Den europeiske skrogdatabasen (EHDB) over fartøyer som seiler på indre vannveier
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2020/474 av 20. januar 2020 om den europeiske skrogdatabasen
Commission Delegated Regulation (EU) 2020/474 of 20 January 2020 on the European Hull Data Base
EØS-komitebeslutning 11.12.2020 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 11.5.2020)
Sammendrag av innhold
Den europeiske skrogdatabasen (EHDB) er en database som driftes av kommisjonen, hvor det samles opplysninger om fartøyer som seiler på europeiske innlands vannveier. EHDB benyttes til å kontrollere opplysninger om sertifikatsøknader og utstedte sertifikater for fartøyene, og ble først opprettet i 2009. Direktiv 2016/1629 fastsetter generelle bestemmelser for EHDB, eksempelvis at medlemsstatene skal registrere opplysninger som identifiserer fartøyene, og direktivet gir kommisjonen kompetanse til å fastsette nærmere bestemmelser om databasen. Den foreslåtte forordningen utgjør grunnlaget for å tilpasse den eksisterende EHDB med bestemmelsene i direktiv 2016/1629 ved at det fastsettes nærmere regler for innsamling, håndtering og tilgang til data i basen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten får ingen konsekvenser for norsk lovgivning. Det er kun medlemsstater som har innlands vannveier som har plikt til å implementere EU-regelverk om innlands vannveier i sin nasjonale lovgivning. I forbindelse med gjennomføring av direktiv 2016/1629 avklarte EFTAs overvåkingsorgan (ESA) at rettsakten i sin helhet ikke skal transformeres i stater som ikke har innlands vannveier, uavhengig av om disse statene har skip som seiler på nettverket av EU innlands vannveier eller ikke. Norge har ikke innlands vannveier, og tråd med langvarig praksis vil rettsakten derfor kunne innlemmes i EØS-avtalen uten at det får konsekvenser for norsk lovgivning.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten får ikke økonomiske eller administrative konsekvenser.
Vurdering
Rettsakten vurderes som relevant og akseptabel for innlemmelse i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Den europeiske skrogdatabasen (EHDB) er en database som driftes av kommisjonen, hvor det samles opplysninger om fartøyer som seiler på europeiske innlands vannveier. EHDB benyttes til å kontrollere opplysninger om sertifikatsøknader og utstedte sertifikater for fartøyene, og ble først opprettet i 2009. Direktiv 2016/1629 fastsetter generelle bestemmelser for EHDB, eksempelvis at medlemsstatene skal registrere opplysninger som identifiserer fartøyene, og direktivet gir kommisjonen kompetanse til å fastsette nærmere bestemmelser om databasen. Den foreslåtte forordningen utgjør grunnlaget for å tilpasse den eksisterende EHDB med bestemmelsene i direktiv 2016/1629 ved at det fastsettes nærmere regler for innsamling, håndtering og tilgang til data i basen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten får ingen konsekvenser for norsk lovgivning. Det er kun medlemsstater som har innlands vannveier som har plikt til å implementere EU-regelverk om innlands vannveier i sin nasjonale lovgivning. I forbindelse med gjennomføring av direktiv 2016/1629 avklarte EFTAs overvåkingsorgan (ESA) at rettsakten i sin helhet ikke skal transformeres i stater som ikke har innlands vannveier, uavhengig av om disse statene har skip som seiler på nettverket av EU innlands vannveier eller ikke. Norge har ikke innlands vannveier, og tråd med langvarig praksis vil rettsakten derfor kunne innlemmes i EØS-avtalen uten at det får konsekvenser for norsk lovgivning.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten får ikke økonomiske eller administrative konsekvenser.
Vurdering
Rettsakten vurderes som relevant og akseptabel for innlemmelse i EØS-avtalen.