EUs rammeprogram for forskning og innovasjon Horisont 2020: regler for deltakelse og resultatspredning
Europaparlaments- og rådsforordning publisert 20.12.2013
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.6.2014)
Sammendrag av innhold
Europakommisjonen la 30. november 2011 frem sitt forslag til Horisont 2020, EUs rammeprogram for forskning og innovasjon for perioden 1.1.2014 til 31.12.2020. Horisont 2020 ble vedtatt 11. desember 2013.
Foruten forordningen om regler for deltakelse og formidling, består lovpakken om Horisont 2020 av følgende dokumenter:
- Europaparlaments- og Rådsforordning (EU) nr. 1291/2013 om opprettelse av Horisont 2020
- Rådsbeslutning (EU) nr. 743/2013 om etablering av særprogrammet som implementerer Horisont 2020.
- Rådsforordning (Euratom) nr. 1314/2013 om forsknings- og utdanningsprogrammet for Det europeiske atomfellesskapet (2014–2018), som komplementerer Horisont 2020 (vurdert som ikke EØS-relevant)
Ved siden av lovpakken om Horisont 2020 foreligger det en revisjon av EIT-forordningen, Europaparlaments- og Rådsforordning (EU) nr. 1292/2013 som reviderer forordning (EC) nr. 294/2008 om etableringen av Det europeiske instituttet for innovasjon og teknologi.
Reglene for deltakelse og formidling har som siktemål å skape ett rammeverk som vil gjøre deltakelse enklere, skape mer enhetlige virkemidler og øke den vitenskapelige og økonomiske betydningen av Horisont 2020. Samtidig er det gjort forenklinger av administrative prosedyrer, slik at Horisont 2020 blir enklere å implementere.
Reglene for deltakelse og formidling består blant annet av følgende nye elementer:
- Reglene skal gjelde for alle deler av Horisont 2020, inkludert artikkel 185- og 187-initiativer, aktiviteter under det tidligere CIP-program som vil inngå i Horisont 2020 og aktiviteter under EIT.
- Det er etablert én finansieringsrate for hver type aktivitet under Horisont 2020.
- Det er bred aksept for vanlig regnskapspraksis for direkte kostnader, noe som skaper et mer tillitsbasert regnskapssystem.
- Beregningen av indirekte kostnader er forenklet og det skal brukes en flat sats beregnet ut fra direkte kostnader.
- Deltakernes garantifond, som ble etablert under 7. rammeprogram, fornyes.
- Reglene for IPR, utnyttelse og formidling fra 7. rammeprogram er blitt videreutviklet og ytterligere klargjort, og det er økt vekt på åpen tilgang til forskningspublikasjoner.
Sakkyndige instansers merknader
Lovpakken om Horisont 2020 har blitt sendt til samtlige departementer, Forskningsrådet, Universitets- og høyskolerådet, Forskningsinstituttenes fellesarena, helseforetakene og næringslivsorganisasjoner for innspill til norske posisjoner. Høringsinstansene er generelt positive til Kommisjonens forslag, som i stor grad betraktes å være i samsvar med norske interesser. Imidlertid peker flere (Forskningsrådet, Universitets- og høyskolerådet, Forskningsinstituttenes fellesarena og NHO) på at en flat sats for refusjon av indirekte kostnader er problematisk for norske deltakere.
Vurdering
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13
Andre opplysninger
Stortingets samtykke ble innhentet før beslutningen i EØS-komiteen.
Status
Forordningen ble vedtatt i EU 11. desember 2013. Forordningen ble innlemmet i EØS-avtalen 16. mai 2014.