Sikkerhet og gjennomsiktighet på derivatmarkedet: endringsbestemmelser
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2022/2310 av 18. oktober 2022 om endring av de tekniske reguleringsstandardene fastsatt i delegert forordning (EU) 149/2013 med hensyn til clearinggrenseverdien for posisjoner som innehas i OTC-varederivatkontrakter og andre OTC-derivatkontrakter
Commission Delegated Regulation (EU) 2022/2310 of 18 October 2022 amending the regulatory technical standards laid down in Delegated Regulation (EU) No 149/2013 as regards the value of the clearing threshold for positions held in OTC commodity derivative contracts and other OTC derivative contracts
Norsk forskrift kunngjort 27.12.2022
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 28.11.2022)
Sammendrag av innhold
Artikkel 11 i kommisjonsforordning (EU) nr. 149/2013 fastsetter clearingterskler for ikke-finansielle motparter. Ikke-finansielle motparter med samlede OTC-derivatposisjoner over clearingterskelen må cleare kontraktene (dersom det er mulig) eller treffe risikoreduserende tiltak (dersom clearing ikke er mulig). Clearingterskelen varierer med type OTC-derivatkontrakt. For OTC-varederivatkontrakter og andre OTC-derivatkontrakter som ikke ellers er nevnt i bestemmelsen, har clearingterskelen vært EUR 3 milliarder. EU-kommisjonen har nå vedtatt å heve denne terskelen til EUR 4 milliarder. Clearingterskelene er også relevant for finansielle motparter etter forordning (EU) 2019/834 (EMIR Refit), som ikke er innført i norsk rett ennå.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever forskriftsendring for å innlemmes i nasjonal rett. EMIR (hovedrettsakten) ble innlemmet i EØS-avtalen og inntatt i norsk rett i 2016. Gjennomføringsbestemmelsene i verdipapirhandelloven kapittel 13 ble satt i kraft i juli 2017. Det er hjemmel i verdipapirhandelloven § 13-1 til å fastsette i forskrift de tilhørende nivå 2-rettsaktene til hovedrettsakten EMIR. Kommisjonsforordning (EU) nr. 149/2013 er inntatt i verdipapirforskriften § 16-1 nr. 1. Denne bestemmelsen må endres for å innta kommisjonsforordningen som nå er vedtatt.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Kommisjonsforordningen innebærer en lettelse for aktørene. Det er særlig av betydning for aktører som er aktive i energimarkedene på bakgrunn av de betydningsfulle økningene i energipriser man har sett i 2022.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet finner rettsaken relevant og akseptabel.
Vurdering
Beslutningen anses EØS-relevant og er akseptabel.
Status
Kommisjonsforordningen er nå til vurdering i Europaparlamentet og EUs råd.
Sammendrag av innhold
Artikkel 11 i kommisjonsforordning (EU) nr. 149/2013 fastsetter clearingterskler for ikke-finansielle motparter. Ikke-finansielle motparter med samlede OTC-derivatposisjoner over clearingterskelen må cleare kontraktene (dersom det er mulig) eller treffe risikoreduserende tiltak (dersom clearing ikke er mulig). Clearingterskelen varierer med type OTC-derivatkontrakt. For OTC-varederivatkontrakter og andre OTC-derivatkontrakter som ikke ellers er nevnt i bestemmelsen, har clearingterskelen vært EUR 3 milliarder. EU-kommisjonen har nå vedtatt å heve denne terskelen til EUR 4 milliarder. Clearingterskelene er også relevant for finansielle motparter etter forordning (EU) 2019/834 (EMIR Refit), som ikke er innført i norsk rett ennå.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever forskriftsendring for å innlemmes i nasjonal rett. EMIR (hovedrettsakten) ble innlemmet i EØS-avtalen og inntatt i norsk rett i 2016. Gjennomføringsbestemmelsene i verdipapirhandelloven kapittel 13 ble satt i kraft i juli 2017. Det er hjemmel i verdipapirhandelloven § 13-1 til å fastsette i forskrift de tilhørende nivå 2-rettsaktene til hovedrettsakten EMIR. Kommisjonsforordning (EU) nr. 149/2013 er inntatt i verdipapirforskriften § 16-1 nr. 1. Denne bestemmelsen må endres for å innta kommisjonsforordningen som nå er vedtatt.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Kommisjonsforordningen innebærer en lettelse for aktørene. Det er særlig av betydning for aktører som er aktive i energimarkedene på bakgrunn av de betydningsfulle økningene i energipriser man har sett i 2022.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet finner rettsaken relevant og akseptabel.
Vurdering
Beslutningen anses EØS-relevant og er akseptabel.
Status
Kommisjonsforordningen er nå til vurdering i Europaparlamentet og EUs råd.