Sikkerhetsregler for flyging med droner: retting av tysk og portugisisk språkversjon
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2022/525 av 1. april 2022 om retting av visse språkversjoner av gjennomføringsforordning (EU) 2019/947 om regler og prosedyrer for drift av ubemannede luftfartøyer
Commission Implementing Regulation (EU) 2022/525 of 1 April 2022 correcting certain language versions of Implementing Regulation (EU) 2019/947 on the rules and procedures for the operation of unmanned aircraft
EØS-komitebeslutning 28.4.2023 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 26.4.2022)
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2022/525 retter opp oversettelsesfeil i tysk og portugisisk språkutgave av forordning (EU) 2018/947.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) 2022/525 må inkorporeres i EØS-avtalen. Forordningen behøver imidlertid ikke gjennomføres i norsk rett.
Forordningen vil ikke bli gjennomført i Norge og får derfor ingen rettslige konsekvenser for Norge.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen får ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for norske myndigheter og private aktører.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet finner at forordningen er EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Norske myndigheter har ikke innvendinger til at forordning (EU) 2022/525 inkorporeres i EØS-avtalen.
Luftfartstilsynet finner forordningen EØS-relevant og akseptabel.
Status
Forordning (EU) 2022/525 er utarbeidet av Kommisjonen. I april 2022 ble utkastet til forordning behandlet og vedtatt i EASA Komiteen i henhold til skriftlig prosedyre. Saken er nå til behandling hos EFTA-sekretariatet for inkorporering av forordningen i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2022/525 retter opp oversettelsesfeil i tysk og portugisisk språkutgave av forordning (EU) 2018/947.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) 2022/525 må inkorporeres i EØS-avtalen. Forordningen behøver imidlertid ikke gjennomføres i norsk rett.
Forordningen vil ikke bli gjennomført i Norge og får derfor ingen rettslige konsekvenser for Norge.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen får ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for norske myndigheter og private aktører.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet finner at forordningen er EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Norske myndigheter har ikke innvendinger til at forordning (EU) 2022/525 inkorporeres i EØS-avtalen.
Luftfartstilsynet finner forordningen EØS-relevant og akseptabel.
Status
Forordning (EU) 2022/525 er utarbeidet av Kommisjonen. I april 2022 ble utkastet til forordning behandlet og vedtatt i EASA Komiteen i henhold til skriftlig prosedyre. Saken er nå til behandling hos EFTA-sekretariatet for inkorporering av forordningen i EØS-avtalen.