Tjenestepensjonsdirektivet 2003
Norge brakt inn for EFTA-domstolen av EFTAs overvåkingsorgan 27.9.2023. Omtale publisert i Stortingets EU/EØS-nytt 29.9.2023
Tidligere:
Grunngitt uttalelse sendt til Norge av EFTAs overvåkingsorgan 19.4.2023
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets bakgrunnsnotat, desember 2004)
Sammendrag av innhold
Direktivet har regler om virksomheten til institusjoner for yrkesbaserte pensjoner (pensjonsinnretninger). Direktivet omfatter i utgangspunktet pensjonskasser, både private og kommunale. Det er opp til det enkelte medlemsland å avgjøre om også institusjoner som omfattes av EUs livsforsikringsdirektiv (direktiv 2002/83/EF) skal underlegges direktivets bestemmelser.
Direktivet fastsetter at institusjonene bare kan drive virksomhet som består i å drive en eller flere kollektive pensjonsordninger, og tilknyttet virksomhet. Videre oppstilles det krav om at det skal være et juridisk skille mellom institusjonen og annen institusjon som har etablert pensjonsordningen.
For øvrig har direktivet alminnelige regler for institusjonens virksomhet, kapitalforvaltning, informasjonsplikt overfor medlemmene og de forsikrede, tilsyn med institusjonen, samt enkelte forsikringstekniske regler.
Direktivet har også regler om grensekryssende virksomhet, samt om samarbeid mellom medlemsstatene og Kommisjonen hva angår gjennomføringen av direktivet.
Direktivets gjennomføringsfrist er satt til 23. september 2005.
Formålet med direktivet er å skape et rammeregelverk for å sikre en høy grad av beskyttelse for rettighetene til fremtidens pensjonister og legge forholdene til rette for fri flyt av kapital innen det indre marked. Direktivet inneholder harmoniserte krav til betryggende kapitalforvaltning, samtidig som institusjonene sikres tilstrekkelig frihet til å utvikle en effektiv investeringsstrategi. Direktivets bestemmelser om grenseoverskridende virksomhet legger således opp til at det skal være mulig for en institusjon i en medlemsstat å forvalte pensjonsordninger for foretak i andre medlemsstater.
Merknader
Pensjonsinnretninger for tjenestepensjonsordninger forekommer i et stort antall og er av meget stor betydning i mange av EUs medlemsland. Den nasjonale reguleringen av slik virksomhet er til dels ulik, og formålet med dette direktivet er å samordne og harmonisere reglene for pensjonskassevirksomhet i EU. Slik harmonisering vil også bidra til å sikre at pensjonskassevirksomhet tilpasses målsetningen om det indre finansmarkedet. Dette må anses for å være positivt. Det antas også å være viktig at direktivet har konkrete bestemmelser om fondssikring av opptjente rettigheter.
Pensjonskasser/pensjonsinnretninger som opererer på såkalt ”pay-as-you-go”-basis (på grunnlag av løpende utligning av utgifter), samt pensjonsordninger som finansieres med utbetalinger direkte fra foretaket, er ikke omfattet. Dette innebærer at for eksempel Statens Pensjonskasse ikke omfattes av direktivets bestemmelser.
Sakkyndige instansers merknader
Banklovkommisjonen har i sin 12. utredning, avgitt 11. november 2004, konkludert med at direktivet gjennomføres i norsk rett ved at det tas inn regler i forsikringsvirksomhetsloven om pensjonskasser. Finansdepartementet vil fremme en proposisjon om dette i løpet av våren 2005.