Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2024/2516 av 18. september 2024 om endring av forordning (EU) 2019/1009 med hensyn til digital merking av EU-gjødselprodukter
Gjødselforordningen (2019): endringsbestemmelser om digital merking av produkter
Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 30.9.2024
Tidligere
- Foreløpig holdning (forhandlingsmandat) vedtatt av Rådet 17.11.2023 med pressemelding
- Kompromiss fremforhandlet av representanter fra Europaparlamentet og Rådet 22.1.2024
- Europaparlamentets plenumsbehandling 12.3.2024
- Rådsbehandling 22.7.2024 (enighet med Europaparlamentet; endelig vedtak) med pressemelding
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 28.10.2024)
Sammendrag av innhold
I 2019 vedtok parlamentet og rådet forordning (EU) 2019/1009 om EU-gjødselvarer. Forordning (EU) 2019/1009 innfører omfattende merkekrav, som er mye mer omfattende enn i forordningen den erstattet. Bakgrunnen var brukerkrav og bekymringer, og at de nye reglene åpnet EU-markedet for produkter som er innovative og ukjente, og derfor krever bedre brukerinformasjon. Etiketter tettpakket med informasjon er både vanskelige å lese for brukere og vanskelige å administrere for økonomiske aktører. Mange detaljer på en etikett gjør det vanskelig å finne den essensielle informasjonen og etiketten kan også trenge hyppige oppdateringer, og dermed øke merkekostnadene. Målet med denne endringen er å forbedre lesbarheten til etiketter og lette forvaltningen for økonomiske aktører.
Noe av merkingen må fortsatt være fysisk tilgjengelig når det omsettes til sluttbrukere. Forordningen gjør endring i vedlegg III med merkeregeler for å spesifisere hvilke deler av merkingen som kan gjøres tilgjengelig bare digitalt.
Den digitale etiketten skal minimum være tilgjengelig i fem år etter produktet ble plassert på markedet og den skal være gratis. Økonomiske aktører som leverer en digital etikett skal ikke spore, analysere eller bruke bruksinformasjon til andre formål enn det som er absolutt nødvendig for å gi den relevante informasjonen digitalt.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når rettsakten er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i forskrift om EU-gjødselvarer
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndighetene. Den delen av næringen som omsetter varer mellom ikke-sluttbrukere og i bulk til sluttbrukere vil kunne spare utgifter til merking av produktene. Kommisjonens beregninger er en besparelse på: 57 000 euro årlig for et stort selskap og 4500 euro for et mindre selskap.
Sluttbrukere har mulighet til å få mer oppdatert og utfyllende informasjon i den digitale merkingen. For sluttbrukere, for eksempel med mindre digitale ferdigheter, skal det være mulig og uten kostnader å få etiketten skriftlig på salgsstedet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
I nasjonalt regelverk (forskrift 4. juli 2003 nr. 1063 om handel med gjødsel og kalkingsmidler mv) ble det i 2010, etter forslag fra næringen, åpnet opp for at en del av merkingen til storsekk med mineralgjødsel og kalk kunne gjøres tilgjenglig bare digitalt. Kun digital tilgjengelig merking er derfor ikke ukjent for profesjonelle sluttbrukere i Norge. Mattilsynet har delt informasjon om aktiviterer som var del av forberedelsene av dette regelverket i EU med næringen i Norge, men vi har ikke mottatt synspunkter.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU.
Rettsakten er under vurdering i EØS-/EFTA-statene.