Tekniske spesifikasjoner for samtrafikkevnen til EUs jernbanesystem knyttet til telematikkanvendelser for godstog: endringsbestemmelser
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 15.9.2022)
Sammendrag av innhold
Kommisjonsforordning (EU) nr. 1305/2014 (TSI TAF) stiller grunnleggende krav til systemer og grensesnitt som brukes til informasjonsutveksling ved godstransport. ERA har foreslått endringer i TSI-en. Endringene gjelder metodikk for beregning og flyt av informasjon om forventet ankomsttid, sporingsdata for kunder, og utveksling av data med andre systemer. Endringene omfatter også en oppdatering av prosessen for endringsstyring. Det er aktørene i godstransportmarkedet som berøres av endringene, som i hovedsak omfatter jernbaneforetak, infrastrukturforvaltere og vogneiere.
Endringen medfører at hele vedlegget til kommisjonsforordning (EU) nr. 1305/2014 (TSI TAF) erstattes av vedlegget til denne forordningen (se artikkel 1).
Merknader
Rettslige konsekvenser
Kommisjonsforordning (EU) nr. 1305/2014 (TSI TAF) og endringsforordningen er tatt inn i EØS-avtalen. EØS-komitebeslutningen og forskriften som gjennomfører forordningen trådte i kraft 1. juni 2022.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen antas ikke å ha økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning.
Sakkyndige instansers merknader
Bane NOR har blitt forelagt rettsakten, men ikke uttalt seg.
Vurdering
Rettsakten er akseptabel og EØS-relevant.
Status
Rettsakten ble vedtatt i EU 26. mars 2021.
Rettsakten ble gjennomført i Norge i forskrift 8. september 2021. Den norske forskriften ble 27. september 2021 oppdatert med EØS-henvisninger. Rettsakten ble tatt inn i EØS-avtalen 24. september 2021, og EØS-komitebeslutningen og forskriften som gjennomfører rettsakten i norsk rett trådte i kraft 1. juni 2022.