Delegert kommisjonsforordning (EU) 2024/1681 av 6. mars 2024 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 305/2011 ved fastsettelse av ytelsesklasser med hensyn til brannmotstand for byggevarer
Byggevareforordningen 2011: tilleggsbestemmelser om etablering av ytelsesklasser
Norsk forskrift kunngjort 30.10.2024
Tidligere
- Utkast til forordning lagt fram av Kommisjonen 6.7.2023 med tilbakemeldingsfrist 3.8.2023
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 6.3.2024
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 13.6.2024
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 11.9.2024
- EØS-komitebeslutning 25.10.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 20.6.2024)
Sammendrag av innhold
Delegert kommisjonsforordning om klassifisering av brannmotstand for byggevarer.
Byggevareforordningen regulerer dokumentasjon av CE-merkede byggevarer. Byggevarer skal være CE-merket på bakgrunn av en harmonisert teknisk spesifikasjon, enten en harmonisert produktstandard (obligatorisk CE-merking) eller en europeisk teknisk bedømmelse (frivillig CE-merking).
Med hjemmel i byggevareforordningen, kan Kommisjonen vedta delegerte rettsakter av teknisk karakter, dvs. rettsakter som påvirker de harmoniserte tekniske spesifikasjonene. Kommisjonen kan for eksempel fastsette og tilpasse nivåer og klasser for byggevarens egenskaper, jf. artikkel 60 (f) og artikkel 27 (1).
Kommisjonsbeslutning 2000/367/EF etablerte et europeisk klassifiseringssystem for brannmotstand for byggevarer basert på europeiske testmetoder. Det har blitt gjort mange endringer av denne beslutningen og det er behov for en konsolidert versjon, som er oppdatert i henhold til de siste teknologiske utviklingene
Generelt bør definisjonen av symbolene som brukes forbedres. Tall bør inkluderes i hver tabell. Referanser til standarder bør fjernes for å opprettholde klassifiseringen som et selvstendig dokument. Klasser bør legges til for å fullføre hele spekteret av klassifiseringen og legge til rette for en mer detaljert definisjon av ytelsen.
EU-kommisjonen har nå publisert en rettsakt som supplerer og utdyper byggevareforordningen (EU) nr. 305/201. Den delegerte kommisjonsforordningen opphever 2000/367/EC, og henvisninger til 2000/367/EC skal forstås som henvisninger til denne delegerte kommisjonsforordningen.
Det er ingen rapporteringsplikt som følge av rettsakten.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Den delegerte kommisjonsforordningen er hjemlet i byggevareforordningen artikkel 27 (1) og artikkel 60 (f). Byggevareforordningen er gjennomført i norsk rett i forskrift om omsetning og dokumentasjon av produkter til byggverk. Forskriften er hjemlet i plan- og bygningsloven § 29-7. Gjennomføring av den delegerte kommisjonsforordningen vil medføre endringer i denne forskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Får rettsakten økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige?
Det vil være begrensede administrative eller økonomiske konsekvenser for det offentlige som følge av den delegerte kommisjonsforordningen. Men gjennomføringen av stadig flere kommisjonsforordninger vil ha økonomiske og administrative i form av behov for økte administrative ressurser grunnet nye forpliktelser forbundet med tilsyn og informasjon om regelverk.
Får rettsakten økonomiske konsekvenser i Norge for private?
Rettsakten innebærer en klargjøring av hvilken ytelsesklasse som gjelder for klassifisering av brannmotstand for byggevarer.
Kravene er like for hele EU-/EØS-området. Konkurransebetingelsene for norsk næringsliv vil dermed være de samme som for landene i EU, og en gjennomføring av overnevnte rettsakt i norsk bygningsregelverk vil ikke føre til noen vridning av konkurransen.
Sakkyndige instansers merknader
Om rettsakten vedtas, vil den følge fast track-prosedyren og vil derfor ikke bli behandlet av SU Indre marked.
Direktoratet for byggkvalitet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten er en videreutvikling og presisering av regelverk, som tidligere er innlemmet i EØS-avtalen. Rettsakten er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten ble vedtatt i EU 6. mars 2024.
Rettsakten er under vurdering i EØS-/EFTA-statene.