Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2023/1693 av 10. august 2023 om endring av gjennomføringsforordning (EU) 2019/773 om den tekniske spesifikasjonen for samtrafikkevne med hensyn til delsystemet «Drift og trafikkstyring» i Den europeiske unions jernbanesystem
Drift og trafikkstyring i det transeuropeiske jernbanesystemet: endringer til gjennomføringsbestemmelser
EØS-komitebeslutning 12.6.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen. Norsk forskrift kunngjort 14.6.2024
Tidligere
- Utkast til gjennomføringsforordning lagt fram av Kommisjonen 11.11.2022 med tilbakemeldingsfrist 9.12.2022
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 8.9.2023
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 10.4.2024
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 12.6.2024)
Sammendrag av innhold
Saken gjelder endringer i kommisjonenes forordning (EU) 2019/773 om tekniske spesifikasjoner for samtrafikk for drift og trafikkstyring i det europeiske jernbanesystemet, TSI OPE. Kommisjonen har vedtatt endringene på bakgrunn av revisjon av de tekniske spesifikasjonene for samtrafikk (TSIer), i tråd med kommisjonsbeslutning 2017/1474 art. 3 (5) punkt b og f. Flere TSIer er revidert samlet, noen ganger omtalt som TSI-pakken 2022. Et hovedmål med revisjonene er å digitalisere jernbanen og gjøre godstransport på jernbane mer attraktivt, i tråd med European Green Deal.
Det er foretatt en revisjon av TSI OPE, men hoveddelene og det vesentligste av teksten er videreført. Endringene i TSI OPE har bl.a. som mål å innføre nye krav for å sikre bedre harmonisering av de operasjonelle reglene for ERTMS (The European Rail Traffic Management System)
- nye krav om operasjonell ERTMS «trackside» informasjon som infrastrukturforvalter skal gi jernbaneforetakene, og
- nye krav for å utvide harmonisering av systemet for drift og trafikkstyring
Omfanget av foreslåtte endringer med materiell betydning i Norge er begrenset.
Endringer i 2019/773 med en viss betydning for Norge omfatter:
Virkeområdet for bestemmelsene om faglige kvalifikasjoner og helsekrav er utvidet til å gjelde alt personell som utfører sikkerhetskritiske oppgaver. For eksempel vil krav til faglige kvalifikasjoner gjelde for alle som klargjør tog, og krav til helse vil gjelde for alle personellgrupper, inkludert infrastrukturforvalters personell. Endringen vil medføre noen administrative kostnader. Kravene er ikke nye, tilsvarende krav har vært regulert i andre forskrifter. Nasjonale krav i forskrift om helsekrav for operativt personell på jernbane og signaler på tog og opplæringsforskriften må gjennomgås og oppheves dersom de er sammenfallende med krav i TSI OPE.
Nytt er at det er satt krav til å bruke data i infrastrukturregisteret (RINF) ved utarbeidelse av strekningsbok. Dette vil medføre økonomiske konsekvenser for jernbanevirksomhetene, da en slik kobling ikke eksisterer i dag. Det er satt frister for gjennomføring i TSI’en.
Nye bestemmelser for ERTMS er tatt inn. Dette gjelder tillegg A som er revidert og tatt inn i TSI’en i sin helhet, samt at det i tillegg D er tatt inn bestemmelser om hvilke opplysninger mht. strekningskompatibilitet infrastrukturforvalter skal gjøre tilgjengelig for jernbaneforetakene og om innholdet i strekningsbok.
Beskrivelse av endring pr bestemmelse
Generelt er det gjort en gjennomgang av språk, ord og uttrykk. Henvisninger til relevante standarder og regelverk er oppdatert.
Ny artikkel 5a.
Medlemsstatene skal senest 6 måneder etter at endringsforodningen trer i kraft notifisere nasjonale regler som er overflødige som følge av endringsforordningen, sammen med en oversikt over når disse vil oppheves.
Ny artikkel 5b
Jernbaneforetak skal endre sitt sikkerhetsstyringssystem slik at det er i tråd med vedleggene til TSI OPE innen ni måneder etter at endringsforordningen trer i kraft.
Dette medfører mindre økonomiske og administrative konsekvenser for jernbaneforetakene. I hovedsak handler det om revisjon av eksisterende systemer, og har ikke omfattende konsekvenser.
