Shortsalgforordningen: endringsbestemmelser om terskelen for rapportering av betydelige netto shortposisjoner i aksjer
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2022/27 av 27. september 2021 om endring av europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 236/2012 med hensyn til tilpasning av den relevante terskelen for melding om betydelige korte nettoposisjoner i aksjer
Commission Delegated Regulation (EU) 2022/27 of 27 September 2021 amending Regulation (EU) No 236/2012 of the European Parliament and of the Council as regards the adjustment of the relevant threshold for the notification of significant net short positions in shares
Norsk forskrift kunngjort 29.6.2023
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 17.2.2022)
Sammendrag av innhold
Forordningen er utfyllende regler til shortsalgforordningen (forordning 236/2012).
I henhold forordning 236/2012 artikkel 5 skal fysisk eller juridisk person som har en netto shortposisjon i aksjer i selskap opptatt til notering på en handelsplass underrette vedkommende myndighet når posisjonen når, eller faller under 0,2% av det berørte selskaps utstedte aksjekapital, og hvert steg på 0,1% over dette. Det følger av forordning 236/2012 artikkel 5 nr. 4 at Kommisjonen kan vedta delegerte rettsakter om endring av tersklene. Delegert Kommisjonsforordning (EU) 2022/27 endrer rapporteringsterskelen til 0,1% av det berørte selskaps utstedte aksjekapital, og hvert steg på 0,1% over dette.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten må gjennomføres i norsk rett ved inkorporering, det vil si at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som henholdsvis lov eller forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføringen av forordningen innebærer at innehavere av netto shortposisjonervil ha plikt til å rapportere flere netto shortposisjoner til Finanstilsynet. Gjennomføringen av forordningen vil imidlertid ikke få administrative og økonomiske konsekvenser av betydning for Finanstilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordningen er EØS-relevant og akseptabel.
Status
Forordningen er vedtatt i EU med ikrafttredelse 31. januar 2022. Reglene er til vurdering av EØS/EFTA-statene for innlemmelse i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Forordningen er utfyllende regler til shortsalgforordningen (forordning 236/2012).
I henhold forordning 236/2012 artikkel 5 skal fysisk eller juridisk person som har en netto shortposisjon i aksjer i selskap opptatt til notering på en handelsplass underrette vedkommende myndighet når posisjonen når, eller faller under 0,2% av det berørte selskaps utstedte aksjekapital, og hvert steg på 0,1% over dette. Det følger av forordning 236/2012 artikkel 5 nr. 4 at Kommisjonen kan vedta delegerte rettsakter om endring av tersklene. Delegert Kommisjonsforordning (EU) 2022/27 endrer rapporteringsterskelen til 0,1% av det berørte selskaps utstedte aksjekapital, og hvert steg på 0,1% over dette.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten må gjennomføres i norsk rett ved inkorporering, det vil si at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som henholdsvis lov eller forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføringen av forordningen innebærer at innehavere av netto shortposisjonervil ha plikt til å rapportere flere netto shortposisjoner til Finanstilsynet. Gjennomføringen av forordningen vil imidlertid ikke få administrative og økonomiske konsekvenser av betydning for Finanstilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordningen er EØS-relevant og akseptabel.
Status
Forordningen er vedtatt i EU med ikrafttredelse 31. januar 2022. Reglene er til vurdering av EØS/EFTA-statene for innlemmelse i EØS-avtalen.