EU-henstilling om sosiale og yrkesmessige sider ved omstillingen til klimanøytralitet
EØS-notat offentliggjort 22.3.2023
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 21.3.2023)
Sammendrag av innhold
Anbefalingene fra EU om just transition i en ikke-bindende rettsakt har til hensikt å sikre at EU-landene blir bedre til å adressere rettferdig omstilling i sine nasjonale klima- og energiplaner. Formålet er å bidra til at EUs omstilling til klimanøytralitet er rettferdig. Anbefalingene understøtter «Green Deal» og «the European Pillar of Social rights”. Anbefalingene for rettferdig omstilling inkluderer:
- Øke tilgangen til kvalitetsjobber, herunder jobbsøkerstøtte (NAV), ordninger for stimulering av entreprenørskap og involvering av arbeidstakere og arbeidstakerorganisasjoner i omstillingsprosesser.
- Sikre lik tilgang og muligheter til kvalitetsutdanning, opplæring og livslang læring, herunder integrere sysselsettingsperspektiver knyttet til grønn omstilling i nasjonale handlingsplaner for kompetanseutvikling, bedre oversikt over endrings- og kompetansebehov som følge av grønn omstilling, stryket støtte til «reskilling og upskilling» i omstillingsutsatte næringer.
- Sikre fortsatt rettferdighet i skattesystemet og i sosiale ordninger, herunder sosial beskyttelse for arbeidstakere, herunder tilpasse skattesystemet til omstillingsutfordringer, etablering av særlige ordninger for utsatte personer og husholdninger.
- Sikre tilgang på basistjenester og boliger for mennesker og husholdninger som er mest sårbare og berørt av grønn omstilling, herunder målrettede råd om energisparing, ordninger for etablering og renovering boliger.
- Gjennomføre grønn omstilling på en inkluderende og demokratisk måte ved å integrere rettferdighetsmål i politikkutviklingen på alle nivåer og sikre en helhetlig tilnærming til politikk for rettferdig omstilling, herunder bedre koordinering mellom sektorer og politikkområder, gi lokale og regionale myndigheter en mer aktiv rolle i grønn omstilling, sikre bred og meningsfull involvering i beslutningsprosesser, også av barn og unge.
- Sikre tilgang og kvalitet på data og empiri nødvendig for å iverksette sosial- og arbeidsmarkedspolitikk for rettferdig omstilling, herunder jobber for enhetlig og konsistent begrepsbruk, bedre og mer metodologi og systematisk oversikt over sosiale konsekvenser av grønn omstilling, etablering av/integrering i eksisterende overvåknings- og rapporteringssystemer.
- Iverksette kostnadseffektive investeringer og finansiell støtte i samsvar med statsstøtteregelverket for å håndtere sosiale og arbeidsmarkedaspekter ved en rettferdig grønn omstilling, herunder koherent og optimal bruk av eksisterende ordninger og integrering av sosiale hensyn i eksisterende og nye ordninger.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten er en ikke-bindende anbefaling fra Rådet til medlemsstatene, og krever ikke gjennomføring i norsk rett.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser. Rettsakten inneholder bare ikke-bindende anbefalinger om hvordan klimapolitikken bør innrettes. Økonomiske og administrative konsekvenser vil avhenge av hvilken klimapolitikk som innføres.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært behandlet i Spesialutvalget for miljø, der berørte departementer er representert (gjennom skriftlig prosedyre fra 19. januar 2023 til 3. februar 2023).
Vurdering
EFTA-statene er ikke formelt forpliktet til å innlemme ikke-bindende rettsakter i EØS-avtalen. På miljøområdet er det kun innlemmet et fåtall ikke-bindende rettsakter i EØS-avtalen, og ingen siden 2006. Innlemmelse av ikke-bindende rettsakter i EØS-avtalen er imidlertid ikke automatisk utelukket og vurderes fra sak til sak ut fra følgende kriterier:
- rettsaktens virkeområde, hvorvidt rettsakten har karakter av å være et rammeverk, hvorvidt den kan være nyttig for tolkningsformål og/eller om de har karakter av å utfylle bindende regelverk
- formålet om å sikre ensartet tolkning av EØS-avtalen
- ingen forpliktelse til å inkludere ikke-bindende rettsakter med mindre de kan anses å påvirke de rettslige forpliktelsene i selve EØS-avtalen eller en forordning eller et direktiv
Hvis rettsakten innlemmes i EØS så skjer det under en egen overskrift i relevant vedlegg til EØS-avtalen som en rettsakt som partene til EØS-avtalen skal merke seg eller eventuelt ta tilbørlig hensyn til.
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13.
Status
Den ikke-bindende rekommandasjonen (anbefaling) ble vedtatt av Rådet 16. juni 2022.
Rettsakten er til vurdering i EFTA-statene.