Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/645 av 1. april 2025 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2023/1804 med hensyn til felles tekniske krav for et felles grensesnitt for applikasjoner
AFI-forordningen om infrastruktur for alternative drivstoff (2023): felles tekniske krav for et felles programgrensesnitt
EØS-notat offentliggjort 29.8.2025
Tidligere
- Utkast til forordning lagt fram av Kommisjonen 2.12.2024 med tilbakemeldingsfrist 30.12.2024
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 2.4.2025
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 18.6.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 28.8.2025)
Sammendrag av innhold
Kommisjonen har med henvisning artikkel 20(6) bokstav b) i Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2023/1804 av 13. september 2023 om utbygging av infrastruktur for alternativt drivstoff vedtatt delegert forordning (EU) 2025/645 av 1. april 2025.
Forordningen supplerer og utfyller forordning (EU) 2023/1804 når det gjelder kravene til et programeringsgrensesnitt (API) som skal etableres av hver operatør av offentlig tilgjengelige lade- og fyllepunkter for alternative drivstoffer iht. artikkel 20 (3) i forordning (EU) 2023/1804.
Artikkel 20(2) i forordning (EU) 2023/1804 fastsetter at innen 14. april 2025 skal operatører av offentlig tilgjengelige lade- og fyllepunkter for alternativt drivstoff uten kostnad sørge for tilgjengeligheten av statiske og dynamiske data om infrastruktur for alternativt drivstoff.
For å gi fri og ubegrenset tilgang til disse dataene og muliggjøre en automatisert og ensartet datautveksling mellom operatørene av offentlig tilgjengelige lade- og fyllepunkter og databrukere, krever artikkel 20(3) i forordning (EU) 2023/1804 at hver operatør av offentlig tilgjengelige lade- og fyllestasjoner for alternative drivstoffer skal opprette et programeringsgrensesnitt (API).
Artikkel 1 Felles tekniske krav til et felles programeringsgrensesnitt
1. Et programeringsgrensesnitt (API) som nevnt i artikkel 20(3) i forordning (EU) 2023/1804 skal oppfylle følgende felles tekniske krav:
(a) det skal være teknisk kompatibelt, der det er relevant, med lade- og fyllepunkter for programvare for alternative drivstoff styringssystemer og nasjonale tilgangspunkter, (b) det skal legge til rette for brukervennlighet for databrukere for å støtte utviklingen av informasjonstjenester av høy kvalitet om alternative drivstoff, (c) det skal være skalerbart og i stand til å håndtere økende mengder sanntidsdata over tid, (d) det skal være sterkt og kunne håndtere feil under utførelse, (e) det skal være sikkert og inkludere relevante beskyttelsestiltak for å forhindre utilsiktet tilgang til data, (f) det skal gjennomgå regelmessig testing og validering for å sikre fortsatt kompatibilitet og pålitelighet, (g) den skal være skalerbar for å støtte integrering i en egen nettportal for et felles europeisk tilgangspunkt som skal fungere som en dataport som letter tilgangen til data nevnt i artikkel 20(2) i forordning (EU) 2023/1804.
2. Dersom operatører av offentlig tilgjengelige ladepunkter og fyllepunkter benytter seg av en protokollløsning for API-et nevnt i artikkel 20(3) i forordning (EU) 2023/1804, utviklet av en annen markedsaktør eller tredjepartsleverandør, skal de i tillegg til nr. 1 over sørge for at en slik protokoll løsning oppfyller følgende felles tekniske krav:
(a) den skal inneholde en detaljert og offentlig tilgjengelig teknisk utviklingsplan med transparente tidsplaner for å informere om teknisk implementering og kontinuitet over tid, (b) den skal gi oppdatert offentlig tilgjengelig dokumentasjon og retningslinjer for sømløs integrering og bruk av databrukere, c) den skal gi omfattende opplæring og teknisk støtte til databrukere for å legge til rette for vellykket utvikling og implementering av informasjonstjenester, (d) den skal være teknisk kompatibel, der det er relevant, med arkitekturkravene til de nasjonale tilgangspunktene (NAP- transportportal.no), (e) den skal være skalerbar med sikte på integrering i en dedikert nettportal for et felles europeisk tilgangspunkt for data om alternative drivstoff.
3. Fra ikrafttredelsen av denne forordningen skal API basert på spesifikke nasjonale tekniske krav kun gjelde i den grad de er i samsvar med denne forordningen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen gjennomføres samtidig med at forordning (EU) 2023/1804 tas in i norsk rett.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Operatører av offenlig tilgjengelig ladepunkt må utvikle et API i tråd med kravene i denne forordningen.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har ikke vært på høring.
Vurdering
Samferdselsdepartementet vurderer rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er til vurdering i EØS/EFTA-landene.
Innlemmelse i EØS-avtalen må avvente innlemmelse av AFIR.