Delegert kommisjonsforordning (EU) 2023/1634 av 5. juni 2023 om endring av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/631 om fastsettelse av CO2-utslippsstandarder for nye personbiler og nye lette nyttekjøretøyer
CO2-utslippskrav til person- og varebiler: endringsbestemmelser
Norsk forskrift kunngjort 28.11.2023
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 16.8.2023
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 13.9.2023
- EØS-komitebeslutning 27.10.2023 om innlemmelse i EØS-avtalen
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 28.11.2023)
Sammendrag av innhold
Basisforordning (EU) 2019/631 skal bidra til reduksjon i klimagassutslipp og setter målkrav til gjennomsnittlige CO2-utslipp fra nye person- og varebiler som registreres i EU/EØS-området. Forordningen setter prestasjonskrav til lette kjøretøy fra 2020 og målkravene til gjennomsnittlig CO2-utslipp strammes inn i 2025, 2030 og 2035. Fra 1. januar 2021 er CO2-utslippsstandardene basert på CO2-utslippsdata som er fastsatt i henhold til avgasstestprosedyren WLTP. Forordningen stiller krav om at nye personbiler og varebiler i EU/EØS skal oppnå 15 % CO2-reduksjon i 2025 sammenlignet med 2021. I 2030 skal CO2-utslippet fra personbiler i snitt være 55 % mindre sammenlignet med 2021, og varebiler skal redusere sine utslipp med 50 %. Fra 2035 er reduksjonsmålet satt til 100 % for begge grupper, dvs. 0 g CO2/km. Forordningen har til hensikt at utslippsmålene skal kunne oppnås på en kostnadseffektiv måte, og inneholder også noen unntaksbestemmelser. Videre inneholder forordningen mekanismer for å stimulere til økt opptak av null- og lavutslippsbiler.
Målkravene retter seg mot bilfabrikantene. Gjennomsnittsmålet fordeles mellom bilfabrikantene, og den enkelte fabrikant blir tildelt sine spesifikke utslippsmål etter en nærmere fastsatt formel gjengitt i vedlegg I. Bilfabrikantene kan også gå sammen i grupper for å nå reduksjonsmålene. Videre kan fabrikanter med mindre salgsvolum søke om alternative utslippsreduksjonsmål jf. artikkel 10. Kommisjonen har sett behov for presiseringer i beregningsmetodene for de spesifikke utslippsmålene i vedlegg I og justerer disse med forordning (EU) 2023/1634.
Vedleggene II og III beskriver hvilke data og formatet av dataene som registreringsmyndigheter skal samle inn og rapportere til EU-kommisjonen om nyregistrerte personbiler og varebiler. De detaljerte dataene som det årlig skal rapporteres på, skal i all hovedsak hentes fra det relevante kjøretøyets samsvarssertifikat (CoC) og det er beskrevet hvilke felter i CoC'en dette gjelder. Oppbygning av CoC er gitt av forordning (EU) 2020/683. Disse vedleggene blir med forordning (EU) 2023/1634 justert. Fra 1. januar 2024 blir "Indikator for kjøremotstandsfamile eller indikator for kjøremotstandsmatrixfamile" med referanse til CoC punkt 0.2.3.4 og 0.2.3.5 samt "Tegn som tilsvarer de bestemmelser som er benyttet ved typegodkjenning" med referanse til CoC punkt 47 nye obligatoriske dataparametere.
I vedlegg III beskrives også en prosedyre for hvordan varebilfabrikanter skal beregne CO2-utslipp og vektverdien for varebiler som blir etappevis typegodkjent. Forordningen presiserer at karosserivekten (B0), som er fastsatt til 1375 for beregninger for kalenderåret 2021, også blir videreført for kalenderåret 2022. For kalenderårene 2023 og 2024 har den reviderte B0-verdien blitt beregnet på grunnlag av de endelige overvåkningsdataene for lette nyttekjøretøy for årene 2018, 2019 og 2020, og er fastsatt til 1351. Denne verdien skal også benyttes i perioden etter 2024 og frem til 2034.
Merknader
EU-hjemmel
Rettsakten er vedtatt med hjemmel i TEUV (Traktaten om den Europeiske Unions Virkemåte) art 290.
Rettslige konsekvenser
Basisforordning (EU) 2019/631 er implementert i forskrift 28. desember 2018 nr. 2247 om krav til CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler og tunge kjøretøy (M, N og O). Forordningen (EU) 2023/1634 vil bli implementert i samme forskrift.
Forordningen vurderes å høre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Statens vegvesen rapporterer årlig data om nyregistrerte person- og varebiler i henhold til basisforordning (EU) 2019/631. Forordning (EU) 2023/1634 justerer noe på hvilke dataparametere som skal inngå i de årlige rapporteringene fremover. Statens vegvesen må sørge for at de relevante dataene fanges opp i kjøretøyregisteret slik at forpliktelsene om overvåking og rapportering i henhold til forordning (EU) 2019/631 overholdes.
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen behandles etter EFTA's hurtigprosedyre (fast-track), og blir da ikke forelagt noe Spesialutvalgt til vurdering.
Vurdering
Statens vegvesen vurderer forordningen relevant og akseptabel for Norge.
Status
Den delegerte forordningen ble vedtatt 5. juni 2023, publisert i EU-tidende 16. august 2023 og trådte i kraft i EU 5. september 2023.
Parameterne "Indikator for kjøremotstandsfamile eller indikator for kjøremotstandsmatrixfamile" og "Tegn som tilsvarer de bestemmelser som er benyttet ved typegodkjenning" får anvendelse fra 1. januar 2024.
Forordningen ble tatt inn i EØS-avtalen 27.10.23, beslutning nr. 296/2023. Endringsforskrift ble vedtatt 27.11.23 og Form 1 ble sendt ESA 28.11.23.