Delegert kommisjonsforordning (EU) 2024/1208 av 16. november 2023 om endring av europaparlaments- og rådsdirektiv 2000/14/EF med hensyn til metodene for å måle luftbåren støy fra utstyr til utendørsbruk
Støy fra utstyr til utendørsbruk: endringsbestemmelser (2024)
EØS-notat offentliggjort 8.6.2024
Tidligere
- Utkast til delegert kommisjonsforordning lagt fram av Kommisjonen 5.5.2023 med tilbakemeldingsfrist 2.6.2023
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 16.11.2023
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 2.5.2024
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 7.6.2024)
Sammendrag av innhold
Basisrettsakten, direktiv 2000/14/EF, etablerer det juridiske rammeverket for utslipp av støyemisjoner til miljøet ved bruk av utendørsutstyr plassert på EØS-markedet. Direktivet fastsetter harmoniserte støygrenser for 57 ulike kategorier av utendørsutstyr, detaljerte målemetoder for utstyrets støynivå, samt krav til samsvarsvurderingsprosedyrer og merking.
Direktivet følger den gamle måten ("old approach") å regulere rettsakter på, der tekniske spesifikasjoner og referanser til standarder inngår som en del av rettsakten, mens den såkalte nye metoden ("New approach") regulerer de generelle grunnleggende krav, men hvor bruk av tekniske spesifikasjoner overlates produsent. 55 av de 57 utstyrskategoriene som vedlegg III omfatter, faller også inn under maskindirektivets vedlegg XIII punkt 8, som følger ny-metode.
Foreliggende rettsakt erstatter gjeldende vedlegg III til direktiv 2000/14/EF, som gjelder for støyemisjoner fra utstyr som brukes utendørs, som fastsetter standardisert metoder for å måle slik støy. Hovedformålet er å regulere støy fra slikt utstyr for å beskytte miljøet og folkehelsen.
Utendørs støynivå beregnes i tråd med de metoder som fastsatt i vedlegg III, og beregningen skal foretas av faglig forsvarlige og standardiserte metoder. De tillatte lydeffektnivåene i direktivets artikkel 12 ble fastsatt ved hjelp av målemetodene vedtatt i år 2000, og er dermed utdaterte.Ulike målemetoder kan påvirke det beregnede lydeffektnivået. Tillatte lydeffektnivåer er ikke oppdatert noe som medfører at verdiene ikke er helt sammenlignbare, og variasjonen i den beregnede garantert lydeffektnivå på grunn av endringen av støymålemetoden kan føre til en endring i utstyrets samsvar.
Foruten å bringe direktivets vedlegg III opp til dagens tekniske nivå for måling av støyemisjoner, forenkler rettsakten også arbeidet for produsenter og tekniske kontrollorganer ved å henvise til harmoniserte standarder som vedtatt under maskindirektivet. I tillegg utgjør de nye støymålingene et mer robust grunnlag for oppdatering av støygrensene ved en fremtidig revisjon av direktivet.
Vedlegg III, del A omhandler grunnleggende utslippstandard for støy, hvor det spesifikt vises til EN ISO 3744:2010. Produsent og dennes representant skal benytte seg av alle deler av standarden, såfremt ikke annet fremgår av vedlegg III del A eller gjeldende støytestkode som fastsatt i del B.Vedlegg III del A omfatter forøvrig informasjon om bruk av kildekoden ved testing ("operation of the noice sorce dureing the test"), bestemmelser om overflate lydtrykknivå ("determination of the surface sound pressure level"), påkrevd informasjonsrapportering ("information to be reported") og miljøkorrigering K2A ("enviromental correction K2A")..
Del B omfatter støytesting av spesifikt utstyr. For den enkelte utstyrskategori gis informasjon om hvilken standard som skal benyttes.
