Endringsbestemmelser om eurovignettdirektivet, vognkortdirektivet og bompengedirektivet
EØS-notat offentliggjort 30.11.2023
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 27.11.2023)
Bakgrunn
EU-Kommisjonen la 4. mai 2023 frem forslag til nytt direktiv KOM(2023)189 om CO2-utslippsklasser for tunge kjøretøy med tilhengere. Forslaget innebærer endringer av direktiv 1999/62/EF, direktiv 1999/37/EF og direktiv (EU) 2019/520 med hensyn til CO2-utslippklasse for tunge kjøretøy med tilhenger.
Forslaget berører i hovedsak direktiv 1999/37/EF (Eurovignettdirektivet). Eurovignettdirektivet er et rammeverk for å harmonisere tids- og avstandsbasert brukerbetaling for tunge kjøretøy ved bruk av visse typer infrastruktur. Direktivet er revidert flere ganger, senest 24. februar 2022 ved direktiv (EU) 2022/362. Siste endringsdirektiv, 2022/362, er ikke tatt inn i EØS-avtalen. Det vises til EØS-notat om dette. Eurovignettdirektivet, med tidligere endringer, er imidlertid tatt inn i EØS-avtalen og gjennomført nasjonalt i forskrift 14. juni 2013 nr. 614 om innkreving av bompenger fra tunge godskjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kg.
Hovedformålet med endringene i direktiv (EU) 2022/362 er å styrke prinsippene «forurenser betaler» og «bruker betaler» når det gjelder avgifter for bruk av veinettet, som ledd i det grønne skiftet. Av direktivets punkt 31 følger det at direktivet bør fremme reduksjon av CO2-utslipp gjennom tekniske forbedringer av `tunge godskjøretøyskombinasjoner´ og deres tilhengere og semitrailere. I endringsdirektivet gis det derfor en reduksjon i veiavgiftene for tunge godskjøretøy med lave CO2-utslipp. På tidspunktet direktivet ble vedtatt fantes det imidlertid ikke sertifiserte verdier for effekten tilhengere har for kjøretøyets CO2-utslipp. Tilhengere ble derfor ikke inkludert i den CO2-utslippbaserte differensieringen av veiavgifter. Det ble nedfelt i punkt 31 i direktivet at når slike rettslige sertifiserte verdier forelå, skulle Kommisjonen legge frem et forslag om å endre direktiv 1999/62/EF til å inkludere slike verdier ved fastsettelsen av reduksjon av veiavgift fastsatt i direktivet. Sertifiserte verdier for tilhengeres effekten for kjøretøyets CO2-utslipp ble vedtatt av Kommisjonen gjennom gjennomføringsforordning (EU) 2022/1362, som er tatt inn i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett gjennom forskrift 28. juni 2022 nr. 1233 (bilforskriften).
Nærmere om forslagene
Formålet med Kommisjonens forslag er å fastsette regelverk for å inkludere effekten tilhengere har på de samlede CO2-utslippene til tunge godskjøretøyskombinasjoner i veiavgiftsordninger som differensierer veiavgifter ut fra kjøretøyets CO2-utslipp. Tilhengere har et betydelig potensial for reduksjon av CO2-utslipp fra tunge kjøretøy. Selv om tilhengere i seg selv ikke bruker energi, kreves det energi fra det trekkende motorkjøretøyet. Energieffektive tilhengere kan derfor bidra til reduksjon av CO2-utslipp fra konvensjonelle kjøretøy.
Forslaget innebærer at tilhengere deles inn i klasser basert på såkalte effektivitetsforhold. Avhengig av hvilken klasse tilhengerer tilhører, bestemmes den samlede CO2-utslippsklassen for kjøretøyet. Når et medlemsland differensierer veiavgift for tunge kjøretøy på CO2-utslipp, skal på sikt også tilhengerens CO2-utslippsklasse inkluderes ved fastsettelsen av avgiftene.
Kompetansen til å sette grenseverdiene foreslås delegert til Kommisjonen.
Det foreslås videre å utvide medlemslandenes rapporteringsplikt til Kommisjonen til å inkludere tilhengerens innvirkning på CO2-utslipp når eventuelle bompenger eller avgifter fastsettes.
Avslutningsvis foreslås det visse endringer av direktiv (EU) 2019/520 og direktiv 1999/37/EF for å muliggjøre informasjonsutveksling mellom medlemslandene og for å gi medlemslandene mulighet til å legge til tilhengerklasse og tilhengereffektivitetsforhold på registreringsbeviset.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Direktiv 1999/62/EF med senere endringer er gjennomført i norsk rett gjennom veglova § 62 og forskrift om innkreving av bompenger fra tunge godskjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kg. Endringene i Eurovignettdirektivet vil medføre behov for endring i denne forskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Direktivet forutsetter bruk av en annen innkrevingsteknologi enn den som er i bruk i det norske systemet i dag. Videre forutsettes det at bompenger som en infrastrukturavgift også skal ha en CO2-komponent, hvilket innebærer en delvis omlegging av det norske bompengesystemet. Økonomiske og administrativet kostnader utredes nærmere, samt ses i sammeheng med direktiv 2022/362.
Sakkyndige instansers merknader
Vurdering
Forslaget styrker prinsippene «forurenser betaler» og «bruker betaler» ved å utvide regelverket til insentiver for energieffektive tilhengere, som på generelt basis er i tråd med norsk politikk om å fremskynde overgangen til nullutslippsteknologi i transportsektoren.
Forslaget utfyller direktiv 2022/362, som ikke er tatt inn i EØS-avtalen. Forslaget må derfor ses i sammenheng med den pågående EØS-prosessen av direktiv 2022/362. Bestemmelsene om differensiering av infrastrukturavgift for tunge kjøretøy basert på CO2-utslipp er vurdert som EØS-relevant. En foreløpig vurdering er derfor at Kommisjonens forslag også anses som EØS-relevant.
Status
Kommisjonen la frem forslag til revidert direktiv 4. mai 2023.