Tobakksdirektivet: endringsbestemmelser om oppvarmede tobakksvarer
Delegert kommisjonsdirektiv (EU) 2022/2100 av 29. juni 2022 om endring av europaparlaments- og rådsdirektiv 2014/40/EU med hensyn til oppheving av visse unntak vedrørende oppvarmede tobakksvarer
Commission Delegated Directive (EU) 2022/2100 of 29 June 2022 amending Directive 2014/40/EU of the European Parliament and of the Council as regards the withdrawal of certain exemptions in respect of heated tobacco products
EØS-komitebeslutning 22.9.2023 om innlemmelse i EØS-avtalen
Tidligere:
EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 4.1.2023
EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 4.1.2023
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 21.12.2022)
Sammendrag av innhold
Rettsakten underlegger produkter med oppvarmet tobakk forbudet mot karakteristisk smak i tobakksdirektiv 2014/40/EU art. 7 nr. 1 og nr. 7 samt kravene til helseadvarsel i art. 9 nr. 2 og art. 10.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Tobakksskadeloven § 30 a fastsetter at alle tobakksvarer skal påføres helseadvarsel. Nærmere bestemmelser er gitt i forskrift 6. juni 2003 nr. 141 om innhold i og merking og utforming av tobakksvarer mv. Det er således ikke behov for lovendring.
Tobakksskadeloven § 32 inneholder et forbud mot karakteristisk smak i sigaretter og rulletobakk (ikke i kraft ennå, avventer ikrafttredelse av beslutningen om EØS-innlemmelse av direktiv 2014/40/EU). Departementet er i § 32 annet ledd gitt hjemmel til å gi forsrkifter om tobakksvarers innhold, herunder forbud mot enkelte typer tilsetningsstoffer mv. Helse- og omsorgsdepsertementet vurderer for tiden om det er behov for lovendring eller om rettsakten kan gjennomføres i forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Ingen.
Vurdering
Rettsakten medfører ingen praktiske konsekvenser i Norge, da produkter med oppvarmet tobakk per i dag ikke er i salg på det norske markedet. Slike produkter er ansett som nye tobakksvarer som krever godkjenning fra Helsedirektoratet, jf. tobakksskadeloven § 34 d. Slik godkjenning er foreløpig ikke innvilget.
Status
Helse- og omsorgsdepartementet vurderer om rettsakten kan gjennomføres i forskrift eller om det er behov for lovendring.
Sammendrag av innhold
Rettsakten underlegger produkter med oppvarmet tobakk forbudet mot karakteristisk smak i tobakksdirektiv 2014/40/EU art. 7 nr. 1 og nr. 7 samt kravene til helseadvarsel i art. 9 nr. 2 og art. 10.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Tobakksskadeloven § 30 a fastsetter at alle tobakksvarer skal påføres helseadvarsel. Nærmere bestemmelser er gitt i forskrift 6. juni 2003 nr. 141 om innhold i og merking og utforming av tobakksvarer mv. Det er således ikke behov for lovendring.
Tobakksskadeloven § 32 inneholder et forbud mot karakteristisk smak i sigaretter og rulletobakk (ikke i kraft ennå, avventer ikrafttredelse av beslutningen om EØS-innlemmelse av direktiv 2014/40/EU). Departementet er i § 32 annet ledd gitt hjemmel til å gi forsrkifter om tobakksvarers innhold, herunder forbud mot enkelte typer tilsetningsstoffer mv. Helse- og omsorgsdepsertementet vurderer for tiden om det er behov for lovendring eller om rettsakten kan gjennomføres i forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Ingen.
Vurdering
Rettsakten medfører ingen praktiske konsekvenser i Norge, da produkter med oppvarmet tobakk per i dag ikke er i salg på det norske markedet. Slike produkter er ansett som nye tobakksvarer som krever godkjenning fra Helsedirektoratet, jf. tobakksskadeloven § 34 d. Slik godkjenning er foreløpig ikke innvilget.
Status
Helse- og omsorgsdepartementet vurderer om rettsakten kan gjennomføres i forskrift eller om det er behov for lovendring.