Kommisjonsforordning (EU) 2023/2533 av 17. november 2023 om gjennomføring av europaparlaments- og rådsdirektiv 2009/125/EF med hensyn til krav om miljøvennlig utforming av husholdningstørketromler, om endring av kommisjonsforordning (EF) nr. 1275/2008 og om oppheving av kommisjonsforordning (EU) nr. 932/2012
Krav til miljøvennlig utforming av tørketromler for husholdninger
Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 22.11.2023
Tidligere
- Utkast til kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering og publisert i EUs komitologiregister 11.7.2023
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 12.12.2023)
Bakgrunn
Dette regelverket er knyttet til økodesigndirektivet. Direktivet er sammen med energimerkeforordningen virkemidler for å redusere energirelaterte produkters miljøbelastning i hele deres livssyklus, og gi forbrukeren mulighet til å velge det mest energieffektive produktet på markedet. Økodesigndirektivet, med underliggende forordninger, pålegger produsenter og importører i EU-markedet kun å bringe i omsetning produkter som lever opp til kravene. Produkter som tilfredsstiller kravene, skal være CE-merket. Energikrav til produkter er et av flere virkemidler for å nå EUs overordnede energieffektiviserings- og klimamål. Les mer om dette på NVEs nettsider.
Sammendrag av innhold
Forordningen er utfyllende regler fra Europakommisjonen til Råds- og Parlamentsdirektiv 2009/125/EF og den er en revisjon av økodesignforordning (EU) nr. 932/2012 for husholdningstørketromler. Parallelt har det pågått en revisjon av energimerkeforordning 392/2012 for husholdningstørketromler. EU-kommisjonen har beregnet at de to reviderte forordningene tilsammen vil kunne bidra med en strømbesparelse på 0,6 TWh/år i 2030 og 1,7 TWh/år i 2040.
Forordningen består av en hoveddel og seks vedlegg.
Hoveddel - gjennomgang av utvalgte artikler inkludert viktige endringer:
Artikkel 1 Virkeområde
Virkeområdet omfatter el-nettillkoblede og gassfyrte husholdningstørketromler samt innbygde tørketromler og tørketromler som blir solgt til annen bruk enn husholdningsbruk.Tørketromler drevet av batterier og tørketromler med flere tromler er også inkludert i virkeområdet. Det finnes flere unntak fra virkeområdet, for eksempel tørketromler drevet av batterier som også kan kobles til strømnettet gjennom en AC/DC-omformer som selges separat. Denne type tørketromler brukes vanligvis ikke i boliger, men i bobiler.
Artikkel 6 Omgåelse
Artikkelen er ny, og den handler om forbud mot å bringe i omsetning og ta i bruk produkter som er utformet slik at modellens ytelse automatisk endres i en testsituasjon i den hensikt å oppnå gunstigere verdier i teknisk dokumentasjon eller annen type dokumentasjon. Produsenter, importører eller ansvarlige representanter kan ikke utarbeide egne testbeskrivelser som endrer produktenes oppførsel eller egenskaper i den hensikt å oppnå gunstigere testresultater. De samme aktørene kan heller ikke bringe i omsetning produkter som er utformet slik at de kort tid etter ibruktagningen endrer oppførsel eller egenskaper slik at opplyste verdier for regulerte parametere forverres.
Artikkel 7 Programvareoppdateringer
Programvare- og fastvareoppdateringer må ikke forverre noen av de opplyste verdiene for en husholdningstørketrommel når målingen utføres i henhold til den testmetode som var gjeldende på det tidspunkt tørketrommelen ble bragt i omsetning eller tatt i bruk.
Som følge av at en oppdatering avvises, må det heller ikke skje noen endring av noen av de opplyste verdiene for en husholdningstørketrommel når målingen utføres i henhold til testmetoden som var gjeldende på det tidspunkt tørketrommelen ble bragt i omsetning eller tatt i bruk.
Artikkel 9 Gjennomgang
I artikkelen listes det opp hvilke aspekter Kommisjonen særlig skal vurdere ved neste gjennomgang:
a) forbedringspotensialet for energi- og miljøegenskaper
b) utviklingen av forbrukeradferd og gjennomførbarhet av etablering av en obligatorisk tilbakemeldingsmekanisme knyttet til ilegging av tøy i apparatet, energibruk og det valgte programmets varighet
c) effektiviteten av de gjeldende ressurseffektivitetskrav
d) hensiktsmessigheten av å sette ytterligere krav til ressurseffektivitet i samsvar med målene for den sirkulære økonomien, inkludert tilgjengelighet av ekstra reservedeler og opplysninger om kritiske råvarer og andre miljørelevante materialer
e) om det er hensiktsmessig å fastsette krav til miljøvennlig utforming av innbygningstørketromler
f) om det er hensiktsmessig å å fastsette krav for å redusere spredningen av mikroplast
Artikkel 13 Ikrafttredelse og virkningsdato
Virkningsdato for kravene: 1. juli 2025. Artikkel 6 får umiddelbar virkning ved ikrafttredelsen, dvs 12. desember.
Vedlegg - forordningen inneholder seks vedlegg som beskriver definisjoner, økodesignkrav (krav til miljøvennlig utforming), metode for målinger og beregninger, fremgangsmåte for verifisering for tilsynsformål, standardverdier for referansemåling og særskilte forhold knyttet til tørketromler med flere tromler.
Vedlegg II Økodesignkrav - økodesignkravene består av følgende typer krav: Programkrav, energikrav, krav til kondenseringseffektivitet, ressurseffektivitetskrav og krav om informasjon til sluttbruker. Ressurseffektivitetskravene er nye og særlig knyttet til sirkulær økonomi.
