Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2023/2859 av 13. desember 2023 om innføring av et felles europeisk rapporteringssystem for sentralisert tilgang til offentlig tilgjengelig informasjon av relevans for finansielle tjenester, kapitalmarkeder og bærekraft ('ESAP')
Felleseuropeisk rapporteringssystem for finansielle og ikke-finansielle bedriftsopplysninger (ESAP)
Høring igangsatt av Finansdepartementet 13.11.2025 med frist 13.1.2025
Tidligere
- Kompromiss fremforhandlet av representanter fra Europaparlamentet og Rådet 23.5.2023
- Europaparlamentets plenumsbehandling 9.11.2023
- Rådsbehandling (enighet med Europaparlamentet; endelig vedtak) 27.11.2023
- Europaparlaments- og rådsforordning publisert i EU-tidende 20.12.2023
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 3.6.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 17.11.2025)
Sammendrag av innhold
Forordningen er en hovedrettsakt fra Rådet og Europaparlamentet og innfører et felles europeisk rapporteringssystem ("European single access point" eller "ESAP"). Formålet med reglene er gi markedet tilgang til informasjon publisert av markedsaktører og tilsynsmyndigheter i hele Europa. ESAP skal gjøre informasjonen mer tilgjengelig for markedet og dermed bidra til å effektivt kunne allokere kapital på tvers av Europa, samt å fremme utviklingen av mindre nasjonale kapitalmarkeder og økonomier ved å gjøre dem mer synlig. Forordningen tillater selskaper som ikke er børsnotert, å gjøre informasjon tilgjengelig gjennom ESAP på frivillig basis. Forordningen pålegger ingen ny rapportering, men skal tilgjengeliggjøre informasjonen som markedsaktørene eller myndighetene allerede er pålagt å rapportere eller offentliggjøre.
Ifølge forordningen skal ESMA etablere og drifte et rapporteringssystem der informasjon som markedsaktører og myndigheter er pålagt å publisere under EU-lovgivningen, skal publiseres. Dette gjelder blant annet informasjon short-salg forordningen, prospektforordningen, rapporteringsdirektivet, bærekraftrapporteringsforordningen og verdipapirmarkedsforordningen. Informasjonen skal sendes til et nasjonalt innsamlingsorgan ("collection body") som skal videresende informasjonen til ESAP-en. Alle skal ha gratis tilgang til informasjonen som publiseres, men ESMA kan ta gebyr for tillegsstjenester og utarbeidelse av spesialrapporter.
Forordningen regulerer blant annet oppgavene til innsamlingsorganet, funksjonaliteten til ESAP-en, tilgangen til ESAP-en, validering av informasjonen som publiseres, samt ESMAs oppgaver knyttet til driften og tilsynet med ESAP-en.
I tillegg til denne forordningen om etableringen av ESAP-en er det vedtatt endringer i en rekke direktiv og forordninger som pålegger de forsklellige aktørene å publisere infromasjon. Disse endringene følger av direktiv (EU) 2023/2864 og forordning (EU) 2023/2869.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, må den bli inntatt i norsk rett ved inkorporasjon i en lov siden det dreier seg om en europaparlaments- og rådsforordning. Det er derfor angitt under EFTA-prosessen at det må tas Art. 103-forbehold. Inkorporasjon betyr at det i lov/forskrift tas inn en bestemmelse om at EØS-forordningen gjelder som norsk lov med de tilpasninger som følger av EØS-komitebeslutningen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Finanstilsynet og Oslo Børs må utvikle nye IT-systemer.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordningen er EØS-relevant og akseptabel.
Status
Forordningen er trådt i kraft i EU. Et utkast til EØS-komitebeslutning for innlemmelse av forrodningen i EØS-avtalen er til vurdering.