Vedlegget punkt 2
Nytt med endringsforordningen er en pressering av at TSI’en gjelder for hele det europeiske jernbanesystemet, inkludert kjøretøy som ikke er i tråd med TSIene. Videre presiseres det at TSI OPE omfatter prosesser og framgangsmåter, inkludert fysiske elementer i kjøretøy og infrastruktur som er viktige for deres driftsmessige funksjon og at kravene gjelder for alt personell som utfører sikkerhetskritiske oppgaver.
Forordningen endrer bestemmelsene om kvalifikasjoner for personell. Det er tatt inn at jernbanevirksomhetene skal i sitt sikkerhetsstyringssystem identifisere sikkerhetskritiske oppgaver og hvem som utfører disse.
Vedlegget punkt 4.2.1.1
Punktet angir nødvendig kompetanse for alt personell med sikkerhetskritiske oppgaver (med en henvisning til appendix F), samt spesifikke prosedyrer og krav knyttet til tog. Endringen medfører for eksempel at helsekravene i punkt 4.7 vil gjelde for infrastrukturforvalters personell og punkt 4.6 vil gjelder for alt personell som klargjør tog for innlandstrafikk.
Vedlegget punkt 4.2.1.2
Endringsforordningen gir mer detaljerte regler om informasjonsutveksling mellom infrastrukturforvalter og jernbaneforetak, spesielt om bruk av regelbok og strekningsbok.
Regelbok og strekningsbok skal foreligge elektronisk innen 2024. Dette gjelder allerede i Norge i dag og har ingen konsekvenser for jernbaneforetakene.
Det er inntatt en ny bestemmelse som beskriver framtidig utvikling på dette området. ERA i desember 2024 skal levere en oppdatering til RINF Application og infrastrukturforvaltere skal gjøre sine data tilgjengelig elektronisk gjennom RINF. Jernbaneforetak skal senest 12 måneder etter dette basere sin strekningsbok på informasjonen i RINF. Etter enda 12 måneder skal infrastrukturforvalter og jernbaneforetak digitalisere regelboken og strekningsboken.
Innen 15. desember 2025 skal ERA levere til kommisjonen en anbefaling om hvordan harmonisere digitalisering av informasjon i sanntid, basert på tillegg C, mellom infrastrukturforvalters og jernbaneforetakenes personell.
Endringsforordningen har flere detaljerte krav til innholdet i regelbok og strekningsbok og informasjon til førere.
På bakgrunn av at virkeområdet er endret i punkt 2, vil bestemmelsen her gjelde generelt for alle jernbanevirksomheter. For eksempel vil tillegg G om kvalifikasjonskrav for personell som klargjør tog som det er vist til i punkt 4.6 nå også gjelde for alt personell som klargjør tog i innenlands trafikk. Punktet vil ikke medføre store konsekvenser for jernbanevirksomhetene. Tilsvarende krav anvendes allerede i Norge.
Punkt 4.6.1 om faglige kvalifikasjoner
Endringsforordningen har flere detaljerte krav til innholdet i regelbok og strekningsbok og informasjon til førere.
På bakgrunn av at virkeområdet er endret i punkt 2, vil bestemmelsen her gjelde generelt for alle jernbanevirksomheter. For eksempel vil tillegg G om kvalifikasjonskrav for personell som klargjør tog som det er vist til i punkt 4.6 nå også gjelde for alt personell som klargjør tog i innenlands trafikk. Punktet vil ikke medføre store konsekvenser for jernbanevirksomhetene. Tilsvarende krav anvendes allerede i Norge gjennom infrastrukturforvalters interne regelverk.
Punkt 4.7 om helse- og sikkerhetsvilkår
Etter endringsforordningen vil krav til helse og helseundersøkelser gjelde generelt for alle jernbanevirksomheter. Kravene vil også gjelde for infrastrukturforvalters personell. Punktet vil ikke medføre store konsekvenser for jernbanevirksomhetene. Tilsvarende krav finnes i nasjonale krav.
Forskrift om helsekrav for operativt personell på jernbane og signaler på tog må gjennomgås og oppheves dersom reglene er sammenfallende med helsekravene i TSI OPE.
Punkt 7.1.1
Det er gitt spesielle overgangsregler for å ta inn bestemmelsene fra tillegg A om regler for ERTMS og tillegg C om kommunikasjonsmetodikk. Bane NOR har allerede tatt inn bestemmelsene fra disse tilleggene i trafikkreglene.
