ELV-direktivet om kasserte kjøretøy: endringsbestemmelser om visse unntak for bruk av bly og blyforbindelser i komponenter
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 7.7.2021)
Sammendrag av innhold
Direktiv 2000/53/EF om kasserte kjøretøy forbyr bruken av kvikksølv, bly, kadmium og seksverdig krom i materialer og komponenter i kjøretøyer i salg etter 1. juli 2003. Vedlegg II til direktivet inneholder en liste med komponenter og materialer som er unntatt fra forbudet. Delegert kommisjonsdirektiv (EU) 2020/363 endrer vedlegg II til europaparlaments- og rådsdirektiv 2000/53/EF. En teknisk og vitenskapelig gjennomgang av punkt 8 i vedlegg II viste at alternativer til bly i ulike anvendelser er i ferd med å bli tilgjengelige og at endringer kan gjøres for å redusere tillatt bruk av bly i disse anvendelsene. En utløpsdato for unntaket dekket av punkt 8 f) b) er innført, slik som angitt i direktivet. Unntak 8 g) har blitt delt inn i to underpunkter for å snevre inn omfanget av unntakene og fase inn utløpsdatoer. Unntak 8 j) omfatter bly i loddemateriale for lodding av laminert glass. Ettersom alternativer til bly er tilgjengelig for noen slike anvendelser men ikke for andre, er et nytt unntak 8 k) lagt til for å skille mellom de ulike anvendelsene og fase dem ut uavhengig av hverandre i takt med den tekniske utviklingen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Endringene i direktivet om kasserte kjøretøy innebærer at produktforskriften kapittel 2 vedlegg III endres med tilsvarende endringer som følger av direktiv (EU) 2020/363.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forslaget om å gjennomføre endringsdirektivet i Norge innebærer en harmonisering med EUs regelverk og ingen særnorske krav. Generelt er det en fordel for norsk industri at det gjennomføres regler på fellesskapsnivå, da det gir tilsvarende og like rammebetingelser for berørt norsk og europeisk industri. Endringene må uansett gjennomføres for at norske bedrifter skal kunne fortsette å omsette produkter i EUs indre marked.
Sakkyndige instansers merknader
Direktivet vil gi redusert bruk av bly og blyforbindelser i kjøretøykomponenter. Dette vil kunne gi nytte i form av reduserte utslipp av tungmetallet til miljøet.
Rettsakten ble behandlet i spesialutvalget for miljø ved skriftlig prosedyre (19.11.20 - 27.11.20) og funnet relevant og akseptabel.
Vurdering
Klima- og miljødepartementet vurderer direktivet som EØS-relevant og akseptabelt. Vurderingen er gjort i tråd med kriteriene fastsatt i Meld. St. 5 (2012-2013) EØS-avtalen og Norges øvrige avtaler med EU, pkt. 5.3.1. Direktivet regulerer håndtering av avfall. Det berører både helse-, miljø-, nærings- og konkurransemessige aspekter ved avfallshåndtering. Det omhandler derfor tema som tematisk faller inn under EØS-avtalens hoveddel, protokoller og vedlegg. Direktivet er i tillegg en endring av regelverk som tidligere er innlemmet i EØS-avtalen. Direktivet påvirker det indre marked, da det gir regler med betydning for fri bevegelighet og fri konkurranse over landegrensene, i tillegg til at markedsaktører pålegges plikter som får økonomiske konsekvenser.
Status
Direktivet ble vedtatt av Kommisjonen 17. desember 2019 og publisert i Official Journal 5. mars 2020. Direktivet ble innlemmet i EØS-avtalen 23. april 2021, og gjennomført i Norge 2. juni 2021.
Miljødirektoratet har gjennomført høring av endringene. Det kom ingen høringsuttalelser.