forskriften om visse forurensende stoffer i næringsmidler.
Økonomiske og administrative konsekvenser
De foreslåtte endringene i grenseverdiene for erukasyre vurderes ikke å innebære administrative eller økonomiske konsekvenser verken for næringsutøvere eller myndighetene utover generelle forpliktelser til farevurdering, overvåking, analyser og kontroll basert på risiko for overskridelser.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for matområdet der relevante departementer og Mattilsynet deltar. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Mattilsynet har støttet Kommisjonens arbeid med grenseverdier for perklorat i næringsmidler og de forekomstdata Mattilsynet har ser ut til å støtte opp om de foreslåtte grenseverdiene.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU.
Rettsakten er under vurdering i EØS-/EFTA-statene.