Luftdyktighet og miljøsertifisering av luftfartøyer: endringsbestemmelser om konstruksjons- og produksjonsorganisasjoners styringsystemer og systemer for hendelsesrapportering
Norsk forskrift kunngjort 20.9.2024
Tidligere
- EØS-komitebeslutning 28.4.2023 om innlemmelse i EØS-avtalen
- EØS-komitebeslutningen trer i kraft 16.7.2024 som følge av oppfyllelse av forfatningsrettslige krav av EØS-komitebeslutning om tilknyttet rettsakt
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 2.6.2022)
Sammendrag av innhold
Saken omhandler flere forordninger; dette notatet knytter seg til ny delegert forordning som vil inneholde korresponderende krav om SMS (safety management system) for design- og produksjonsorganisasjoner, dvs. de delen av regelverksforslaget som må fastsettes i en delegert forordning. Det er også gjort endringer i gjennomføringsforordningen 748/2012 gjennom endringsforordning 2022/203, se eget EØS-notat for denne.
Regelverket innfører SMS-kravene i ICAO Annex 19 for godkjente design- og produksjonsorganisasjoner. Regelverket reviderer forordning 748/2012 med hensyn til at hendelsesrapporteringssystem (occurrence-reporting system) slik at de blir i samsvar med prinsippene i forordning 376/2014. Kravene til EU-byrået (EASA) med hensyn til oppgaver knyttet til design, sertifisering, tilsyn og håndhevelse oppdateres også.
Reglene skal tre i kraft 1 år etter vedtakelse (7. mars 2023). Aktørene (design- og produksjonsorganisasjoner) gis deretter 2 års frist (7. mars 2025) til å komme i samsvar med kravene. Etter overgangsfristen har utløpt skal tilsynsmyndigheter tilbakekalle, begrense eller suspenderer helt eller delvis godkjenningsbeviset til organisasjoner som ikke er i samsvar med de nye kravene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) nr. 748/2012 er gjennomført gjennom forskrift 4. mars 2013 nr. 252 om luftdyktighets- og miljøsertifisering for luftfartøyer mv. og sertifisering av design- og produksjonsorganisasjoner (sertifiseringsforskriften). Forordning 2022/201 gjennomføres i norsk rett ved en endring av sertifiseringsforskriften.
Forordning (EU) 2022/201 har hjemmel i forordning (EU) 2018/1139 som igjen har hjemmel i TFEU art. 100.
Økonomiske og administrative konsekvenser
En effektiv gjennomføring vil ikke bare øke sikkerheten, men den forventes også å være til nytte for både produktivitet og effektivitet, gjennom bedre forvaltningsstrategier og oppbygging av risikostyringsevner. Det er per i dag få design- og produksjonsorganisasjoner i Norge som er underlagt regelverket.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Prinsippene for SMS (kalt Management System) som nå innføres i disse reglene tilsvarer kravene som allerede er innført i regelverket for de andre områdene i sivil luftfart (OPS, FCL etc.). Saken er derfor ikke kontroversiell på noen måte.
Luftfartstilsynet ser positivt på de foreslåtte endringenem og finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel. Det er ikke identifisert behov for tilpasningstekt.
Status
NPA 2019-05 ble publisert i april 2019 og Opinion 04/2020 ble publisert i desember 2020. Saken er behandlet i EASA ekspertgruppe møte 25. februar 2021 og 23. juni 2021.
Forordning 2022/201 må sees i sammenheng med forordning 2022/201.