Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2022/2503 av 19. desember 2022 om endring og retting av gjennomføringsforordning (EU) 2019/627 med hensyn til praktiske ordninger for gjennomføringen av offentlig kontroll av levende muslinger, av fiskerivarer, eller knyttet til UV-stråling
Kontroll med produkter av animalsk opprinnelse: endringer og rettelser til gjennomføringsbestemmelsene om levende toskallede bløtdyr, fiskevarer og UV-bestråling
Norsk forskrift kunngjort 7.3.2024
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 20.12.2022
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 10.10.2023
- EØS-komitebeslutning 8.12.2023 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 17.4.2024)
Sammendrag av innhold
Korrigering av artikkel 10 - dokumentkontroll:
Artikkel 10 fastsetter forpliktelser for offentlig veterinærer med hensyn til dokumentkontroll, der det særlig skal tas hensyn til offisielle sertifikater som er fastsatt i samsvar med gjennomføringsforordning (EU) 2019/628. Henvisningen er imidlertid laget til feil sertifikat, og denne henvisningen må derfor korrigeres. Ettersom (EU) 2019/628 er opphevet og sertifikatene er erstattet av de som er inntatt i gjennomføringsforordning (EU) 2020/2235, vil alle henvisningene til (EU) 2019/628 bli erstattet med henvisninger til (EU) 2020/2235.
Endring av artikkel 45 bokstav l – ioniserende stråling:
Artikkelen fastsetter i dag at den offentlige veterinæren skal erklære ferskt kjøtt uegnet til konsum dersom det er blitt ulovlig behandlet med ioniserende stråling, herunder ultrafiolett stråling (vår kursivering). Det meste av UV-stråling er ikke ansett som ioniserende stråling slik det er definert i rådsdirektiv 2013/59/Euratom artikkel 4, punkt 46. For å fange opp dette foreslås det derfor at gjennomføringsforordning (EU) 2019/627 artikkel 45 bokstav l skal endres slik at ultrafiolett stråling sidestilles med ioniserende stråling. Formuleringen i forslaget blir dermed «ionising radiation or UV-radiation». I norsk oversettelse vil det innebære at ordet «herunder» byttes ut med «eller».
Endring av artikkel 51 – unntak for alle pigghuder:
Gjeldende gjennomføringsforordning (EU) 2019/627 artikkel 51 fastsetter at «Denne avdeling får anvendelse på levende muslinger. Den får også anvendelse på levende pigghuder, levende sekkedyr og levende sjøsnegler. Denne avdeling får ikke anvendelse på levende sjøsnegler og levende sjøpølser (Holothuroidea) som ikke er næringsfiltrerende». Artikkel 51 erstattes med ny ordlyd og får frem at ikke-filtrerende levende pigghuder omfattes av klassifiseringsunntaket, ikke bare sjøpølser.
Endringen blir gjort på bakgrunn av endret artikkel 18 i forordning (EU) 2017/625 der muligheten til å gjøre unntak fra klassifiseringskravet ble utvidet til å gjelde for alle ikke-filtrerende pigghuder, ikke bare for Holothuroidea (sjøpølse). Jf. også endret artikkel 11 i forordning (EU) 2019/624. Følgelig bør artikkel 51 i gjennomføringsforordning (EU) 2019/627 endres tilsvarende.
Korrigering av feil henvisning i artikkel 71:
Forordning (EU) 2019/627 artikkel 71 bokstav a) viser feilaktig til avsnitt VII i stedet for avsnitt VIII om fiskeriprodukter i forordning (EF) nr. 853/2004, vedlegg III. Av konsekvenshensyn bør denne henvisningen i artikkel 71 korrigeres.
Forordning (EU) 2019/627 vedlegg VI fastsetter praktiske ordninger for offentlig kontroll av fiskerivarer. Den definerer spesielt analysemetodene som skal brukes når den organoleptiske undersøkelsen gir grunnlag for tvil om ferskheten til fiskerivarene. EFSA har identifisert metoder som kan skille mellom "superkjølt" fisk og tidligere frossen fisk kommersielt presentert som "superkjølt". Analysemetodene inkluderes i (EU) 2019/627, vedlegg VI.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når rettsakten er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i forskift om offentlig kontroll - animalsk produksjon, forordning (EU) 2019/624 og forordning (EU) 2019/627.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det er uheldig at regelverket inneholder ordlyd eller henvisninger som ikke er korrekt(e). Det kan føre til feil tolkning og håndheving. Unntaket fra kravet til klassifisering for alle ikke-filtrerende pigghuder innebærer en tilbakeføring til rettstilstanden før den utilsiktede innstrammingen.
Mattilsynet vurderer at de foreslåtte regelverksendringene ikke vil medføre administrative eller økonomiske konsekvenser av betydning.
Sakkyndige instansers vurdering:
Rettsakten er vurdert i Spesialutvalget for matområdet, der berørte departement og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen.