Etterforsking og forebygging av flyulykker: retting av visse språkversjoner av bestemmelser om liste over tilfeller som omfattes av obligatorisk rapportering av hendelser
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2022/3 av 4. januar 2022 om retting av visse språkversjoner av vedlegg II til gjennomføringsforordning (EU) 2015/1018 om utarbeiding av en liste med klassifisering av tilfeller innen sivil luftfart som omfattes av obligatorisk rapportering i henhold til europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 376/2014
Commission Implementing Regulation (EU) 2022/3 of 4 January 2022 correcting certain language versions of Annex II to Implementing Regulation (EU) 2015/1018 laying down a list classifying occurrences in civil aviation to be mandatorily reported according to Regulation (EU) No 376/2014 of the European Parliament and of the Council
EØS-komitebeslutning 17.3.2023 om innlemmelse i EØS-avtalen
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 31.3.2023)
Sammendrag av innhold
Rettsakten korrigerer den bulgarske, estiske og slovenske språkversjonen av forordnding (EU) 2015/1018. Dette berører ikke de andre spåkversjonene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen skal kun tas inn i EØS-avtalen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for norske aktører eller myndigheter.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet finner forordningen EØS-relevant og akseptabel.
Saken behandles av EFTA-sekretariatet etter «fast track-prosedyren» og skal ikke behandles i SU Transport.
Vurdering
Forordningen skal tas inn i EØS-avtalen, men ikke gjennomføres i norsk rett.
Luftfartstilsynet finner forordningen EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er vedtatt og trer i kraft i EU 24, januar 2022.
Rettsakten ble innlemmet i EØS-avtalen 17. mars 2023.
Sammendrag av innhold
Rettsakten korrigerer den bulgarske, estiske og slovenske språkversjonen av forordnding (EU) 2015/1018. Dette berører ikke de andre spåkversjonene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen skal kun tas inn i EØS-avtalen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for norske aktører eller myndigheter.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet finner forordningen EØS-relevant og akseptabel.
Saken behandles av EFTA-sekretariatet etter «fast track-prosedyren» og skal ikke behandles i SU Transport.
Vurdering
Forordningen skal tas inn i EØS-avtalen, men ikke gjennomføres i norsk rett.
Luftfartstilsynet finner forordningen EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er vedtatt og trer i kraft i EU 24, januar 2022.
Rettsakten ble innlemmet i EØS-avtalen 17. mars 2023.