Tillegg A - Driftsprinsipper og driftsregler for ERTMS
Tillegget er tatt inn på nytt i TSI OPE. Bestemmelsene er revidert, og endringer omfatter forbedringer og oppdateringer. Eksempler på endringer er at det i punkt 1.2 er beskrevet hvilke versjoner og spesifikasjoner bestemmelsene gjelder for. Level 2 og 3 er slått sammen til level 2. Videre er det tatt inn nye bestemmelser om automatisk togdrift., bestemmelser om varsling mv.
Vi kan ikke se at dette har vesentlige konsekvenser for Norge.
Tillegg B - Felles driftsprinsipper og driftsregler
Det lagt til nye og utvidede detaljerte driftsregler. Tilsvarende interne bestemmelser anvendes av foretakene eksisterer i Norge, og dette medfører ingen endringer. Tillegg C - Metoder for sikkerhetsrelatert kommunikasjon
Det er gjort språklige endringer i tillegg til at det er utarbeidet forbedrede europeiske driftsinstrukser.
Bane NOR har allerede tatt i bruk innholdet i tillegg C i sitt interne sikkerhetsstyringssystem, slik at konsekvensene for jernbaneforetakene vil være knyttet til opplæring i de nye instruksene.
Tillegg D - Strekningskompatibilitet og strekningsbok
Det er tatt inn et nytt tillegg D3 som gjelder på strekning med ERTMS, om hvilke opplysninger infrastrukturforvalter skal gjøre tilgjengelig for jernbaneforetakene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen må gjennomføres ved forskrift, antagelig med en endring i forskrift 8. september 2021 nr. 2714 om gjennomføring av forordning (EU) 2019/733 om tekniske spesifikasjoner for samtrafikk for drift og trafikkstyring i det europeiske jernbanesystemet.
Forskrift om helsekrav for operativt personell på jernbane og signaler på tog må gjennomgås og oppheves i den grad reglene er unødvendige eller i strid med TSI OPE.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forslaget vil i hovedsak medføre enkelte økonomiske og administrative konsekvenser for Bane NOR som må oppdatere sitt sikkerhetsstyringssystem og i noen grad jernbaneforetakene.
Sakkyndige instansers merknader
Statens jernbanetilsyn er kjent med at Bane NOR har innvendinger til forslagets 4.2.1.2 om at RINF ikke er et godt verktøy for oppdatering av rutebok, som beskrevet over. For øvrig har ikke Statens jernbanetilsyn mottatt vesentlige merknader til forslaget. Som vist til i notat om forordning 2023/1694 har merknadene fra Bane NOR vedrørende RINF begrenset betydning ettersom forslaget siden ble endret.
Vurdering
Norge har ikke tilpasninger til TSI OPE og endringsforordningen utløser ikke behov for nye tilpasninger.
Forordningen er EØS-relevant og akseptabel.
Status
Forordningen ble vedtatt i EU 11. august 2023, trer i kraft i EU 20 dager etter dette. Forordningen er til vurdering i EØS.
ERA har arbeidet fram forslag til revisjon av TSI’ene fram til våren 2022, med innspill fra arbeidsgrupper bestående av deltagere fra medlemsstater og bransjeorganisasjoner. Statens jernbanetilsyn har deltatt i arbeidsgruppen om TSI OPE.
Kommisjonens forslag er basert på ERAs forslag, og ble presentert i RISC i juli 2022. Kommisjonens forslag har vært diskutert i RISC og ekspertgruppemøter under RISC høsten 2022.
Kommisjonen har sendt forslaget til revisjon av TSI OPE på høring med frist til 9. desember 2022.
Statens jernbanetilsyn har sendt høringsbrev med høringsnotat om endringene 19. januar 2023, med høringsfrist 1. mars 2023. Det er kommet inn høringssvar fra Norsk jernbaneforbund og VY. Statens jernbanetilsyn ser ikke at endringene I TSI OPE etter høringen medfører behov for ny høring.rev med høringsnotat om endringene 19. januar 2023, med høringsfrist 1. mars 2023. Det er kommet inn høringssvar fra Norsk jernbaneforbund og VY. Statens jernbanetilsyn ser ikke at endringene I TSI OPE etter høringen medfører behov for ny høring.