Drift og trafikkstyring i det transeuropeiske jernbanesystemet: gjennomføringsbestemmelser om utfasing av særtilfeller for sluttsignal
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2021/2238 av 15. desember 2021 om endring av gjennomføringsforordning (EU) 2019/773 for å fase ut særtilfeller for sluttsignal
Commission Implementing Regulation (EU) 2021/2238 of 15 December 2021 amending Implementing Regulation (EU) 2019/773 as regards the phasing out of specific cases for rear end signal
Norsk forskrift kunngjort 11.10.2022
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 29.3.2022)
Sammendrag av innhold
Forordningen gjelder utfasing av spesielle regler for bakendesignal for tog. Dette er en del av arbeidet med å harmonisere reglene for bakendesignal på tog i EØS. De spesielle reglene som fases ut gjelder Belgia og Frankrike fra 1. januar 2026 og 1. januar 2025 for Portugal og Spania. Dette betyr at det ikke er noen land i EØS som har spesialregler etter 1. januar 2026. Norge har ikke spesialregler og forordningen har derfor ikke betydning for Norge.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Ingen rettslige konsekvenser for Norge.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Ingen økonomiske og administrative konsekvenser for Norge.
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen har vært diskutert i Railway Interoperability and Safety Committee (RISC), der Norge er representert. Et utkast til forordning ble diskutert på formøte med norske jernbaneaktører, og ingen hadde merknader.
Vurdering
Forordningen har ikke materielle bestemmelser av betydning for Norge, men endrer forordning (EU) 2019/773, som er tatt inn i EØS-avtalen.
Forordningen er relevant og akseptabel for Norge.
Status
Vedtatt i EU 15. desember 2021, og i kraft i EU fra 7. januar 2022.
Sammendrag av innhold
Forordningen gjelder utfasing av spesielle regler for bakendesignal for tog. Dette er en del av arbeidet med å harmonisere reglene for bakendesignal på tog i EØS. De spesielle reglene som fases ut gjelder Belgia og Frankrike fra 1. januar 2026 og 1. januar 2025 for Portugal og Spania. Dette betyr at det ikke er noen land i EØS som har spesialregler etter 1. januar 2026. Norge har ikke spesialregler og forordningen har derfor ikke betydning for Norge.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Ingen rettslige konsekvenser for Norge.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Ingen økonomiske og administrative konsekvenser for Norge.
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen har vært diskutert i Railway Interoperability and Safety Committee (RISC), der Norge er representert. Et utkast til forordning ble diskutert på formøte med norske jernbaneaktører, og ingen hadde merknader.
Vurdering
Forordningen har ikke materielle bestemmelser av betydning for Norge, men endrer forordning (EU) 2019/773, som er tatt inn i EØS-avtalen.
Forordningen er relevant og akseptabel for Norge.
Status
Vedtatt i EU 15. desember 2021, og i kraft i EU fra 7. januar 2022.