Verdipapirmarkedsforordningen (MiFIR): utfyllende bestemmelser om ESMAs sanksjonsrett overfor tilbydere av datarapporteringstjenester
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2022/803 av 16. februar 2022 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 600/2014 om spesifiserer prosedyrene for Den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndighets utøvelse av myndighet til å ilegge leverandører av databehandlingstjenester bøter eller løpende mulkter
Commission Delegated Regulation (EU) 2022/803 of 16 February 2022 supplementing Regulation (EU) No 600/2014 of the European Parliament and of the Council by specifying rules of procedure for the exercise of the power to impose fines or periodic penalty payments by the European Securities Markets Authority regarding data reporting service providers
EØS-notat offentliggjort 3.11.2022
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.10.2022)
Sammendrag av innhold
Kommisjonsforordningen gir utfyllende regler til bestemmelser i MiFIR (forordning (EU) 600/2014) om ESMAs myndighet til å ilegge leverandører av datarapporteringstjenester bøter og løpende mulkter. MiFIR ble endret ved Forordning (EU) 2019/2175 som ga ESMA kompetanse til å autorisere, føre tilsynet med og bøtelegge leverandørene av datarapporteringstjenester. Kommisjonsorordningen behandlet i dette notatet (kommisjonsforodning (EU) 2022/803) gir detaljerte regler for ESMAs arbeid i forbindelse med ileggelse av bøter og mulkter.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen gir utfyllende regler til bestemmelser som ikke er inntatt i EØS-avtalen ennå (endringsforordning 2019/2175). Endringsforordning 2019/2175 gir ESMA bøteleggingskompetanse, og det er til vurdering om det er nødvendig med tilpasningstekster i forbindelse med innlemmelse av den forordningen i EØS-avtalen.
Etter innlemmelse i EØS-avtalen, vil reglene kunne gjennomføres i norsk rett ved inkorporering. Dvs. at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen innebærer i seg selv ingen bøteleggingskompetanse, kun en nærmere klargjøring av hvordan ESMA skal fastsette bøtene.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert saken.
Vurdering
Det vil være behov for å tilpasse ikrafttredelsestidspunktet i kommisjonsforordningen.
Kommisjonsforordningen gir utfyllende regler til bestemmelser som ikke er inntatt i EØS-avtalen ennå (forordning (EU) 2019/2175). Forordning (EU) 2019/2175 gir ESMA bøteleggingskompetanse, og det er til vurdering om det er nødvendig med tilpasningstekst ifbm innlemmelse i EØS-avtalen.
Status
Rettsakten er vedtatt og i kraft i EU. Rettsakten er til vurdering for innlemmelse i EØS-avtalen hos EØS/EFTA-statene.
Sammendrag av innhold
Kommisjonsforordningen gir utfyllende regler til bestemmelser i MiFIR (forordning (EU) 600/2014) om ESMAs myndighet til å ilegge leverandører av datarapporteringstjenester bøter og løpende mulkter. MiFIR ble endret ved Forordning (EU) 2019/2175 som ga ESMA kompetanse til å autorisere, føre tilsynet med og bøtelegge leverandørene av datarapporteringstjenester. Kommisjonsorordningen behandlet i dette notatet (kommisjonsforodning (EU) 2022/803) gir detaljerte regler for ESMAs arbeid i forbindelse med ileggelse av bøter og mulkter.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen gir utfyllende regler til bestemmelser som ikke er inntatt i EØS-avtalen ennå (endringsforordning 2019/2175). Endringsforordning 2019/2175 gir ESMA bøteleggingskompetanse, og det er til vurdering om det er nødvendig med tilpasningstekster i forbindelse med innlemmelse av den forordningen i EØS-avtalen.
Etter innlemmelse i EØS-avtalen, vil reglene kunne gjennomføres i norsk rett ved inkorporering. Dvs. at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen innebærer i seg selv ingen bøteleggingskompetanse, kun en nærmere klargjøring av hvordan ESMA skal fastsette bøtene.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert saken.
Vurdering
Det vil være behov for å tilpasse ikrafttredelsestidspunktet i kommisjonsforordningen.
Kommisjonsforordningen gir utfyllende regler til bestemmelser som ikke er inntatt i EØS-avtalen ennå (forordning (EU) 2019/2175). Forordning (EU) 2019/2175 gir ESMA bøteleggingskompetanse, og det er til vurdering om det er nødvendig med tilpasningstekst ifbm innlemmelse i EØS-avtalen.
Status
Rettsakten er vedtatt og i kraft i EU. Rettsakten er til vurdering for innlemmelse i EØS-avtalen hos EØS/EFTA-statene.