(Utkast) Delegert kommisjonsforordning (EU) .../... av 2. mai 2023 om endring av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2018/848 med hensyn til detaljerte produksjonsregler for økologisk sjøsalt og andre økologiske salter for næringsmidler og fôr
Økologiforordningen 2018: endringsbestemmelser om fremstilling av økologisk salt
EØS-notat offentliggjort 13.12.2023
Tidligere
- Innnsigelse (veto) vedtatt av Europaparlamentet 11.7.2023
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 20.12.2023)
Sammendrag av innhold
NB: Europaparlamentet besluttet 11. juli 2023 å ikke akseptere dette utkastet til nye regler for økologisk salt, og regelverksprosessen er derfor foreløpig stoppet.
Forordning (EU) 2018/848 vedlegg I inkluderer sjøsalt og annet salt for mat og fôr i virkeområdet for økologiregelverket. Forordning (EU) xx/xx endrer forordning (EU) 2018/848 artikkel 30, og tilføyer et nytt kapitel VIII i vedlegg II. Nye regler omfatter produksjon og merking av økologisk salt, og krav til opprinnelse for salt, bruk av tilsetningsstoffer og krav til hvilke teknikker og fremstillingsprosesser som er tillatt innen økologisk produksjon.
Rettsakten omfatter følgende hovedelementer:
- Krav til naturlig opprinnelse fra sjø eller bergsalt. Det er ikke tillatt å produsere økologisk salt med opprinnelse i syntetisk salt fra kjemisk produksjon eller biprodukt fra industri.
- Krav til lokasjon og avstand til visse kilder for å forebygge mot kontaminering av produkter. Det er krav til å gjennomføre en miljøvurdering. Innholdet i miljøvurderingen skal være basert på vedlegg IV til europaparlaments- og rådsdirektiv 2011/92/EU, som er tilsvarende system som i dag benyttes på akvakulturområdet.
- Forbud mot bruk av tilsetningsstoffer, med unntak av tillatelse til å tilsette jod. Det er også et forbud mot bruk at tekniske hjelpestoffer, som f.eks. antiklumpmiddel.
- Krav til hvilke prosesser, behandling og teknikker som er tillatt å benytte, og som minimerer risiko for kontaminering til miljø og fremmer bruk av bærekraftige fornybare ressurser. Det er forbud mot bruk av energi fra ikke-fornybare kilder ved fordamping og tørking av salt, men med en overgangsperiode på 2 år.
- Parallellproduksjon er tillatt ved foredling av salt. Det vil si både økologisk og ikke-økologisk produksjon i samme virksomhet, men med spesifikke krav til atskillelse.
- Krav til 6 måneder omleggingsperiode før økologisk godkjenning, men med mulighet for å få godkjent tidligere periode dersom kravene i økologiregelverket allerede er oppfylt.
- Forbud mot samtidig innhold av ikke-økologisk og økologisk salt i mat og fôr.
- Tillatt å tilsette landbruksingredienser som urter, men forutsatt at det kun har økologisk opprinnelse.
- Krav til merking av økologisk salt. Salt skal utgjøre minimum 50% av produktet ut fra vekt, og minimum 90% av produktets tørrstoff skal være økologisk.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forslaget til nye regler som gjennomføres ved forordning (EU) xx vurderes til ikke å medføre økonomiske eller administrative konsekvenser av vesentlig betydning for norske virksomheter eller myndigheter. Nedenfor er imidlertid økonomiske og administrative konsekvenser av betydning for norske virksomheter og myndigheter nærmere omtalt.
Selv om vi har mindre omfang av saltproduksjon i Norge, vurderer vi allikevel området som viktig siden vi ikke kan utelukke at det på sikt kan bli et krav om å bruke økologisk salt i produksjon av økologisk fôr og mat. Vi har sjøsalt produksjon i Norge, og er en naturlig produksjon uten bruk av tilsetningsstoffer. Vi er også kjent med at det er virksomhet i Norge som bruker energi fra fornybar kilde til å tørke sjøsalt. For slike virksomheter ser det ut til at nye reglene for økologisk produksjon er gjennomførbare uten større endringer. Vi har i regelverksprosessen vært i kontakt med Nordens største saltdistributør av bergsalt, og som viser til at de nye reglene er en utfordring med forbud mot de mest brukte teknikkene (eksplosiver ved utvinning) og bruk av antiklumpmiddel som teknisk hjelpestoff. Vi vurderer at det i tråd med økologiske prinsipper er viktig å begrense bruk av eksterne innsatsmidler i økologisk produksjon, og at det derfor bør begrenses til godkjent bruk når teknologisk behov eller for spesielle ernæringshensyn. Vi argumenterte derfor i regelverksprosessen for at det bør tillates å benytte antiklumpmiddel ved produksjon av finkornet salt for å forebygge mot tekniske problemer (klumper/avsetning) i produksjonslinjer og ved lagring. Vi fikk imidlertid ikke gjennomslag for dette. Ved produksjon av grov kornet salt for direkte konsum er tilsetning av antiklumpmiddel ikke nødvendig.
