Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/656 av 2. april 2025 om endring av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2023/1804 med hensyn til standarder for trådløs lading, elektrisk veisystemer (ERS), kommunikasjon mellom kjøretøy og ladepunkt og hydrogenforsyning til kjøretøy
AFI-forordningen om infrastruktur for alternative drivstoff (2023): standarder for trådløs lading m.m.
EØS-notat offentliggjort 29.8.2025
Tidligere
- Utkast til forordning lagt fram av Kommisjonen 2.12.2.2024 med tilbakemeldingsfrist 30.12.2024
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 2.4.2025
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 18.6.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 28.8.2025)
Sammendrag av innhold
Med henvisning til artikkel 21 (3) i forordning (EU) 2023/1804 om utbygging av infrastruktur for alternativt drivstoff har Kommisjonen endret de tekniske spesifikasjoner som fremgår av vedlegg II til forordning (EU) 2023/1804.
Endringene som Kommisjonen har vedtatt er utviklet av europepiske standardseringsorganisasjoner. Bakgrunnen for endringene av standardene er å legge til rette for full teknisk interoperabilitet mellom lade- og fylleinfrastrukturen når det gjelder fysiske forbindelser, kommunikasjonsutvekslinger og tilgang for personer med redusert mobilitet.
Det innføres nye standarder i vedlegget punkt 1.1 til 1.4 som gjelder normal og hurtig lading av lette kjøretøy (M1 og N1), mopeder og motorsykler (kategori L) og normal og hurtig lading for busser (M3). Videre innføres standard for hurtiglading av tunge kjøretøy i pkt 1.6 og tekniske spesfikasjoner for induktiv statisk trådløs lading for lette kjøretøy (M1 og N1) i pkt 1.7, hvor det tidligere ikke har vært krav til standard.
For lette og tunge elektriske kjøretøy innføres i vedlegget pkt. 1.14 en standard for elektrisk veisystem (ERS) for dynamisk strømforsyning gjennom konduktive skinner som ligger i bakken. Den nye standarden CLC/TS 50717:2022 setter krav til ladeinfrastrukturen til et elektrisk veisystem (ERS) for dynamisk strømforsyning for kjøretøy som har teknisk utstyr for å ta imot strøm fra konduktive skinner som er integrert i veibanen.
Pkt. 2.1 spesifiserer 5 tekniske standarder for kommunikasjonen mellom kjøretøy og ladepunktet, (vehicle-to-grid kommunnikasjon). Ladepunkter som tilbyr automatiske autentiserings- og autorisasjonstjenester, som plug-and-charge, skal de, av hensyn til interoperabilitet og sikkerhet, overholde både standard EN ISO 15118-2:2016 og standard EN ISO 15118-20:2022.
I pkt. 2.1.3 innføres også standard for private ladepunkter for lette og tunge elektriske kjøretøy. Ladepunkt som installeres eller renoveres fra 1. januar 2027, skal for interoperabilitetsformål, minst oppfylle følgende standarder:
(a) EN IEC 61851-1:2019 «Konduktivt ladesystem for elektriske kjøretøy – Del 1: Generelle krav» (for lading i modus 2).
(b) EN ISO 15118-20:2022 «Veikjøretøy – Kommunikasjonsgrensesnitt mellom kjøretøy og nett – Del 20: Krav til nettverkslag og applikasjonslag for 2. generasjon» (for lading i modus 3 eller modus 4).
For hydrogenfyllepunkter erstattes standarden EN 17124:2020 med standarden EN 17127:2024 i pkt. 3.1 og 3.3.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten innfører en rekke nye standarder og erstatter eksisterende.
Rettsakten tas in i norsk rett etter, eller samtidig med, basisrettsakten tas inn norsk rett ved Stortingets behandling av Prop LS. Kostnadene vil ligge hos produsentene av det tekniske utstyret og hos bilfabrikantene.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten medfører ingen vesentlige økonomiske og adminstrative konsekvenser
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har ikke vært på høring.
Vurdering
Samferdselsdepartementet vurderer rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Retsakten er under vurdering i EØS/EFTA-landene.
Innlemmelse i EØS-avtalen må avvente innlemmelse av AFIR.