Sjokoladedirektivet
Europaparlaments- og rådsdirektiv 2000/36/EF av 23. juni 2000 om kakao- og sjokoladeprodukter beregnet på konsum
Directive 2000/36/EC of the European Parliament and of the Council of 23 June 2000 relating to cocoa and chocolate products intended for human consumption
Norsk forskrift kunngjort 13.9.2002
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra europaparlaments- og rådsdirektivet, norsk utgave)
1) Visse vertikale direktiver om næringsmidler bør forenkles slik at de bare tar hensyn til de vesentlige krav som produktene omhandlet i disse direktivene må oppfylle, slik at disse produktene kan omsettes fritt i det indre marked, i samsvar med konklusjonene fra Det europeiske råd i Edinburgh 11. og 12. desember 1992, som ble bekreftet i konklusjonene fra Det europeiske råd i Brussel 10. og 11. desember 1993.
2) Begrunnelsen for rådsdirektiv 73/241/EØF av 24. juli 1973 om tilnærming av medlemsstatenes lovgivning om kakao- og sjokoladeprodukter beregnet på konsum var at forskjellene mellom de nasjonale lovgivninger for flere sorter kakao- og sjokoladeprodukter kunne være til hinder for fri omsetning av disse produktene og dermed få direkte innvirkning på fellesmarkedets opprettelse og virkemåte.
3) Ovennevnte direktiv hadde derfor som formål å fastsette definisjoner og felles regler for varesammensetning, produksjonsvilkår, emballasje og merking av kakao- og sjokoladeprodukter for å sikre at produktene kunne omsettes fritt innenfor Fellesskapet.
4) Disse definisjonene og reglene bør endres for å ta hensyn til den teknologiske utvikling og endringer i forbrukernes smak, og bør tilpasses Fellesskapets generelle regelverk om næringsmidler, særlig regelverket om merking, søtstoffer og andre godkjente tilsetningsstoffer, aromaer, ekstraksjonsmidler og analysemetoder.
5) I visse medlemsstater er det tillatt å tilsette sjokoladeprodukter andre vegetabilske fettstoffer enn kakaosmør i en mengde på høyst 5 %.
6) Det bør være tillatt i alle medlemsstater å tilsette sjokoladeprodukter andre vegetabilske fettstoffer enn kakaosmør i en mengde på høyst 5 %. Disse vegetabilske fettstoffene bør være kakaosmørekvivalenter og bør derfor defineres etter tekniske og vitenskapelige kriterier.
7) For å sikre et enhetlig indre marked bør alle sjokoladeprodukter som er omfattet av dette direktiv, kunne omsettes i Fellesskapet under varebetegnelsene fastsatt i vedlegg I til dette direktiv.
8) I henhold til de alminnelige regler for merking av næringsmidler som er fastsatt i rådsdirektiv 79/112/EØF av 18. desember 1978 om tilnærming av medlemsstatenes lovgivning om merking og presentasjon av samt reklame for næringsmidler beregnet på salg til den endelige forbruker , er særlig en liste over ingredienser i samsvar med artikkel 6 i nevnte direktiv, obligatorisk. Ved dette direktiv får direktiv 79/112/EØF anvendelse på kakao- og sjokoladeprodukter for å gi forbrukerne riktige opplysninger.
9) Når det gjelder sjokoladeprodukter som er tilsatt andre vegetabilske fettstoffer enn kakaosmør, bør det sikres at forbrukerne får riktige, nøytrale og objektive opplysninger i tillegg til ingredienslisten.
10) På den annen siden utelukker ikke direktiv 79/112/EØF at det i merkingen av sjokoladeprodukter angis at det ikke er tilsatt andre vegetabilske fettstoffer enn kakaosmør, forutsatt at opplysningene er riktige, nøytrale og objektive og ikke villeder forbrukerne.
11) Visse varebetegnelser som i henhold til dette direktiv er forbeholdt visse produkter, benyttes i sammensatte varebetegnelser som ifølge sedvane brukes i visse medlemsstater til å betegne produkter som ikke kan forveksles med produktene definert i dette direktiv. Slike betegnelser bør derfor opprettholdes. Bruken av slike betegnelser bør imidlertid være i samsvar med bestemmelsene i direktiv 79/112/EØF, særlig artikkel 5.
12) Utviklingen av det indre marked siden direktiv 73/241/EØF ble vedtatt gjør det mulig å behandle «mørk sjokolade» på samme måte som «sjokolade».
13) Unntaket fastsatt i direktiv 73/241/EØF som gir Det forente kongerike og Irland tillatelse til innenfor sitt territorium å bruke betegnelsen «milk chocolate» på «milk chocolate with high milk content» bør opprettholdes. Den engelske betegnelsen «milk chocolate with high milk content» bør imidlertid erstattes med betegnelsen «family milk chocolate».
14) I samsvar med forholdsmessighetsprinsippet går dette direktiv ikke lenger enn det som er nødvendig for å nå traktatens mål i henhold til traktatens artikkel 5 nr. 3.
15) Kakao, kakaosmør og en rekke andre vegetabilske fettstoffer som brukes i framstilling av sjokolade, produseres hovedsakelig i utviklingsland. Av hensyn til befolkningen i utviklingslandene bør det inngås så langsiktige avtaler som mulig. Kommisjonen bør derfor undersøke hvordan Fellesskapet kan gi sin støtte med hensyn til kakaosmør og andre vegetabilske fettstoffer (for eksempel ved å fremme rettferdig handel).
16) De tiltak som er nødvendige for gjennomføringen av dette direktiv, bør vedtas i samsvar med rådsbeslutning 1999/468/EF av 28. juni 1999 om fastsettelse av nærmere regler for utøvelsen av den gjennomføringsmyndighet som er tillagt Kommisjonen .
