(Forslag) Europaparlaments- og rådsforordning (EU) .../... om opprettelse av en søknad om elektronisk innsending av reisedata ("EU Digital Travel application") og endring av forordning (EU) 2016/399 og europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2018/1726 og rådsforordning (EF) nr. 2252/2004, når det gjelder bruk av digital reiselegitimasjon
EU Digital Travel application - elektronisk innsending av reisedata
Dansk departementsnotat (samlenotat) offentliggjort 28.5.2025
Tidligere
- Høring om initiativet om digitalisering av reisedokumenter og lettelse av reiser igangsatt av Kommisjonen 5.4.2023 med frist 28.6.2023
- Forslag til europaparlaments- og rådsforordning med pressemelding lagt fram av Kommisjonen 8.10.2024.
- Schengen-notat offentliggjort 20.2.2025
Bakgrunn
(fra departementets Schengen-notat, sist oppdatert 20.2.2025)
Sammendrag av innhold
EU-Kommisjonen la 8. oktober 2024 frem forslag til forordning om etablering av en digital reiseapplikasjon (EU DTA). EU DTA skal bidra til å styrke og effektivisere kontrollen av reisende som passerer de felles yttergrensene i Schengen-samarbeidet gjennom å legge til rette for at deler av grensekontrollprosessen kan gjennomføres før den reisende ankommer yttergrensen. Forslaget er Schengen-relevant, og Norge vil delta i forhandlingene om forslaget på alle nivå i rådsstrukturen i EU. Formelle forhandlinger er ventet å starte medio mars 2025. Forslaget må sees i sammenheng med det EØS-relevante forslaget om et felles rammeverk for utstedelse av digitale reisedokumentrepresentasjoner basert på identitetsdokumenter (Digital Travel Credentials / DTC) lagt frem samme dag (KOM (2024) 671).
EU DTA er foreslått å ha to primære funksjoner:
- Gjennom applikasjonen kan personer som har rett til fri bevegelse i EØS-området, og som innehar et reisedokument utstedt i henhold til felles standarder, å få utstedt en DTC. En DTC innebærer at det skapes en digital representasjon av informasjonen i innehaverens reisedokument som kan lagres i applikasjonen eller i en digital lommebok (EU Digital Wallet). En DTC kan opprettes for en eller flere reiser. Tilsvarende vil tredjelandsborgere som innehar reisedokumenter med nødvendig funksjonalitet, og der sikkerhetssertifikater kan utveksles, kunne opprette en DTC gjennom EU DTA.
- Reisende til Schengen-området vil før reisestart kunne bruke EU DTA for å oversende DTCen og nærmere reisedetaljer som sted og tid for grensepassering til grensekontrollmyndighetene i medlemsstaten der den reisende skal passere yttergrensen. Grensekontrollmyndighetene vil dermed kunne foreta relevante kontrolloppgaver allerede før den reisende ankommer Schengen-samarbeidets yttergrense.
Pilotprosjekter i blant annet Nederland og Finland har vist at bruk av DTC og forhåndskontroll kan gi en vesentlig reduksjon i tidsbruken i grensekontrollen. Slik informasjon vil også kunne brukes til å effektivisere registreringsprosessene i det felles inn- og utreisesystemet (EES) som skal innføres i Schengen-samarbeidet.
Det vil være frivillig for reisende om de ønsker å benytte EU DTA, om man vil få utstedt en DTC og om man ønsker å oversende nødvendig informasjon for at forhåndskontroll før grensepassering skal kunne skje. Innehaveren av DTCen har full råderett over denne, og myndigheter / andre har kun tilgang i den grad innehaveren selv samtykker til dette. Innehaveren kan når som helst slette en opprettet DTC. Ingen data lagres utenfor EU DTA ut over det som er nødvendig for å opprette en DTC og for overføring av reisedata / DTC til grensekontrollmyndigheter.
EUs it-byrå eu-LISA skal utvikle, drifte og vedlikeholde den digitale reiseapplikasjonen, herunder funksjonalitet for overføring av reiseinformasjon / DTC fra applikasjonen til medlemslandet der den reisende har oppgitt å skulle krysse yttergrensen inn til Schengen-området (Traveller Router). Det enkelte medlemsland skal opprette, drifte og vedlikeholde en sikker forbindelse mellom sine relevante nasjonale kontrollsystemer og Traveller Router. Det enkelte medlemsland må videre sørge for at det er tilstrekkelig bemanning for å gjennomføre kontroll av mottatte forhåndsinnsendte reisedata. Reisedata kan mottas i allerede etablerte nasjonale strukturer, eller det kan etableres nye.
Rettslige konsekvenser
Det er ennå ikke utredet om gjennomføring av forslaget i seg selv vil medføre behov for endringer i norsk regelverk. Forslaget til forordning gjør imidlertid endringer i blant annet grenseforordningen (forordning 2016/399). Grenseforordningen gjelder som norsk lov, jf. grenseloven § 8 første ledd nr. 1. Denne gjennomføringsbestemmelsen vil dermed måtte oppdateres.
Økonomiske og administrative konsekvenser
De økonomiske og administrative konsekvensene av forslaget må utredes nærmere. EU-Kommisjonen har i sitt forslag anslått en kostnad på 2 millioner euro pr. medlemsland for gjennomføring av forordningsforslaget. Anslaget tar imidlertid ikke høyde for varige økte utgifter til drift og evt. økt personellbehov. Anslaget tar heller ikke høyde for mulige effektiviseringsgevinster ved forslaget.
Det er p.t ikke klart når EU DTA vil kunne tre i kraft. Det er anslått at systemet vil kunne innføres fra 2029/2030, men det hefter stor usikkerhet ved dette.