Advarsel på magnetleketøy om helse- og sikkerhetsrisiko
Kommisjonsvedtak 2008/329/EF av 21. april 2008 om et krav til medlemslandene om å sørge for at magnetleketøy som settes i omsetning eller gjøres tilgengelig på markedet, er forsynt med en advarsel om de helse- og sikkerhetsrisiki det innebærer
Commission Decision 2008/329/EC of 21 April 2008 requiring Member States to ensure that magnetic toys placed or made available on the market display a warning about the health and safety risks they pose
Norsk forskrift kunngjort 10.11.2008
Bakgrunn
Jusitis- og politidepartementets bakgrunnsnotat (omtale av utkastet til Kommisjonens vedtak)
Sammendrag av innhold
De siste to årene har det på verdensbasis vært flere ulykker etter at barn har svelget magneter som har løsnet fra leker. I tillegg kommer et hundretalls forbrukerklager og uhellsrapporter. I 2007 ble en fire år gammel dansk gutt alvorlig skadet da han svelget to magnetdeler med noen timers mellomrom. Delene forårsaket hull på tarmen, noe som har resultert i mange operasjoner, alvorlig bukhulebetennelse og midlertidig stomi. Lignende tilfeller er også rapportert i andre land, og i 2006 omkom et barn i USA etter å ha svelget magneter fra en leke. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har ikke registrert tilsvarende saker i Norge.
I dag finnes det ikke spesifikke bestemmelser eller standarder for magnetleketøy. Magnetleketøy er kun omfattet av de generelle krav om at leketøy som bringes i omsetning ikke må utgjøre noen fare for helsen eller sikkerheten, jf. direktiv 88/378/EØF om sikkerhet ved leketøy og direktiv 2001/95/EF om alminnelig produktsikkerhet (APSD). Direktivene er gjennomført i norsk rett i henholdsvis forskrift 4. januar 1996 nr. 7 om sikkerhet ved leketøy og lov 11. juni 1976 nr. 79 om kontroll med produkter og forbrukertjenester (produktkontrolloven).
I APSD artikkel 13 fremgår det at dersom Kommisjonen blir kjent med en alvorlig risiko som visse produkter representerer for forbrukernes helse og sikkerhet i ulike medlemsstater, kan den etter å ha rådspurt medlemsstatene vedta en beslutning (gjennom komitologiprosedyren, jf. APSD art. 15.2) på bakgrunn av resultatet av denne rådslagningen, dersom vilkårene i artikkel 13.1 bokstav a)-c) er oppfylt. I henhold til direktivets artikkel 13.2. fremgår det at slike beslutninger som vist til under artikkel 13.1 skal gjelde for en periode på høyst ett år, og videre at de kan (i henhold til samme fremgangsmåte) forlenges med ytterligere perioder på ikke mer enn ett år om gangen.
På bakgrunn av den ovenfor nevnte risiko som magnetiske leketøy utgjør har Kommisjonen i medhold av APSD artikkel 13.1 fremmet et forslag om obligatorisk advarselsmerking av magnetleketøy. Forslaget til Kommisjonsbeslutning ble den 28. februar 2008 stemt over og vedtatt av medlemsstatene i komiteen som er nedsatt i henhold til APSD. 24 medlemsstater stemte i favør av Kommisjonens utkast til beslutning, én medlemsstat stemte i mot, én medlemsstat var avholden og én medlemsstat var ikke til stede under møtet.
Utkastet til kommisjonsbeslutning om advarselsmerking av magnetleketøy vil bli forelagt Europaparlamentet (jf henvisningen i APSD art 13, jf art 15 til beslutning 1999/468/EF – komitologiprosedyren), for deretter formelt å bli vedtatt av Kommisjonen. Dette vil skje 21. april 2008. Innen tre måneder etter at Kommisjonen har vedtatt beslutningen, skal EØS-statene sikre at alt magnetleketøy som markedsføres i EØS-området er i overensstemmelse med bestemmelsene i Kommisjonsbeslutningen, og at leketøy som ikke er det, stoppes eller trekkes tilbake fra markedet.
Kommisjonen har bedt Den europeiske standardiseringsorganisasjonen (CEN) om å revidere den relevante europeiske standarden EN 71-1, slik at den dekker de særskilte risikomomenter som er forbundet med magnetleketøy. CEN har fått 2 år til dette arbeidet og skal presentere en revidert standard med konstruksjonsmessige løsninger for produsentene sommeren 2009. Inntil da foreslår Kommisjonen at det settes advarsler på alt magnetleketøy som kan utgjøre en risiko for barn. Advarselsmerkingen er en midlertidig løsning, inntil CEN har ferdigstilt sitt arbeid med standarden. Formålet med advarselsmerkingen er å gjøre foreldrene oppmerksomme på den potensielt alvorlige risiko som foreligger, og sikre ekstra aktpågivenhet.