Disse utstyrskategoriene omfattes:personløftere med forbrenningsmotorer, busktrimmer, båndsager til byggeplasser, sirkelsager til byggeplass, bærbare motorkjedesager, kombinerte høytrykksspylere og slamsugekjøretøy, komprimeringsmaskiner, kompressorer, håndholdte betongbrytere og hakker, balandere for betong- eller mørtel, byggeplassvinsjer, transport- og sprøytemaskiner for betong- og mørtel, transportbånd, kjøleutstyr i kjøretøy, dosers, borerigger, dumpere, utstyr for lasting og lossing av tanker eller siloer av lastebiler, gravemaskiner, gravelastere, beholdere til gjenvinning av glassavfall, veihøvel/veiskraper, gresstrimmere og gresskanttrimmere, hekkeklippere, høytrykksspylere, høytrykksvannskjæremaskin, hydrauliske hammere, hydrauliske kraftaggregat, skjøtkutter, utleggsmaskiner med høykomprimerende avretter, gressklippere, løvblåsere, løvsamlere, motvektstrucker, lastere, mobile kraner, mobile søppelkontainere, jordfreseremaskin, asfaltutlegger, pæleutstyr, rørutleggere, løypeprepareringsmaskin, kraftgenaratorer (strømaggregat), feiemaskiner, renovasjonsbiler, asfaltfresemaskiner, plenlufter, kvistkvern, snøfreser, slamsugekjøretøy , tårnkraner, grøftegravere, betongbiler, vannpumper og sveiseaggregat .
For at produsent skal sikres tilstrekkelig tid til å rette seg etter de nye kravene i vedlegg III, og for å minske mulige økonomiske og administrative konsekvenser, gjøres forordningen gjeldende fra 22. mai 2026. I overgangsperioden kan utstyr som samsvarer med gjeldende vedlegg III fremdeles kunne tilgjengeliggjøres på markedet.
Merknader
Forslaget til forordning er fremsatt med hjemmel i artikkel 18(a) i direktiv 2000/14/EF.
Rettslige konsekvenser
Det følger av EØS-avtalen artikkel 7 bokstav a at en EØS-relevant forordning skal gjøres til del av den interne rettsorden "som sådan". En slik gjennomføring bør som hovedregel skje ved inkorporasjon, og norske myndigheter mener forordningen bør gjennomføres i tråd med hovedregelen.
Forordningen gjennomføres ved endring i maskinforskriftens vedlegg XIII om krav til støyemisjon fra maskiner og annet utstyr til utendørs bruk.
Økonomiske og administrative konsekvenser
For virksomheter vil forordningen medføre krav til samsvar med nytt vedlegg III etter fastsatt anvendelsesdato, altså fra og med 22. mai 2026. Da det gis tilstrekkelig med tid til å innrette seg etter regelverket, antas endringen å ikke føre til betydelige økonomiske eller administrative konsekvenser for virksomhetene.
For forvaltningen medfører endringen krav til oppdatering av gjeldende regelverk, og følgelig noe, men ikke betydelige administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Arbeidstilsynet er ikke kjent med at noen sakkyndige instanser har innvendinger mot foreslått forordning.
Vurdering
Rettsakten er av Arbeidstilsynet vurdert som EØS-relevant og akseptabel.
Forordningen medfører behov for endring i maskinforskriftens vedlegg XIII. Endringene i vedlegget må foretas i samråd med Justis- og politidepartementet (nå Justis- og beredskapsdepartementet) og Klima- og miljødepartementet, jf. maskinforskriften § 17.
Status
16. november 2023 la Europakommisjonen (Kommisjonen) frem forslag til delegert kommisjonsforordning med endring av europaparlaments- og rådsdirektiv 2000/14/EF med hensyn til metodene for å måle luftbåren støy fra utstyr til utendørs bruk. Rettsakten ble publisert i EUs Official Journal 2. mai 2024, med ikraftreden 20 dager senere, 22. mai 2024.
Den delegerte kommisjonsforordningen anses ikke kontroversiell.
Rettsakten er oppfølging av handlingsplanen for null forurensing (Zero Pollution Action Plan), og i tråd med EUs strategi for reduksjon av støy i tråd med European Green Deal.