Kommisjonsforordning (EU) 2022/384 av 4. mars 2022 om endring av vedlegg XIV til forordning (EU) nr. 142/2011 med hensyn til tilpasning av listene over tredjeland, territorier eller soner av disse som det er tillatt å innføre animalske biprodukter og avledede produkter til Unionen fra
Biproduktforordningen: endringsbestemmelser om import
Norsk forskrift kunngjort 31.10.2023
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 8.3.2022
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 13.9.2023
- EØS-komitebeslutning 27.10.2023 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 4.4.2022)
Sammendrag av innhold
Animalske biprodukter kan importeres til EU forutsatt at de animalske biproduktene kommer fra et listeført tredjeland/virksomhet (vedlegg XIV til forordning (EU) nr. 142/2011) og at forsendelsen følges av et sertifikat. Ofte listeføres et land for import av animalske biprodukter hvis samme land er listeført for andre animalske forsendelser (f.eks. næringsmidler, levende dyr). Listeføring av andre forsendelser endres som følge av den nye dyrehelseforordningen (forordning (EU) nr. 2016/429). Det er derfor nødvendig å endre animaliebiproduktlista i systematisering og i henvisninger.
Alle henvisninger til utgåtte forordninger byttes ut med henvisning til forordningene (EU) 2021/404 eller (EU) 2021/405. Dersom et tredjeland var godkjent for import av et gitt animalsk biprodukt, men ikke er listeført i en av de nevnte rettsaktene, så føres dette landet opp enkeltvis. Et eksempel på dette er i tabell 1, rad 1, kolonne 5 hvor Albania, Algerie og El Salvador er ført opp.
Det er ingen endringer i hvilke land man kan importere animalske biprodukter fra.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når rettsakten er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i forskrift 14. september 2016 nr. 1064 om animalske biprodukter som ikke er beregnet på konsum (animaliebiproduktforskriften).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for Mattilsynet eller industrien.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU.
Rettsakten er under vurdering i EØS/EFTA-statene.