Samordning av garantier til beskyttelse av selskapsdeltakere og tredjepersoners interesser
Europaparlaments- og rådsdirektiv 2012/30/EU af 25. oktober 2012 om samordning av de garantier som kreves i medlemsstatene av selskaper som definert i artikkel 54, stk. 2, i Traktaten om Den europeiske unions virkemåte, for å verne selskapsdeltakeres og tredjemanns interesser når det gjelder stiftelsen av åpne aksjeselskaper og sikring og endring av deres kapital, med det formål å gjøre slike garantier likeverdige
Directive 2012/30/EU of the European Parliament and of the Council of 25 October 2012 on coordination of safeguards which, for the protection of the interests of members and others, are required by Member States of companies within the meaning of the second paragraph of Article 54 of the Treaty on the Functioning of the European Union, in respect of the formation of public limited liability companies and the maintenance and alteration of their capital, with a view to making such safeguards equivalent
Fortolkningsdom avsagt av EU-domstolen 19.7.2016
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 7.2.2013)
Sammendrag av innhold
Direktivforslaget gjelder kodifisering av 2. direktiv med senere endringsdirektiver.
Vurdering
Direktivet er EØS-relevant og akseptabelt. Reglene er allerede gjennomført i norsk rett og medfører ikke behov for lovendringer. Direktivet kan ikke ses å innebære administrative og økonomiske konsekvenser.
Status
Direktivet ble vedtatt 25. oktober 2012. Direktivet, som ble publisert i OJ 14. november 2012 (14.11.2012 OJ [2012] L 315), har trådt i kraft i EU.
Direktivet tilsvarer forslaget fremsatt som COM(2011)29. Dette forslaget var tidligere fremsatt i hhv COM(2008) 544 og COM(2010)388. Bakgrunnen for de endrede forslagene var at Kommisjonens juridiske enhet (Legal Service)tok opp spørsmål om forslaget var en ren kodifisering eller om forslaget også innebærer materielle endringer. Dette hadde sammenheng med at Kommisjonen, i lys av EU-domstolens avgjørelse 6. mai 2008 i sak C-133/06, anså det nødvendig å endre forslaget Artikkel 6(2), som tilsvarte Direktiv 77/91/EØF Artikkel 6(3). Endringen av Artikkel 6(2), som innebærer at det er inntatt en henvisning til EU-parlamentet, slik at både parlamentet og rådet gis kompetanse til å vurdere, og, hvis nødvendig, revidere direktivets minste kapitalkrav, er av materiell karakter og går utover ren kodifisering. Det måtte derfor fremsettes et endringsforslag.
Sammendrag av innhold
Direktivforslaget gjelder kodifisering av 2. direktiv med senere endringsdirektiver.
Vurdering
Direktivet er EØS-relevant og akseptabelt. Reglene er allerede gjennomført i norsk rett og medfører ikke behov for lovendringer. Direktivet kan ikke ses å innebære administrative og økonomiske konsekvenser.
Status
Direktivet ble vedtatt 25. oktober 2012. Direktivet, som ble publisert i OJ 14. november 2012 (14.11.2012 OJ [2012] L 315), har trådt i kraft i EU.
Direktivet tilsvarer forslaget fremsatt som COM(2011)29. Dette forslaget var tidligere fremsatt i hhv COM(2008) 544 og COM(2010)388. Bakgrunnen for de endrede forslagene var at Kommisjonens juridiske enhet (Legal Service)tok opp spørsmål om forslaget var en ren kodifisering eller om forslaget også innebærer materielle endringer. Dette hadde sammenheng med at Kommisjonen, i lys av EU-domstolens avgjørelse 6. mai 2008 i sak C-133/06, anså det nødvendig å endre forslaget Artikkel 6(2), som tilsvarte Direktiv 77/91/EØF Artikkel 6(3). Endringen av Artikkel 6(2), som innebærer at det er inntatt en henvisning til EU-parlamentet, slik at både parlamentet og rådet gis kompetanse til å vurdere, og, hvis nødvendig, revidere direktivets minste kapitalkrav, er av materiell karakter og går utover ren kodifisering. Det måtte derfor fremsettes et endringsforslag.