Kapitalkravsforordningen (CRR): endringer til gjennomføringsbestemmelser om renterisiko for posisjoner som ikke inngår i handelsbeholdningen
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2022/631 av 13. april 2022 om endring av de tekniske gjennomføringsstandardene fastsatt i gjennomføringsforordning (EU) 2021/637 med hensyn til offentliggjøring av eksponeringer mot renterisiko for posisjoner som ikke inngår i handelsporteføljen
Commission Implementing Regulation (EU) 2022/631 of 13 April 2022 amending the implementing technical standards laid down in Implementing Regulation (EU) 2021/637 as regards the disclosure of exposures to interest rate risk on positions not held in the trading book
Norsk forskrift kunngjort 14.10.2022
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 23.10.2022)
Sammendrag av innhold
Forordningen tar inn krav om hvilke opplysninger om renterisiko i bankboken (Interest Rate in the Banking Book, IRRBB) som skal offentliggjøres under Pilar 3. For å sikre sammenlignbarhet publiseres det detaljerte tabeller for kvantitative og kvalitative opplysninger om IRRBB. Kravet til offentliggjøring gjelder børsnoterte banker som ikke er "mindre og ikke-komplekse", dette er banker med forvaltingskapital større enn 50 milliarder kroner.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i CRR/CRD IV-forskriften (forskrift om kapitalkrav og nasjonal tilpasning av CRR og CRD IV).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Ingen betydning for offentlige myndigheter. Enkelte store finansielle institusjoner vil pålegges noe mer offentliggjøring under pilar 3.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert saken.
Vurdering
Forordningen anses EØS-relevant og akseptabel.
Status
Forordningen er vedtatt og har trådt i kraft i EU.
Sammendrag av innhold
Forordningen tar inn krav om hvilke opplysninger om renterisiko i bankboken (Interest Rate in the Banking Book, IRRBB) som skal offentliggjøres under Pilar 3. For å sikre sammenlignbarhet publiseres det detaljerte tabeller for kvantitative og kvalitative opplysninger om IRRBB. Kravet til offentliggjøring gjelder børsnoterte banker som ikke er "mindre og ikke-komplekse", dette er banker med forvaltingskapital større enn 50 milliarder kroner.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i CRR/CRD IV-forskriften (forskrift om kapitalkrav og nasjonal tilpasning av CRR og CRD IV).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Ingen betydning for offentlige myndigheter. Enkelte store finansielle institusjoner vil pålegges noe mer offentliggjøring under pilar 3.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert saken.
Vurdering
Forordningen anses EØS-relevant og akseptabel.
Status
Forordningen er vedtatt og har trådt i kraft i EU.