Utslipp fra tunge kjøretøy: utslippsverdier og rapportering for 2019
EØS-komitebeslutningen trer i kraft 1.4.2024 som følge av oppfyllelse av forfatningsrettslige krav av EØS-komitebeslutning om tilknyttet rettsakt.
Tidligere
- Norsk forskrift kunngjort 6.9.2022
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.9.2022)
Sammendrag av innhold
Forordningen 2019/1242 setter reduksjonsmål for CO2-utslipp fra tunge kjøretøy. Reduksjonsmålene er 15 % i 2025 og 30 % i 2030 sammenlignet med gjennomsnittet for nye, tunge kjøretøy registrert i EU i referanseperioden. Referanseperioden er satt til 1. juli 2019-30. juni 2020. Målet for 2030 skal evalueres i 2022. Kravene til utslippreduksjoner angis i gram CO2 per tonnkilometer (g CO2/tkm) for å gjenspeile de tunge kjøretøyenes transportnytte.
I henhold til forordning (EU) 2019/1242 skal EU-kommisjonen årlig beregne det gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslippet til en fabrikant i tillegg til fabrikantens null- og lavutslippsfaktor, og reduksjonsbane for CO2-utslipp og utslippskreditter basert på kredittsystemene beskrevet i 2019/1242. Data som legges til grunn for EU-kommisjonens beregninger er innrapporterte data slik det er beskrevet i forordning (EU) 2018/956.
Kommisjonsbeslutning (EU) 2021/781 er rettet mot følgende fabrikanter, og de ulike verdiene til disse fabrikantene for ovennevnte faktorer er listet i beslutningens vedlegg I:
• Daimler Truck AG
• DAF NV
• Ford Otomotiv Sanayi AS
• Iveco Magirus-AG
• Iveco SPA
• MAN Truck and Bus SE
• Renault Truck SA
• Scania CV AB
• Volvo Truck Corporation
Den gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslippsverdien fra alle nye tunge kjøretøy som ble registrert i rapporteringsperioden for året 2019 er 52,75 g/tkm.
Beregnede referanseverdier er listet i vedlegg II til beslutning 2021/781.
Merknader
Gjeldende rett/norsk gjennomføring
Det er naturlig å implementere beslutningen i samme forskrift som forordning (EU) 2019/1242 blir implementert. Sistnevnte forordning er imidlertid ennå ikke tatt inn i EØS-avtalen, men er foreslått tatt inn i forskrift 28. desember 2018 nr. 2247 om krav til CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler [...og tunge kjøretøy (M, N og O)]. Implementering av forordningen i norsk rett krever lovendring, nærmere bestemt endring av § 13 b i vegtrafikkloven. Implementering av beslutning (EU) 2021/781 kan derfor ikke gjennomføres før dette er på plass.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Beslutningen presenterer resultatene fra den første rapporteringen som er gjennomført for tunge kjøretøy, og resultatene fra referanseperioden gir utgangspunktet for reduksjonsmålene som er gitt i fororordning (EU) 2019/1242. Reduksjonsmålene retter seg mot tungbilfabrikantene.
De administrative konsekvensene vil være å implementere beslutningen i norsk rett.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten følger standardprosedyren.
Vurdering
Beslutningen anses EØS-relevant og akseptabel.
Status
Beslutningen ble vedtatt 10. mai 2021 og trådte i kraft i EU 6. juni 2021.
Beslutningen ble tatt inn i EØS-avtalen den 04.02.22, beslutning nr. 25/2022. Nødvendig endring av vtrl. §13b trådte i kraft 1. juli 2022. Endringsforskrift ble deretter vedtatt 2. september 2022 og Form 1 ble sendt ESA 5. september 2022.