Det er positivt at de nye reglene tillater å tilsette jod i økologisk salt. Vi argumenterte for dette i regelverksprosessen. Vi vurderer at det ikke er tilstrekkelig å tillate tilsetning av jod kun når det er et nasjonalt regelverkskrav, siden et slikt regelverkskrav ikke foreligger i flere land som Norge. Verdens helseorganisasjon (WHO) anbefaler at salt til mat bør tilsettes jod, som en trygg og effektiv strategi mot å forebygge mot jod mangel.
Vi vurderer det som viktig at det er tillatt med parallellproduksjon, som muliggjør at en virksomhet kan produsere både økologisk og ikke-økologisk salt. Dette vil gjøre at eksisterende virksomheter med kompetanse på området kan utvide sin produksjon til å omfatte økologisk produksjon. Det er imidlertid krav sporbarhet, atskillelse i tid, og forebyggende tiltak som rengjøringsprosedyrer.
Det er krav om bruk av fornybare energikilder ved produksjon av økologisk salt, og vi vurderer dette som et viktig krav for å fremme bærekraftig produksjon av salt.
Sakkyndige instansers merknader
Vurdering
Hovedbegrunnelse for at Parlamentet ikke godkjenner regelverksutkastet (lenke over under "annen dokumentasjon"):
- Uenig i at salt bør sertifiseres og godkjennes som et økologisk produkt. Økologiregelverket (forordning (EU) 2018/848) omfatter regler for mat og fôr. I økologiregelverket er det vist til at det ikke er krav til salt og vann ved produksjon av økologisk fôr og mat, og holdes utenfor ved beregning av økologiske ingredienser. Salt er et mineral og ikke en landbruksingrediens.
- Kommisjonen er oppfordret til å bruke moderne teknologier, men for produksjon av bergsalt er det imidlertid foreslått et forbud mot bruk av de mest brukte utvinningsteknologier ("mining ved bruk av eksplosiver"). Dette regelverkskravet er ikke forholdsmessig ut fra effekt på miljøet, og vil medføre at det ikke vil være attraktivt å produsere økologisk bergsalt. Store land i Europa uten kystlinje vil derfor i prinsippet ikke kunne produsere økologisk salt.
- Vurderer at det ikke er noen begrunnelse for å innføre en karensperiode på 6 måneder for økologisk godkjenning av et produkt. Det vises til at en karensperiode ikke vil påvirke kvaliteten på produktet.
- Vurderer at kravet i regelverket for "kontamineringsfrie" områder vil gjøre det vanskelig å starte opp med økologisk saltproduksjon, og viser til at tilsvarende krav ikke gjelder for annen økologisk landbruksproduksjon.
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 20
Status
Rettsakten er ikke vedtatt i EU.
Rettsakten ble vedtatt av EU kommisjonen 2. mai 2023, og oversendt til Rådet og Parlamentet for evaluering og godkjenning. Det er land som ikke støtter det nye regelverksutkastet, og 25. mai ble det bestemt å forlenge behandlingen i Rådet og Parlamentet med 2 måneder.
Europaparlamentet bestemte 11 juli 2023 å ikke akseptere regelverksutkastet for nye regler for økologisk salt, og regelverksprosessen er derfor foreløpig stoppet. Regelverksutkastet er sendt tilbake til EU kommisjonen (DG AGRI), som må beslutte om det skal utarbeides et nytt regelverksutkast eller om det framover kun vil være nasjonale regler istedenfor harmoniserte EØS regler for dette området. Begrunnelsen for at Parlamentet ikke godkjente regelverksutkastet er utdypet under "vurdering" nedenfor.