Delegert kommisjonsforordning (EU) 2022/2118 av 13. juli 2022 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2020/1503 med hensyn til tekniske reguleringsstandarder for individuell porteføljeforvaltning av lån som tilbys av tilbydere av folkefinansieringstjenester, med angivelse av metoden for å vurdere kredittrisiko, opplysningene som skal gis til investorer om den enkelte portefølje, og retningslinjer og framgangsmåter som kreves i forbindelse med reservefond
Folkefinansieringsforordningen: utfyllende bestemmelser om individuell porteføljeforvaltning
EØS-komitebeslutning 15.3.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Tidligere
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 20.12.2023
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 10.1.2023)
Sammendrag av innhold
Forordningen gir utfyllende regler til forordningen om europeiske tilbydere av folkefinansieringstjenester til næringsvirksomhet (folkefinansieringsforordningen).
Folkefinansieringsforordningen artikkel 6 regulerer adgangen for tilbydere av folkefinansieringstjenester til å tilby tjenesten individuell porteføljeforvaltning av lån. I denne forbindelse skal foretaket blant annet vurdere de ulike folkefinansieringsprosjektenes kredittrisiko, og gi en beskrivelse av denne til kunden. Videre skal foretaket gi kunden nærmere bestemt informasjon om den individuelle porteføljen. Har foretaket opprettet et reservefond knyttet til den individuelle porteføljeforvaltningen, skal foretaket også gi kunden nærmere bestemt informasjon om hvilke rettigheter kunden har i forhold til reservefondet.
Den utfyllende forordningen gir nærmere regler om den informasjonen som skal gis til kunder i relasjon til kredittrisiko, individuelle porteføljer og reservefond.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen vil tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporering. Det vil si at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk rett.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen får ingen nevneverdige økonomiske eller administrative konsekvenser for norske myndigheter, foretak eller borgere.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordningen antas ikke å være i konflikt med norske interesser eller andre internasjonale forpliktelser. Forordningen anses EØS-relevant og akseptabel.
Rettsakten er utfyllende til forordning 2020/1503 (folkefinansieringsforordningen) som ikke er tatt inn i EØS-avtalen. Ikrafttredelsestidspunktet må tilpasses slik at rettsakten tidligst trer i kraft samtidig som folkefinansieringsforordningen i EØS-avtalen.
Status
Rettsakten er vedtatt og i kraft i EU, og er til vurdering for innlemmelse i EØS-avtalen. Innlemmelse i EØS-avtalen fordrer at folkefinansieringsforordningen (2020/1503) tas inn i EØS-avtalen. NOU 2021:10 inneholder forslag til regler om gjennomføring av folkefinansieringsforordningen i norsk rett, og har vært på høring i 2022.