Felles regler for sivil luftfart: endringer til gjennomføringsbestemmelser for kommersielle operasjoner
Norsk forskrift kunngjort 23.9.2024
Tidligere
- EØS-komitebeslutning 28.4.2023 om innlemmelse i EØS-avtalen
- EØS-komitebeslutningen trer i kraft 16.7.2024 som følge av oppfyllelse av forfatningsrettslige krav av EØS-komitebeslutning om tilknyttet rettsakt
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.12.2021)
Sammendrag av innhold
Kommisjonen har vedtatt forordning (EU) 2021/1296 om «fuel/energy planning and management». Forordningen består i sin helhet av endringer i forordning (EU) nr. 965/2012 om luftfartsoperasjoner. Enkelt forklart inneholder forordning (EU) 2021/1296 regler om hvordan flyoperatører skal gå frem når de planlegger sine operasjoner, knyttet opp mot behovet for drivstoff.
I forbindelse med publisering av det opprinnelige regelverksforslaget skrev EASA at målet med regelverket var:
• å forbedre effektiviteten innen planlegging og styring av drivstoff/energi for fly som flyr kommersielt (CAT), samtidig som det opprettholdes et høyt sikkerhetsnivå,
• å innlemme de nyeste ICAO-reglene om drivstoffplanlegging og -styring (endringer i Chicagokonvensjonen Annex 6, del I, II og III), og
• å klargjøre og forenkle reglene for planlegging og styring av helikopterdrivstoff, inkludert påfylling med gående rotorer, hensyntatt dagens praksis i bransjen.
De nye reglene for drivstoffplanlegging i forordning (EU) 2021/1296, herunder valg av flyplasser og drivstoffstyring under flyging, er forholdsvis ytelsesbaserte. Dette vil si at de i liten grad detaljerer kravene til flyoperatørene. Reglene introduserer konseptet «fuel schemes» for kommersielle operasjoner (CAT) med fly i EU. De gir et omfattende og oppdatert sett med sikkerhetskrav for å utvikle og overvåke operatørenes drivstoffordninger. De tetter også hullene som er identifisert i gjeldende policy på området for å gjøre det mulig for operatører å dra nytte av den nyeste teknologien på området. De nye drivstoffordningene bygger på at operatørenes styringssystemer anses å være tilstrekkelig robuste, slik at sikkerheten er ivaretatt. Drivstoffordningene forventes å kunne forbedre effektiviteten av driften for operatørene, og derigjennom skape kostnads- og miljøfordeler.
Reglene for andre typer operasjoner enn kommersielle ("CAT") endres også.Nærmere bestemt betyr dette at dette gjøres tilpasninger i kravene i forordning (EU) nr. 965/2012 vedlegg VI (Part-NCC, "non-commercial air operations with complex motor-powered aircraft"), vedlegg VII (Part-NCO, "non-commercial air operations with other-than complex motor-powered aircraft") og vedlegg VIII (Part-SPO, "specialised operations").
Generelt erstattes ordet «fuel» med «fuel/energy», for å synliggjøre at det kan være snakk om andre typer drivstoff enn de konvensjonelle karbonbaserte.
---
I tillegg til de nye reglene om «fuel/energy planning and management», har kommisjonen gjennom forordning (EU) 2021/1296 gjort to mindre endringer i (EU) nr. 965/2012 knyttet til bruk av rusmidler for kabinbesetningen:
• Det ene er at man forskyver fristen med ett år (til 14. august 2023) for kommisjonen til å lage en rapport om gjennomgangen av effektiviteten av støtte- og testprogrammer knyttet til rus og psykologi, jf. artikkel 9b.
• Det andre er at definisjonen av “psychoactive substances” tas inn igjen i forordningen, etter at den ved en inkurie hadde blitt tatt bort ved en tidligere endring av forordningen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) nr. 965/2012 inngår i EØS-avtalen, og er gjennomført i norsk rett i forskrift 7. august 2013 nr. 956 om luftfartsoperasjoner. Det samme gjelder senere endringer i forordningen.
Siden forordning (EU) 2021/1296 utelukkende gjør endringer i (EU) nr. 965/2012, vil det kreves innlemmelse i EØS-avtalen og gjennomføring i norsk rett gjennom en endring av forskrift om luftfartsoperasjoner. Alternativt vil Luftfartstilsynet vurdere å gjennomføre forordningen direkte i norsk rett, siden det er grunn til å tro at manglende gjennomføring i norsk rett av den overliggende råds- og parlamentsforordningen ("ny EASA-basisforordning") (EU) 2018/1139 kan medføre at forordningen ikke tas inn i EØS-avtalen før reglene får virkning i EU.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Luftfartstilsynets vurdering av forordning (EU) 2021/1296 er at den er i samsvar med det som til nå har vært praksis når det gjelder fylling av drivstoff på helikoptersiden. Forordningen antas således ikke å få noen nevneverdige administrative eller økonomiske konsekvenser, verken for flyoperatørene eller myndighetene.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet finner at forordningen er EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Luftfartstilsynet finner at forordning (EU) 2021/1296 vil være EØS-relevant og akseptabel.
Status
Forordning (EU) 2021/1296 ble vedtatt av kommisjonen 4. august 2021. Det materielle delene av forordningen gis virkning fra 30. oktober 2022.