Energikrav, eksempler (energieffektivitetskrav og krav om effektforbruk i av- og hviletilstand):
Maksimal tillatt energieffektivitetsindeks (EEI) for tørketromler er 85. Dette kravet innebærer at kun tørketromler som er basert på varmepumpeteknologi kan bringes i omsetning fra virkningsdato. Primærenergifaktoren (CC) for elektrisitet senkes fra 2,5 til 1,9.
Tørketromler skal være utstyrt med en innstilling for avslått tilstand eller en hviletilstand, eller begge deler. Effektforbruket i både avslått tilstand og hviletilstand skal ikke overstige 0,50 W. Fra 9. mai 2027 skal effektforbruket i avslått tilstand ikke overstige 0,3 W. I tillegg finnes blant annet krav knyttet til utsatt start, automatisk skifte til avslått tilstand eller hviletilstand og nettverkstilknyttede apparater.
Ressurseffektivitetskrav, eksempler:
Ressurseffektivitetskravene er nye og innføres i tråd med målet om en sirkulær økonomi.
Det stilles krav til:
- Tilgjengelighet av en lang rekke nærmere angitte reservedeler i en periode på ti år etter at den siste enheten er brakt i omsetning
- Maksimal leveringstid av reservedeler på inntil femten dager etter at bestillingen er mottatt
- Tilgang på reparasjons- og vedlikeholdsinformasjon
- Tilgjengelighet av programvare- og fastvareoppdateringer i minimum ti år etter at den siste enheten av en modell er bragt i omsetning, og disse programvare- og fastvareoppdateringene skal leveres gratis
- Informasjon om kjølemedier. Det skal informeres om kjemisk navn på kjølemedier. Informasjonen skal plasseres lett synlig på utsiden av apparatet, feks på baksiden.
- Krav til demontering med tanke på materialgjenvinning og resirkulering samtidig som man unngår forurensning. Tørketromlene skal utformes slik at materialer og komponenter nærmere angitt i vedlegg VII i Direktiv 2012/19/EU (WEEE-direktivet), kan fjernes ved hjelp av vanlig tilgjengelig verktøy
Informasjonskrav, eksempel:
Installasjons- og bruksanvisninger skal gjøres tilgjengelig som gratis nedlastbare manualer på nettsider hos produsent, importør eller den ansvarlige representant. Manualene skal inneholde generell informasjon, verdier for en rekke parametere (eks kapasitet i kg, programvarighet etc.) og instruksjoner knyttet til vedlikehold.
Merknader
Rettsakten ligger under rammedirektiv 2009/125/EF (økodesigndirektivet) som er hjemlet i Traktat om den Europeiske Union (TEU), EU-traktatens artikkel 95.Gjeldende norsk lovgivning på området er LOV 1976-06-11 nr 79: Lov om kontroll med produkter og forbrukertjenester (produktkontrolloven) med underliggende forskrift 2011.02.23 nr 0190: Forskrift om miljøvennlig utforming av energirelaterte produkter (økodesignforskriften).
Rettslige konsekvenser
Forordninger som er gitt med hjemmel i økodesigndirektiv II, er gjennomført i norsk rett ved henvisning i økodesignforskriften etter at de er tatt inn i EØS-avtalen. Den aktuelle forordningen inneholder imidlertid krav som ikke kan forskriftsfestes uten lovendring.
Økonomiske og administrative konsekvenser
For myndigheter antas det at de økonomiske og administrative konsekvensene vil være små. Antagelsen baserer seg på at forordning 932/2012 allerede er gjennomført i økodesignforskriften og at tilsyn med den reviderte forordningen vil kunne gjennomføres innenfor eksisterende budsjetter.
For eventuelle norske produsenter og importører antar NVE at de reviderte kravene vil ha noen konsekvenser siden det innføres nye ressurseffektivitetskrav og skjerpede energieffektivitetskrav som kan føre til økte produksjonskostnader. Det antas likevel at de økonomiske konsekvensene ikke er vesentlige siden NVE gjennom høringer underveis i regelverksprosessen ikke har mottatt noen innspill fra aktørene. Det antas også at konsekvensene ikke vil være vesentlig verre for eventuelle norske produsenter og importører enn for tilsvarende aktører i EUs medlemsland.
For forbrukere kan økte produksjonskostnader gi økte priser. Til gjengjeld vil mer energieffektive og reparerbare tørketromler føre til lavere driftskostnader og forlenget levetid, og dermed bidra til økonomiske besparelser for forbrukeren. Generelt antas det at konsekvensene for norske forbrukere ikke vil være vesentlige verre enn for forbrukere i EUs medlemsland.
Sakkyndige instansers merknader
NVE publiserte en nyhet om oppstart av revisjonsstudien den 25.08 2017. Den 21.08.2019 publiserte NVE en høring av et arbeidsdokument utsendt i forbindelse med invitasjon til møte i samrådsforum 18. september 2019. NVE mottok ingen høringsinnspill.
Den 21.6 2022 publiserte NVE en høring av utkast til revidert økodesignforordning for tørketromler (en oppdatert versjon av arbeidsdokumentet av 2019). NVE mottok heller ikke denne gang noen høringsinnspill. Den 29.3.2023 publiserte NVE en ny høring av et oppdatert utkast til økodesignforordning. NVE mottok ingen innspill.
NVE vurderer foreløpig at forordningen er EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Andre opplysninger
Husholdningstørketromler er ikke blant NVEs prioriterte produktgrupper.
Status
Rettsakten ble vedtatt av EU 17.11.2023 og publisert i EU tidende den 22. november 2023. Regelverksprosessene under økodesigndirektivet følger prosedyren Regulatory with Scrutiny (art. 5a par. 1-5).