Felles regler for sivil luftfart: ambulanseflyging med helikopter
Norsk forskrift kunngjort 23.9.2024
Tidligere
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 20.9.2023
- EØS-komitebeslutning 27.10.2023 om innlemmelse i EØS-avtalen
- EØS-komitebeslutningen trer i kraft 16.7.2024 som følge av oppfyllelse av forfatningsrettslige krav av EØS-komitebeslutning om tilknyttet rettsakt
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 9.12.2024)
Sammendrag av innhold
Forordning 2023/1020 inneholder visse endringer av dagens felleseuropeiske regler om ambulanseflyging med helikopter (HEMS) samt bruk av allmennyttige helikopterlandingsplasser på såkalte "public interest sites (PIS)", som ikke er utformet slik at de kan benyttes etter gjeldende krav. Disse reglene finnes i forordning (EU) nr. 965/2012.
Hensikten med forslaget er gi tydeligere sikkerhetsregler på disse områdene, noe som igjen er antatt å bidra til forbedret flysikkerhet for disse luftfartsoperasjonene.
De foreslåtte reglene vil direkte berøre helikopteroperatører som utfører HEMS operasjoner, dvs. helikopterselskaper som utfører ambulanseflyging, og luftfartsmyndigheten (Luftfartstilsynet) som godkjenner og fører tilsyn med slike selskaper.
De viktigste foreslåtte endringene er:
- Nye regler for HEMS operasjoner i høytliggende fjellområder (over 10000 ft./3048 m).
- Oppdaterte HEMS sikkerhetsregler om nattflyging, utstyrskrav, treningskrav, bruk av besetningsmedlem utover flygerne (technical crew member), med mer.
- Regler om et nytt HEMS konsept som dekker operasjoner i fjellområder og redningsoperasjoner som ikke er SAR (search and rescue). Statene som ønsker kan bruke disse reglene for slike redningsoperasjoner - som i dag er ulikt regulert i medlemslandene. Denne valgfriheten kommer imidlertid ikke klart frem i selve utkaster til regler.
- Nye regler om bruk av "public interest sites" landingsplasser (PIS landingsplasser). Slike landingsplasser er i det vesentligste helikopterlandingsplasser på sykehus. Reglene skal tydeliggjøre dagens overgangsordning for å på sikt komme bort fra bruk av slike landingsplasser som ikke tilfredsstiller dagens sikkerhetskrav. Blant annet foreslås det en overgangsordning for nyere landingsplasser som skulle vært bygd slik at det var mulig å tilfredsstille kravene.
Merknader
I. Hjemmel i EF-traktaten
De foreslåtte reglene vil bli hjemlet i forordning (EU) 2018/1139 (EASA basisforordningen), som igjen er hjemlet i TFEU artikkel 100.
II. Gjeldende regler på området
Ambulanseflyging med helikopter (HEMS), samt bruk av PIS landingsplasser, er i dag regulert i forordning (EU) nr. 965/2012, som er gjennomført i Norge ved forskrift 7. august 2013 om luftfartsoperasjoner (BSL D 1-1). Når det gjelder PIS landingsplasser skilles det mellom landingsplasser som er tatt i bruk før 28.10.2014, og landingsplasser tatt i bruk etter denne datoen. Landingsplasser som er tatt i bruk etter denne datoen skal ikke kunne brukes av helikopteroperatører med mindre de er designet med hensyn til ytelseskravene som gjelder for helikoptre ved slik flyging.
Når det gjelder redningsoperasjoner anses dette i Norge å være del av det som omtales som søk- og redningsoperasjoner (SAR). Norge opererer ikke med et skille mellom SAR og redningsoperasjoner hvor den som reddes ikke har vært i umiddelbar nød, slik enkelte andre land synes å ha gjort. SAR-operasjoner er unntatt fra virkeområdet til de felleseuropeiske reglene for sivil luftfart, jf. forordning 216/2008 art. 1 nr. 2. Flertallet av SAR-operasjoner i Norge utføres av Luftforsvaret (redningshelikopter-tjenesten) etter militære bestemmelser. De sivile SAR-operasjonene for staten (bl.a. sysselmannens helikopter på Svalbard og det sivile redningshelikopteret i Florø) utføres i dag med godkjenning fra Luftfartstilsynet etter de nasjonale reglene i forskrift om sivil statsluftfart (BSL A 8-1). I tillegg utføres det SAR ifm. områdeberedskap på kontinentalsokkelen, knyttet til HEMS operasjonene og som leilighetsoppdrag av andre sivile operatører.
III. Rettslige konsekvenser
Den foreslåtte rettsakten vil endre forordning (EU) nr. 965/2012 som alt er EØS gjennomført i Norge. I utgangspunktet anses derfor Norge å bli forpliktet til å gjennomføre den kommende endringen i norsk rett. Dette vil skje ved en endring av forskrift 7. august 2013 om luftfartsoperasjoner (BSL D 1-1) som gjennomfører forordning (EU) 965/2012.