17) For å unngå å skape nye hindringer for fri omsetning bør medlemsstatene avstå fra å vedta nasjonale bestemmelser for de berørte produktene, som ikke er fastsatt i dette direktiv
1) Visse vertikale direktiver om næringsmidler bør forenkles slik at de bare tar hensyn til de vesentlige krav som produktene omhandlet i disse direktivene må oppfylle, slik at disse produktene kan omsettes fritt i det indre marked, i samsvar med konklusjonene fra Det europeiske råd i Edinburgh 11. og 12. desember 1992, som ble bekreftet i konklusjonene fra Det europeiske råd i Brussel 10. og 11. desember 1993.
2) Begrunnelsen for rådsdirektiv 73/241/EØF av 24. juli 1973 om tilnærming av medlemsstatenes lovgivning om kakao- og sjokoladeprodukter beregnet på konsum var at forskjellene mellom de nasjonale lovgivninger for flere sorter kakao- og sjokoladeprodukter kunne være til hinder for fri omsetning av disse produktene og dermed få direkte innvirkning på fellesmarkedets opprettelse og virkemåte.
3) Ovennevnte direktiv hadde derfor som formål å fastsette definisjoner og felles regler for varesammensetning, produksjonsvilkår, emballasje og merking av kakao- og sjokoladeprodukter for å sikre at produktene kunne omsettes fritt innenfor Fellesskapet.
4) Disse definisjonene og reglene bør endres for å ta hensyn til den teknologiske utvikling og endringer i forbrukernes smak, og bør tilpasses Fellesskapets generelle regelverk om næringsmidler, særlig regelverket om merking, søtstoffer og andre godkjente tilsetningsstoffer, aromaer, ekstraksjonsmidler og analysemetoder.
5) I visse medlemsstater er det tillatt å tilsette sjokoladeprodukter andre vegetabilske fettstoffer enn kakaosmør i en mengde på høyst 5 %.
6) Det bør være tillatt i alle medlemsstater å tilsette sjokoladeprodukter andre vegetabilske fettstoffer enn kakaosmør i en mengde på høyst 5 %. Disse vegetabilske fettstoffene bør være kakaosmørekvivalenter og bør derfor defineres etter tekniske og vitenskapelige kriterier.
7) For å sikre et enhetlig indre marked bør alle sjokoladeprodukter som er omfattet av dette direktiv, kunne omsettes i Fellesskapet under varebetegnelsene fastsatt i vedlegg I til dette direktiv.
8) I henhold til de alminnelige regler for merking av næringsmidler som er fastsatt i rådsdirektiv 79/112/EØF av 18. desember 1978 om tilnærming av medlemsstatenes lovgivning om merking og presentasjon av samt reklame for næringsmidler beregnet på salg til den endelige forbruker , er særlig en liste over ingredienser i samsvar med artikkel 6 i nevnte direktiv, obligatorisk. Ved dette direktiv får direktiv 79/112/EØF anvendelse på kakao- og sjokoladeprodukter for å gi forbrukerne riktige opplysninger.
9) Når det gjelder sjokoladeprodukter som er tilsatt andre vegetabilske fettstoffer enn kakaosmør, bør det sikres at forbrukerne får riktige, nøytrale og objektive opplysninger i tillegg til ingredienslisten.
10) På den annen siden utelukker ikke direktiv 79/112/EØF at det i merkingen av sjokoladeprodukter angis at det ikke er tilsatt andre vegetabilske fettstoffer enn kakaosmør, forutsatt at opplysningene er riktige, nøytrale og objektive og ikke villeder forbrukerne.
11) Visse varebetegnelser som i henhold til dette direktiv er forbeholdt visse produkter, benyttes i sammensatte varebetegnelser som ifølge sedvane brukes i visse medlemsstater til å betegne produkter som ikke kan forveksles med produktene definert i dette direktiv. Slike betegnelser bør derfor opprettholdes. Bruken av slike betegnelser bør imidlertid være i samsvar med bestemmelsene i direktiv 79/112/EØF, særlig artikkel 5.
12) Utviklingen av det indre marked siden direktiv 73/241/EØF ble vedtatt gjør det mulig å behandle «mørk sjokolade» på samme måte som «sjokolade».
13) Unntaket fastsatt i direktiv 73/241/EØF som gir Det forente kongerike og Irland tillatelse til innenfor sitt territorium å bruke betegnelsen «milk chocolate» på «milk chocolate with high milk content» bør opprettholdes. Den engelske betegnelsen «milk chocolate with high milk content» bør imidlertid erstattes med betegnelsen «family milk chocolate».
14) I samsvar med forholdsmessighetsprinsippet går dette direktiv ikke lenger enn det som er nødvendig for å nå traktatens mål i henhold til traktatens artikkel 5 nr. 3.
15) Kakao, kakaosmør og en rekke andre vegetabilske fettstoffer som brukes i framstilling av sjokolade, produseres hovedsakelig i utviklingsland. Av hensyn til befolkningen i utviklingslandene bør det inngås så langsiktige avtaler som mulig. Kommisjonen bør derfor undersøke hvordan Fellesskapet kan gi sin støtte med hensyn til kakaosmør og andre vegetabilske fettstoffer (for eksempel ved å fremme rettferdig handel).
16) De tiltak som er nødvendige for gjennomføringen av dette direktiv, bør vedtas i samsvar med rådsbeslutning 1999/468/EF av 28. juni 1999 om fastsettelse av nærmere regler for utøvelsen av den gjennomføringsmyndighet som er tillagt Kommisjonen .
17) For å unngå å skape nye hindringer for fri omsetning bør medlemsstatene avstå fra å vedta nasjonale bestemmelser for de berørte produktene, som ikke er fastsatt i dette direktiv