Typegodkjenningsforordningen for motorvogner: gjennomføringsbestemmelser om administrative krav
EØS-komitebeslutningen trer i kraft 1.4.2024 som følge av oppfyllelse av forfatningsrettslige krav av EØS-komitebeslutning om tilknyttet rettsakt.
Tidligere
- Norsk forskrift kunngjort 30.6.2022
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 9.7.2022)
Sammendrag av innhold
Gjenommføringsforordning (EU) 2020/683 inneholder administrative krav i forbindelse med godkjenning og markedsovervåkning av bil og tilhenger til bil, og endrer rammeforordning (EU) 2018/858.
I forordning 2018/858 fremgår det av artiklene 24, 28, 30, 36, 38, 41, 42, 44 og 45 at Kommisjonen skal vedta gjennomføringsbestemmelser når det gjelder modell for informasjonsmappe, EU-typegodkjenningsattest, format for prøverapporter, format for typegodkjenningsattest i papirformat, modell for EU-typegodkjenningsmerke, modell for nummeringssystem for EU-typegodkjenninger, nasjonale typegodkjenninger for kjøretøy produsert i små serier og harmoniserte nummeringssystem for EU- og nasjonal enkeltgodkjenning.
Gjennomføringsbestemmelsene som er nevnt i artiklene i avsnittet over er alle samlet i nærværende forordning 2020/683. Forordningen består av 9 artikler og 8 vedlegg, slik:
Artikkel 1 henviser til vedlegg I i forordningen som fastsetter modell for opplysningsskjema for
- enkeltgodkjenning av et komplett kjøretøy,
- blandet godkjenning av kjøretøy,
- etappevis typegodkjenning av et kjøretøy
- typegodkjennig av systemer, komponenter eller separate teknsike enheter
- opplysningsskjema for trinnvis EU-typegodkjening av et komplett kjøretøy.
Artikkel 2 og 3 henviser til vedlegg III når det gjelder mal for godkjeningsattest av
- kjøretøyer som er produsert i små serier,
- EU-enkeltgodkjenning,
- nasjonal typegodkjenning for små serier
- nasjonal enkeltgodkjenning av kjøretøy.
Artikkel 4 henviser til vedlegg IV hvor det det fastsettes nummereringssystem for godkjenningsattest.
Artikkel 5 henviser til vedlegg V når det gjelder utseende på typegodkjenningsmerke for komponenter og separate tekniske enheter.
Artikkel 6 henviser til vedlegg VI når det gjelder opplysninger om testresultat.
Artikkel 7 henviser til vedlegg VII som beskriver hvordan formatet for prøverapporten skal fremstå.
Artikkel 8 henviser til vedlegg VIII når det gjelder hvordan tyegodkjeningsattest i papirformat skal se ut.
Artikkel 9 fastsetter at forordningen kommer til anvendelse 5. juli 2020.
Merknader
EU-hjemmel:
Forordning (EU) 2020/683 er en endringsforordning vedtatt av Kommisjonen med hjemmel i traktaten om den Europeiske Unions virkemåte (TEUV), artikkel 290.
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) 2018/858 er inntil videre inntatt som en overgangsbestemmelse i bilforskriften § 3. Den nye forordningen vil bli implementert i samme bestemmelse.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementeringen av forordningen antas ikke å få økonomiske konsekvenser for private eller offentlige myndigheter i Norge av betydning. Den vil heller ikke medføre adminstrative konskvenser utover det som må gjøres for å implementere rettsakten i norsk forskrift. Forordningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet
Vurdering
Forordningen vurderes å være relevant og akseptabel for Norge.
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13
Andre opplysninger
Norge har deltatt i arbeidsgrupper (TCMV, Brussel) i forbindelse med utarbeidelse av denne forordningen.
Status
Forordningen ble vedtatt 15. april 2020, publisert i EU-tidene 26. mai 2020 og anvendes fra 5. juli 2020.
Forordningen var på nasjonal høring i juli 2020.
Forordningen ble tatt inn i EØS-avtalen i mars 2022. Ny forskrift om godkjenning av bil og tilhenger til bil ble vedtatt i slutten av juni 2022, med ikrafttredelse 1. oktober 2022. Rettsakten er implementert i den nye forskriften, og Form 1 ble sendt ESA den 9. juli 2022.