Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2023/1111 av 6. juni 2023 om endring av forordning (EF) nr. 474/2006 med hensyn til listen over luftfartsselskaper som er underlagt driftsforbud eller driftsbegrensninger i Unionen
Luftfartsselskaper underlagt driftsforbud i EU/EØS-området ("sikkerhetslisten") pr. 6.6.2023
Norsk forskrift kunngjort 10.11.2023
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 7.6.2023
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 20.9.2023.
- EØS-komitebeslutning 27.10.2023 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 13.10.2023)
Sammendrag av innhold
Den såkalte sikkerhetslisten, dvs. oversikten over flyselskap som ikke kan operere i Europeisk luftrom eller som har operasjonelle begrensninger, er fastsatt som forordning nr. 474/2006. Forordningen er gjennomført i norsk rett gjennom forskrift 4. desember 2007 nr. 1353 om flyselskaper som er underlagt driftsforbud og om plikt til å informere passasjerene om identiteten til det flyselskap som skal utføre en flyreise.
Det foretas jevnlig en oppdatering av sikkerhetslisten, normalt to ganger i året.
Det er gjort følgende endringer i sikkerhetslisten som ble vedtatt 6 juni 2023 i forordning (EU) 2023/1111: I juni 2020 ble alle luftfartsselskaper sertifisert av armenske luftfartsmyndigheter oppført på på sikkerhetslistens Annex A (selskap underlagt driftsforbud). I desember 202 sertifiserte armenske luftfartsmyndigheter Armenian Airlines og dette selskapet føres nå inn i Annex A.
I 2006 ble alle luftfartsselskaper sertifisert i Den demokratiske republikken Kongo oppført på sikkerhetslistens Annex A. Følgende luftfartsselskap er i løpet av det siste året sertifisert av luftfartsmyndighetene i Den demokratiske republikken Kongo, og føres derfor inn i Annex A AB BUSINESS, AIR KASAI, GOMA EXPRESS, and TRACEP CONGO AVIATION. MWANT JET er blitt fratatt sin AOC og tas derfor ut av Annex A.
I 2006 ble alle luftfartsselskaper sertifisert i Kirgisistan ført opp på sikkerhetslistens Annex A. Kirgisiske luftfartsmyndigheter har sertifisert følgende luftfartsselskaper som tas inn på listens Annex A Aero Nomad Airlines, CENTRAL ASIAN AVIATION SERVICES, Global 8 Airlines, Mac.KG Airlines, Aircompany Moalem Aviation, SAPSAN Airline, Sky Jet, and TRANS CARAVAN KG. Air Manas and Valor Air er fratatt sin AOC og tas dermed ut av listen.
Normalt vil nye forordninger først gjennomføres i norsk rett etter at vedtak fra EØS-komiteen om endring av EØS-avtalen foreligger. Det foreligger en spesialordning for endringsforordninger i tilknytning til sikkerhetslisten som innebærer at disse forordningene skal gjennomføres i norsk rett straks de er vedtatt og publisert i Official Journal.
Merknader
Forordning (EF) nr. 474/2006 er gitt med hjemmel i TEFU art. 80, nå TFEU art. 100.
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) nr. 474/2006 er gjennomført i norsk rett ved forskrift 4. desember 2007 nr. 1353 om flyselskaper som er underlagt driftsforbud og om plikt til å informere passasjerene om identiteten til det flyselskap som skal utføre en flyreise (BSL A 6-2). Sikkerhetslisten er oppdatert ved gjennomføringsforordning (EU) 2023/1111 og ble gjennomført i norsk rett 21.september 2023 gjennom en endring av BSL A 6-2. Rettsakten tilhører gruppe 2.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten berører kun flyselskaper fra enkelte tredjeland og har således ingen konsekvenser for norske flyselskaper. Luftfartstilsynet må som følge av rettsakten oppdatere informasjon på en internettside i tillegg til enkelte interne sjekkllister. Rettsakten har følgelig svært begrensede økonomiske og administrative konsekvenser for norske myndigheter.
Sakkyndige instansers merknader
Det følger av EØS-komiteens beslutning 145/2007 at Norge er forpliktet til å innta endringer i sikkerhetslisten 474/2006 i norsk rett samtidig med Fellesskapet. Forordningen inneholder ingen endringer som gjør det aktuelt å benytte reservasjonsbestemmelsen i punkt (b) i tilpasningsteksten til forordningen 2111/2005. Forordning 2023/1111 er gjennomført i forskrift av 4. desember 2007 nr. 1353 om flyselskaper som er underlagt driftsforbud og om plikt til å informere passasjerene om identiteten til det flyselskap som skal utføre en flyreise.
Rettsakten følger fast track-prosedyren og skal derfor ikke behandles av SU transport.
Luftfartstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel