Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2022/2498 av 9. desember 2022 om spesifisering av tekniske aspekter ved datasett i utvalgsundersøkelsen på området inntekt og levekår med hensyn til tilgang til tjenester i henhold til europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/1700
Statistikk om inntektsforhold og levevilkår: tekniske gjennomføringsbestemmelser for utvalgsundersøkelse om tilgang til tjenester
EØS-komitebeslutning 26.4.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Tidligere
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 6.3.2024
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 7.2.2023)
Sammendrag av innhold
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2022/2498 spesifiserer tekniske egenskaper for de seksårige variablene om tilgang til tjenester som skal samles inn i Levekårsundersøkelsen i 2024. De tekniske egenskapene for variablene er beskrevet i vedlegget til gjennomføringsforordningen.
Europarlaments- og rådsforordning (EU) 2019/1700, supplert ved de delegerte kommisjonsforordningene (EU) 2020/256 og (EU) 2020/2175, har etablert en flerårig plan for rullering av syv emner og tre ad-hoc-emner i Levekårsundersøkelsen i perioden 2021-2026:
• 2021: Treårige variabler om «Barn» og ad hoc-emne om «Leveordninger og forhold for barn i separerte eller blandede familier».
• 2022: Treårige variabler om «Helse» og seksårige variabler om «Livskvalitet».
• 2023: Treårige variabler om «Arbeidsmarked og bolig», seksårige variabler om «Overføring av ulemper mellom generasjoner og Boligvansker» og ad-hoc-emne om «Husholdningenes energieffektivitet».
• 2024: Treårige variabler om «Barn» og seksårige variabler om «Tilgang til tjenester».
• 2025: Treårige variabler om «Helse» og ad hoc-emne (ikke bestemt ennå).
• 2026: Treårige variabler om «Arbeidsmarked og bolig» og seksårige variabler om «Gjeldsbelastning, forbruk og formue».
Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/1700 er innlemmet i EØS-avtalen vedlegg XXI Statistikk.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Norge ved Statistisk sentralbyrå har deltatt i arbeidet med utformingen av forordningen. Forordningen vil bli gjennomført i norsk rett i forskrift til statistikkloven.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen har administrative og økonomiske konsekvenser som dekkes innenfor Statistisk sentralbyrås til enhver tid gjeldende budsjett, med eventuell tilleggsfinansiering fra EU-tilskudd eller markedsoppdrag.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Statistisk sentralbyrå, som finner den relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Forordningen behandles i henhold til hurtigprosedyren.
Status
Forordningen er til vurdering i EØS/EFTA-landene.