Merknader
Kommisjonsbeslutningen må implementeres i norsk rett, enten ved en endring i gjeldende forskrift om sikkerhet ved leketøy, eventuelt ved at det vedtas en egen forskrift om advarselsmerking av magnetleketøy. Hjemmel for dette vil være produktkontrollovens § 4, første ledd bokstav a.
Sammendrag av innhold
De siste to årene har det på verdensbasis vært flere ulykker etter at barn har svelget magneter som har løsnet fra leker. I tillegg kommer et hundretalls forbrukerklager og uhellsrapporter. I 2007 ble en fire år gammel dansk gutt alvorlig skadet da han svelget to magnetdeler med noen timers mellomrom. Delene forårsaket hull på tarmen, noe som har resultert i mange operasjoner, alvorlig bukhulebetennelse og midlertidig stomi. Lignende tilfeller er også rapportert i andre land, og i 2006 omkom et barn i USA etter å ha svelget magneter fra en leke. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har ikke registrert tilsvarende saker i Norge.
I dag finnes det ikke spesifikke bestemmelser eller standarder for magnetleketøy. Magnetleketøy er kun omfattet av de generelle krav om at leketøy som bringes i omsetning ikke må utgjøre noen fare for helsen eller sikkerheten, jf. direktiv 88/378/EØF om sikkerhet ved leketøy og direktiv 2001/95/EF om alminnelig produktsikkerhet (APSD). Direktivene er gjennomført i norsk rett i henholdsvis forskrift 4. januar 1996 nr. 7 om sikkerhet ved leketøy og lov 11. juni 1976 nr. 79 om kontroll med produkter og forbrukertjenester (produktkontrolloven).
I APSD artikkel 13 fremgår det at dersom Kommisjonen blir kjent med en alvorlig risiko som visse produkter representerer for forbrukernes helse og sikkerhet i ulike medlemsstater, kan den etter å ha rådspurt medlemsstatene vedta en beslutning (gjennom komitologiprosedyren, jf. APSD art. 15.2) på bakgrunn av resultatet av denne rådslagningen, dersom vilkårene i artikkel 13.1 bokstav a)-c) er oppfylt. I henhold til direktivets artikkel 13.2. fremgår det at slike beslutninger som vist til under artikkel 13.1 skal gjelde for en periode på høyst ett år, og videre at de kan (i henhold til samme fremgangsmåte) forlenges med ytterligere perioder på ikke mer enn ett år om gangen.
På bakgrunn av den ovenfor nevnte risiko som magnetiske leketøy utgjør har Kommisjonen i medhold av APSD artikkel 13.1 fremmet et forslag om obligatorisk advarselsmerking av magnetleketøy. Forslaget til Kommisjonsbeslutning ble den 28. februar 2008 stemt over og vedtatt av medlemsstatene i komiteen som er nedsatt i henhold til APSD. 24 medlemsstater stemte i favør av Kommisjonens utkast til beslutning, én medlemsstat stemte i mot, én medlemsstat var avholden og én medlemsstat var ikke til stede under møtet.
Utkastet til kommisjonsbeslutning om advarselsmerking av magnetleketøy vil bli forelagt Europaparlamentet (jf henvisningen i APSD art 13, jf art 15 til beslutning 1999/468/EF – komitologiprosedyren), for deretter formelt å bli vedtatt av Kommisjonen. Dette vil skje 21. april 2008. Innen tre måneder etter at Kommisjonen har vedtatt beslutningen, skal EØS-statene sikre at alt magnetleketøy som markedsføres i EØS-området er i overensstemmelse med bestemmelsene i Kommisjonsbeslutningen, og at leketøy som ikke er det, stoppes eller trekkes tilbake fra markedet.
Kommisjonen har bedt Den europeiske standardiseringsorganisasjonen (CEN) om å revidere den relevante europeiske standarden EN 71-1, slik at den dekker de særskilte risikomomenter som er forbundet med magnetleketøy. CEN har fått 2 år til dette arbeidet og skal presentere en revidert standard med konstruksjonsmessige løsninger for produsentene sommeren 2009. Inntil da foreslår Kommisjonen at det settes advarsler på alt magnetleketøy som kan utgjøre en risiko for barn. Advarselsmerkingen er en midlertidig løsning, inntil CEN har ferdigstilt sitt arbeid med standarden. Formålet med advarselsmerkingen er å gjøre foreldrene oppmerksomme på den potensielt alvorlige risiko som foreligger, og sikre ekstra aktpågivenhet.
Merknader
Kommisjonsbeslutningen må implementeres i norsk rett, enten ved en endring i gjeldende forskrift om sikkerhet ved leketøy, eventuelt ved at det vedtas en egen forskrift om advarselsmerking av magnetleketøy. Hjemmel for dette vil være produktkontrollovens § 4, første ledd bokstav a.