Sikkerhet og gjennomsiktighet på derivatmarkedet: endringsbestemmelser om registrering av transaksjonsregistre
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2022/1859 av 10. juni 2022 om endring av de tekniske gjennomføringsstandardene fastsatt i gjennomføringsforordning (EU) nr. 1248/2012 med hensyn til formatet for søknader om registrering som transaksjonsregistre og for søknader om utvidelse av registreringen som transaksjonsregistre
Commission Implementing Regulation (EU) 2022/1859 of 10 June 2022 amending the implementing technical standards laid down in Implementing Regulation (EU) No 1248/2012 as regards the format for applications for registration as trade repositories and for applications for extension of registration as trade repositories
Norsk forskrift kunngjort 23.3.2023
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 18.4.2023)
Sammendrag av innhold
I kommisjonsforordning (EU) nr1248/2012 er det fastsatt bestemmelser om formatet som skal benyttes ved innsending av søknad om registering som transaksjonsregister. Artikkel 1 i denne forordningen endres nå ved kommisjonsforordning EU nr (2022/1859) slik at samme format også skal benyttes ved søknader om utvidelse av registrering som transaksjonsregister. Det refereres nå også til kommisjonsforordning (EU) nr 150/2013 i stedet for kommisjonsforordning (EU) nr 1248/2012 når det gjelder hvilke krav søkeren mener ikke er relevante og begrunnelsen for dette.
Det innføres nå ytterligere krav om at hvert dokument i søknaden skal ha et unikt referansenummer, at evt dokumentasjon som ikke vedlegges må begrunnes i tråd med kommisjonsforordning (EU) nr 150/2013 samt at søknaden må sendes inn på et holdbart medium.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Kommisjonsforordningen er inntatt i norsk rett i verdipapirforskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Kommisjonsforordningen vil ikke ha nevneverdige økonomiske konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Kommisjonsforordningen anses EØS-relevant og akseptabel.
Status
Kommisjonsforordningen er vedtatt 10. juni 2022, publisert i official journal 7. oktober 2022 og trådte i kraft i EU 27. oktober 2022.
Rettsakten er inntatt i EØS-avtalen og trådte i kraft 18. mars 2023.
Sammendrag av innhold
I kommisjonsforordning (EU) nr1248/2012 er det fastsatt bestemmelser om formatet som skal benyttes ved innsending av søknad om registering som transaksjonsregister. Artikkel 1 i denne forordningen endres nå ved kommisjonsforordning EU nr (2022/1859) slik at samme format også skal benyttes ved søknader om utvidelse av registrering som transaksjonsregister. Det refereres nå også til kommisjonsforordning (EU) nr 150/2013 i stedet for kommisjonsforordning (EU) nr 1248/2012 når det gjelder hvilke krav søkeren mener ikke er relevante og begrunnelsen for dette.
Det innføres nå ytterligere krav om at hvert dokument i søknaden skal ha et unikt referansenummer, at evt dokumentasjon som ikke vedlegges må begrunnes i tråd med kommisjonsforordning (EU) nr 150/2013 samt at søknaden må sendes inn på et holdbart medium.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Kommisjonsforordningen er inntatt i norsk rett i verdipapirforskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Kommisjonsforordningen vil ikke ha nevneverdige økonomiske konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Kommisjonsforordningen anses EØS-relevant og akseptabel.
Status
Kommisjonsforordningen er vedtatt 10. juni 2022, publisert i official journal 7. oktober 2022 og trådte i kraft i EU 27. oktober 2022.
Rettsakten er inntatt i EØS-avtalen og trådte i kraft 18. mars 2023.