Rettsaken anses å havne i Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring som ikke griper inn i norsk handlefrihet), og det anses ikke nødvendig med forbehold om Stortingets samtykke.
Når det gjelder reglene om redningsoperasjoner legges det til grunn at Norge vil kunne velge om man vil anvende disse felleseuropeiske reglene, eller nasjonale regler om søk og redningsoperasjoner (SAR)jf. bestemmelsen i forordning 216/2008 art. 1 nr. 2. I Norge har man valgt å regulere SAR nasjonalt i forskrift om sivil statsluftfart (BSL A 8-1).
Økonomiske og administrative konsekvenser
De foreslåtte reglene om HEMS operasjoner i høytliggende fjellområder, vil ikke få konsekvenser i Norge ettersom vi ikke har slike operasjoner her til lands. Reglene om et nytt HEMS konsept som også inkluderer redningsoperasjoner vil heller ikke få konsekvenser ettersom slike operasjoner i Norge er regulert i forskrift om sivil statsluftfart.
De foreslåtte oppdateringene av sikkerhetsreglene for HEMS operasjoner, herunder om nattflyging, utstyrskrav, treningskrav, techical crew members, vil få noen konsekvenser for norske HEMS operatører i form av utarbeidelse av prosedyrer, utstyrs-anskaffelser og ytterligere trening av mannskap. Det meste av dette synes allerede å være ivaretatt gjennom kundekrav.
Når der gjelder reglene for PIS-landingsplasser, er det ikke avdekket at disse vil få økonomiske eller administrative konsekvenser i Norge. I følge selskapene som opererer på slike landingsplasser kan alle PIS-landingsplassene der det er nødvendig opereres på etter reglene for ytelsesklasse 1. Dette innebærer at disse landingsplassene ikke vil måtte endres eller stenges, forutsatt at de holdes ved like blant annet i form av kontroll med hindersituasjonen i form av vegetasjon eller omkringliggende bygg. Ettersom PIS landingsplasser, slik som helikopterlandingsplasser på sykehus, har en viktig funksjon i samfunnet, vil Luftfartstilsynet likevel måte kontrollere at disse landingsplassene kan benyttes etter utløpet av overgangsperioden. Dette arbeidet vil kunne medføre bruk av ekstra tilsynsressurser.
Sakkyndige instansers merknader
Saken er så langt ikke behandlet av Spesialutvalget.
I forbindelse med Luftfartstilsynets behandling av forslaget til rettsakt i NPA 2018-04 ble det innhentet synspunkter fra de mest sentrale interessentene i markedet. Av de som svarte på dette uttalte Justis- og beredskapsdepartementet og Hovedredningssentralen i Sør-Norge at de ikke hadde kommentarer. Norsk Flygeforbund uttalte at de var positive til forslagene.
Luftfartstilsynet hadde saken på høring i nov-des. 2022 uten å få kritiske kommentarer.
Vurdering
Rettsakten inneholder flere positive elementer, herunder innskjerpingen av reglene for bruk av helikopterlandingsplasser av typen «public interest sites». Høringen LT gjennomførte har ikke fått frem kritiske kommentarer, og oppfatningen er at markedet i Norge fint vil kunne leve med de nye reglene, og at de endog støttes av bla. flygerforbundet og Norsk Luftambulanse. Sistnevnte har hatt en deltaker i EASAs regelverksgruppe. Skepsisen fra Luftfartstilsynet side har spesielt vært knyttet til de utvidede nytt HEMS konsept og reglene om mountain rescue, og at disse reglene utvanner HEMS konseptet og gir operatøren for mer utvidede operasjonsvilkår en i dagens regler, Norge har fremmet sitt syn ved en rekke anledninger, men uten at dette har vunnet fram. De aktuelle reglene er dessuten regler vi kan unngå å forholde oss til ved å fastholde vårt allerede gjeldende standpunkt om at dette er søk- og redningsoperasjoner som faller inn under nasjonal regulering i BSL A 8-1. Reglene om operasjoner i store høyder vil heller ikke slå inn i Norge ettersom vi ikke har slikt høyt terreng. Luftfartstilsynet anser etter dette rettsakten som akseptabel.
Status
EASAs høringsforslag i NPA 2018-04 ble publisert 18. juni 2018. Forslaget er basert på resultatet fra en EASA ledet arbeidsgruppe bestående av representanter fra ulike interessenter. Luftfartstilsynet deltok ikke i dette arbeidet, men har sendt inn svar på høringen.
Saken er senere behandlet i EASA komiteen hvor Luftfartstilsynet har representert Norge. Rettsakten ble vedtatt 24. mai 2023.