Delegert kommisjonsforordning (EU) 2023/660 av 2. desember 2022 om fastsettelse av nærmere regler for listen omhandlet i kapittel II i europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 2111/2005 over luftfartsselskaper som er underlagt driftsforbud eller driftsbegrensninger i Unionen, og om oppheving av forordning (EF) nr. 473/2006 om fastsettelse av gjennomføringsregler for fellesskapslisten omhandlet i kapittel II i europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 2111/2005 over luftfartsselskaper som er underlagt driftsforbud i Fellesskapet
Sikkerhetslisteforordningen: utfyllende bestemmelser
Norsk forskrift kunngjort 13.9.2024
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 22.3.2023
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 28.2.2024
- EØS-komitebeslutning 26.4.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.12.2023)
Sammendrag av innhold
Forordning 2111/2005 sørger for etablering av en liste av flyselskaper underlagt driftsforbud innenfor felleskapet. Forordning 2023/660 fastsetter detaljerte regler for sikkerhetslisten som beskrevet i Kapittel II i 2111/2005.
Forordning 2023/660 fastsetter detaljerte regler for; opprettelse av sikkerhetslisten, ajourføring av sikkerhetslisten, unntaksbestemmelser vedtatt av en medlemstat, luftfartsselskapenes rett til forsvar og medlemstatenes håndhevelse av sikkerhetslisten. Samtidig oppheves forordning (EU) 473/2006 som tidligere inneholdt disse bestemmelsene. Det er ingen vesentlige endringer i de bestemmelser som nå er tatt inn i 2023/660 fra de som var i 473/2006.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) 2023/660 er hjemlet i Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2111/2005. Sistnevnte forordning er tatt inn i EØS-avtalen og EØS-gjennomført i Norge gjennom forskrift 4.12.2007 nr. 1353 om flyselskaper som er underlagt driftsforbud og om plikt til å informere passasjerer om identiteten til et flyselskap som skal utføre en flyreise. Forordning (EU) 2023/660 vil bli gjennomført i norsk rett i sammeforskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføring av forordning (EU) 2023/661 forventes ikke å få noen direkte konsekvenser for norske markedsaktører eller norske myndigheter. Reglene i forordningen retter seg mot kommersielle luftfartsoperatører fra land utenfor EU/EØS, i tillegg til at reglene gjelder for EASA selv, dvs. EASAs behandling av slike saker.
Sakkyndige instansers merknader
Det er ikke gjennomført høring i saken da endringene ikke vil få konsekvenser for norske markedsaktører, og reglene håndheves av EASA
Vurdering
Luftfartstilsynet mener forordning (EU) 2023/660 vil bidra til å opprettholde og forbedre saksbehandlingen av hvilke selskaper som skal inn på sikkerhetslisten og hvilke som skal tas ut.. Dette ventes igjen å bidra til bedre flysikkerhet i EU/EØS-området.
Luftfartstilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Kommisjonen presenterte utkast til delegert forordning for EUs ekspertgruppe for flysikkerhet 13. oktober 2022. Forslaget er utarbeidet av EU-kommisjonen, og var publisert på offentlig høring på KOMs nettsted
«Have your say» med frist 26. oktober 2022. Forordningen inngår i en pakke med forordninger om tredjelandsoperatører og sikkerhetslisten som ble etablert for flere år siden. Kommisjonen har nå gjennomført
en evaluering av reglene, for å sikre at de er egnet og oppdatert. Det ble her avdekket en del området for forbedring, som nå er samlet opp for å gjennomføres i denne pakken på tre forordninger.
Forordning (EU) 2023/660 fastsetter detaljerte regler for endring av EUs sikkerhetsliste over luftfartsoperatører som er underlagt driftsforbud i EU/EØS-området
Forordning (EU) 2023661 endring av kriterier for fastsettelse av sikkerhetslisten (se eget EØS-notat)
Forordning (EU) 2023/659 endrer forordning (EU) 452/2014 om godkjenning av luftfartsoperatører fra tredjeland (se eget EØS-notat).